این سالها ، با شدت یافتن تحریم های یک جانبه و غیرانسانی غرب علیه جمهوری اسلامی ایران با هدف متوقف کردن برنامه های صلح آمیز هسته ای ایران و قرار گرفتن کشور در تنگنای اقتصادی توسط کشور های استکباری و دشمنان انقلاب اسلامی ، مشکلات اقتصادی به یکی از مهم ترین دغدغه های امروز مردم و مسئولان کشور مبدل شده است.

 دغدغه ای که به دور از مبالغه و اغراق برخی مسئولان ، ضرباتی به ایران وارد و ما را در جنبه های مختلف دچار رکود ، تورم و ورشکستگی کرده است . البته به تعبیر مقام معظم رهبری این مشکلاتی که امروز با آن مواجه هستیم ، هرچند ضرباتی به پیکر اقتصادی ما وارده کرده است ، اما تا کنون آن ضربه ای که دشمن می خواسته است(تا ما را در تمام قسمت ها دچار فلج کند.) به ما وارد کند ، وارد نشده است.

 مقام معظم رهبری در 16 شهریور 1389 در دیدار با جمعی از کار آفرینان ابعاد توطئه ی دشمنان انقلاب را این گونه شرح می دهند:

« . . . دشمنی وجود دارد در دنیا که میخواهد با فشار اقتصادی و با تحریم و با این کارهائی که شماها میدانید، سلطه‌ی اهریمنی خودش را برگرداند به این کشور. هدف این است. یک کشور به این خوبی، با این همه منابع، منابع طبیعی، با این موقعیت سوق‌الجیشی، با همه‌ی امکانات، زیر نگین یک قدرتی در دنیا بوده؛ یک روز انگلیسها بودند، یک روز آمریکائی‌ها بودند - در واقع نظام سلطه، دستگاه سلطه، امپراتوری سلطه. حالا آمریکا یک گوشه‌ای از این امپراتوری است - اینها مسلط بودند بر این کشور؛ انقلاب دست اینها را کوتاه کرده. سلطه میخواهد برگردد به این کشور. همه‌ی این تلاشها برای این است. مسئله‌ی انرژی هسته‌ای بهانه است. آن کسانی که خیال میکنند اگر ما مسئله‌ی انرژی هسته‌ای را حل کردیم، مشکلات حل خواهد شد، خطا میکنند. مسئله‌ی انرژی هسته‌ای را مطرح میکنند، مسئله‌ی حقوق بشر را مطرح میکنند، مسائل گوناگون را مطرح میکنند، که اینها بهانه است. مسئله، مسئله‌ی فشار است، میخواهند یک ملت را به زانو در بیاورند؛ میخواهند انقلاب را زمین بزنند. یکی از کارهای مهم همین تحریم اقتصادی است. میگویند ما طرفمان ملت ایران نیست! دروغ میگویند؛ اصلاً طرف، ملت ایران است. تحریم برای این است که ملت ایران به ستوه بیاید، بگوید آقا ما به خاطر دولت جمهوری اسلامی داریم زیر فشار تحریم قرار میگیریم؛ رابطه‌ی ملت با نظام جمهوری اسلامی قطع بشود. هدف اصلاً این است. البته ملت ما را نمیشناسند؛ مثل همه‌ی موارد دیگر محاسباتشان غلط اندر غلط است. از نظر نظام سلطه، گناه بزرگ ملت ایران این است که خودش را از زیر بار سلطه آزاد کرده. میخواهند مجازات کنند به خاطر این گناه، که چرا خودت را از زیر بار سلطه، ای ملت! آزاد کرده‌ای. این ملت راه را پیدا کرده. اصلاً محاسباتشان اشتباه است؛ نمیفهمند چه کار باید بکنند و چه کار دارند میکنند. خب، اما فشار می‌آورند؛ فشار اقتصادی از راه تحریمها  . . .»

 حال ما با این پرسش مواجه هستیم که راهکار مقابله با این هجمه های اقتصادی علیه کشور و به خصوص مردم ایران چیست؟

 اقتصاد مقاومتی چیست؟

 تعبیر اقتصاد مقاومتی ، راهبردی بود که مقام معظم رهبری در جهت مقابله با تهاجم اقتصادی و قرار دادن جمهوری اسلامی ایران و ملت انقلابی و مومن این کشور در جایگاهی غیر انسانی و ظالمانه  ، ارائه دادند .

 برای مفهوم اقتصاد مقاومتی در همین مدت زمان کم، تعاریف متفاوتی ارائه شده که هر کدام از جنبه ای به این موضوع نگاه کرده اند. در این میان، تعریف جامع و کامل از اقتصاد مقاومتی را خود رهبر فرزانه انقلاب ارائه داده اند. ایشان در دیدار با دانشجویان در تاریخ 16 شهریور 1391 فرمودند:
« اقتصاد مقاومتی یعنی آن اقتصادی که در شرایط فشار، در شرایط تحریم، در شرایط دشمنی ها و خصومت های شدید می تواند تعیین کننده ی رشد و شکوفایی کشور باشد. »

 بنا به تعریف برخی از اقتصاد دانان از اقتصاد مقاومتی، این نوع اقتصاد معمولاً در رویارویی و تقابل با اقتصاد وابسته و مصرف کننده یک کشور قرارمی گیرد که منفعل نیست و در مقابل اهداف اقتصادی سلطه، ایستادگی نموده و سعی درتغییر ساختارهای اقتصادی موجود و بومی سازی آن بر اساس جهان بینی و اهداف دارد. برای تداوم این نوع اقتصاد، باید هرچه بیشتر به سمت محدودکردن استفاده از منابع نفتی و رهایی از اتکای اقتصاد کشور به این منابع حرکت کرد و توجه داشت که اقتصاد مقاومتی در شرایطی معنا پیدا می کند که جنگی وجود داشته باشد و در برابر جنگ اقتصادی و همچنین جنگ نرم دشمن است که اقتصاد مقاومتی معنا پیدا می کند.

 اقتصاد مقاومتی ، واژه ای است که می تواند در تمام ابعاد زندگی ما دخیل شود.

 اقتصاد مقاومتی ، مسیری است که از گذرگاه های متفاوتی همچون اجتماعی ، فرهنگی ، سیاسی و اقتصادی می گذرد . اگر این مسیر به درستی طی شود ، رنسانسی در کشور ما پدید می آورد که می تواند در دراز مدت ، به ایران کمک کند تا با کشور های مهم و صنعتی جهان رقابت کند . می تواند جمهوری اسلامی ایران را به قطب اقتصادی منطقه ای مبدل کند و این پیشرفت بزرگی در راستای استقلال اقتصادی و فرهنگی ایران محسوب خواهد شد.

در این مطلب ، ما به چیستی و چرایی اقتصاد مقاومتی پرداختیم .

در مطالب بعدی می خواهیم به ارکان و مفاهیم اقتصاد مقاومتی و رابطه ی آن با بخش های مختلف اقتصادی بپردازیم و سپس وظایف آحاد مردم را در مقابل اقتصاد مقاومتی تبیین کنیم.

پس با ما همراه باشید.

منایع:

راسخون ؛ اقتصاد مقاومتی از منظر رهبری ؛ http://yon.ir/THSH

حوزهhttp://www.hawzah.net/fa/Article/View/93728/

سایت مقام معظم رهبری؛http://farsi.khamenei.ir/keyword-content?id=1932