همه ی ما دوست داریم ایده ها و خلاقیت هایی داشته باشیم تا بتوانیم با آنها زندگی خود را تغییر دهیم . شاید شما هم کسانی را دیده باشید که باداشتن یک ایده ای نه چندان بزرگ ، توانسته اند به موفقیتهایی بزرگ دست یابند و حتما هم به خود گفته اید که چرا شما یکی از این ایده ها به ذهنتان نمی رسد!!

 شاید پس از فکر کردن های زیاد و طولانی و گاه خسته کننده ، نتوانسته اید به ایده ی مورد نظر و مطلوب خود برسید . این تعجبی ندارد ، زیرا شما عادت به تفکر ، خلاقیت و دادن ایده های مختلف نداشته اید!!

 اگر شما هم با چنین مشکلی مواجه هستید ، پس این مطلب را حتما بخوانید!!

چگونه خلاقیت را در خود تقویت کنیم؟

  1. مکانها و زمانهایی را که معمولاً ایده های جدیدی به ذهنتان می رسد، شناسایی کرده و سعی کنید روزی یکبار در آن موقعیت قرار بگیرد ( قبلا کاغذ و قلم برای یادداشت برداری آماده کنید).
  2. هنگامی که با مشکلی مواجه می شوید بعد از نیم ساعت سعی کنید جای خود را عوض نموده و از هوای تازه استنشاق نمایید. بطور کلی حال و هوای خود را عوض کنید و دوباره به موضوع فکر کنید.
  3. مرتب با خود فکر کنید، اگر مشکل یا مسئله ام حل شود چه خواهد شد. همین تصور به شما نیرویی برای حل مسئله و دیدن آن از زوایای مختلف می دهد.
  4. از مکانهای رویایی مثل موزه ها و آثار باستانی و.... بیشتر دیدن کنید.
  5. با افراد خلاق بیشتر معاشرت کنید.
  6. به جاهایی که تا بحال نرفته اید بیشتر مسافرت کنید.
  7. به طبیعت بیشتر بروید؛ مخصوصا جاهایی که تا به حال نرفته اید.
  8. خلاقیت نمی تواند تحت شرایط فشار ایجاد شود. اگر عجله، تشویش یا مشغولیت و نگرانی زیادی دارید ابتدا آنها را برطرف نمایید.
  9. اشیایی را که روی میز یا جلوی چشمتان قرار می دهید، متنوع باشد. همچنین سعی کنید از چیزهایی انتخاب کنید که خلاقیت را بیشتر تحریک می کنند. مثل اشیاء یا تصاویر پیچیده، خیالی، اشیاء عجیب و قریب، عتیقه و یا حتی قراضه های بی ارزش.
  10. سعی کنید گاهی مخالف عادتهای خود رفتار کنید. به عنوان نمونه اگر عادت به آدامس جویدن دارید حداقل گاهی آن را کنار بگذارید و یا اگر همیشه با اتومبیل شخصی به محل کار یا مسافرت می روید گاهی با وسایل عمومی بروید و یا اگر همیشه از کانال رادیو یا تلویزیون خاصی استفاده می کنید گاهی از کانالهای دیگر نیز استفاده کنید و همچنین اگر عادت کرده اید که همیشه به رستوران مشخصی رفته و در محل معینی بنشینید گاهی بر خلاف آن عمل کنید و ...
  11. دکوراسیون منزل و محل کار خود را مرتب تغییر دهید.
  12. همیشه از نمایشگاه اختراعات و اکتشافات دیدن کنید.
  13. از افراد غریبه یا بی خبر از موضوع، حتی بچه ها در حل مسئله تان استفاده کنید.
  14. برای حل مشکل مورد نظرتان یک زمان ضرب العجل معین کنید.
  15. برای خلق ایده ها، حداقلی را تعیین کنید. مثلا بگویید حداقل 50 ایده ی جدید باید ارایه شود.

و در نهایت ...

   معما زیاد حل کنید!!

هفت نکته ی کلیدی که می تواند در پرورش خلاقیت شما موثر واقع شود :

۱. اهداف مالی را کنار بگذارید:
تحقیقات نشان می دهد اهداف مالی و انجام یک کار به امید جایزه گرفتن ذهن شما را کانالیزه خواهد کرد و خلاقیت شمار را خواهد گرفت. داشتن اهداف مالی مثل این است که سر خود را داخل یک کانال کنید که در طرف دیگر آن کیسه های طلا قرار دارد و سعی کنید از طریق کانال به کیسه ها برسید. سر خود را از کانال بیرون بیاورید راه حل را جایی بیرون کانال جستجو کنید.
۲. بی توجهی به باور عمومی:
آنچه افکار عمومی به شما می گوید ممکن است خیر خواهانه باشد اما خلاقیتی در آن نیست آن ها هیچ گاه راه حل جدید ارائه نمی دهند و مدام بر این باور اند که راه حل هایی قبلی باید اصلاح شود. بی توجهی به آن ها شما را از انجام یک رفتار سنتی و تکراری دور خواهد کرد و شما راه حل جدید را پیدا خواهید کرد.
۳. به دغدغه های خودتان بپردازید:
آن چه مشکل و دغدغه حتی مسخره و ناچیز شماست اگر حل شود آغاز یک انقلاب بزرگ خواهد بود. شما متخصص اصلی حل مشکلاتی هستی که مدت هاست با آن های سرو کار دارید.
۴. خلاقیت یک اثر ذاتی ست:
خلاقیت را نمی شود جستجو کرد، در سرچ گوگل یا در روش زندگی دوستان در خارج کشور ایده مد نظر شما وجود ندارد. برای شروع یک ایده به خودتان رجوع کنید، این ایده خلاقانه در گوشه ای از وجود هر فردی قرار دارد. خودتان باشید.
۵. هوشمند بود بی معناست باید خلاق بود:
اگر به شما گفته شده که معدل کمی دارید یا توانایی و تخصص انجام کارهای سخت و طاقت فرسا را ندارید یا نمی توانید مسئله ای را که به شما دیکته شد حل کنید همه این ها به معنی ست که شما در انجام کارهای سخت توانمند نیستید مردم کسی را که کار سختی را انجام می دهد هوشمند می دانند در حالی که آینده در دست افرادی است که ساده، لذت بخش و خلاقانه پیش خواهند رفت.
۶. زندگی کنید انگار که فردایی نیست:
فرض کنید که فرصت های زیادی برای انجام کارهای مختلف دارید و می توانید هر کاری را که دوست دارید انجام دهید، انگار در بهترین کشور دنیا با بهترین امکانات زندگی می کنید و هیچ مشکلی سر راه شما نیست، توجه به مشکلات محیطی و تطبیق ایده هایتان با آن ها شما را فرسوده خواهد کرد و ذهن جوان و خلاقتان پیر و ترسو خواهد شد.
۷. وسواس را کنار بگذارید:
تنها راه برای فهمیدن مزه یک نوشیدنی نوشیدن آن است، تجربه کنید و سعی نکنید محیط اطراف و اطرافیانتان را کنترل کنید. به فکر پیش بینی مشکلات آینده نباشید آینده اتفاق خواهد افتاد و شما صد درصد را حل مناسب برای شرایط مختلف را پیدا خواهید کرد. برای آن چه که اتفاق نیافتاده برنامه ریزی نکنید.

از این تیپ مفاهیم بپرهیزید:

- اینها تئوری است، اهل عمل باش.

- اشتباه چیز بدی است (نباید اشتباه کرد).

- بازی یک عمل لغو و بیهوده است.

- این به من مربوط نیست.

- ابله (احمق) نشو!

- شوخی موقوف !

- من خلاق نیستم.

- حتما سیستم پیشنهادات، بخصوص سیستم پیشنهادات بدون نام را در سازمانتان طراحی و فعال سازید.

- سرگذشت مخترعین و مکتشفین بزرگ جهان را مطالعه کنید.

- تا زمانی که باور نکنید « خلاقیت » رمز و کلید موفقیت، خوشبختی و سعادت دنیوی و اخروی است؛ کار موثری در مورد آن انجام نخواهید داد.

- به اکثر محلهایی که می روید، رفته و سعی کنید چیزهایی را ببینید که تا به حال به آنها توجه نکرده اید. مثلا « همیشه هنگام تماشای فوتبال به کسی که توپ را در اختیار دارد توجه می کنید ؟ » حال سعی کنید در آن هنگام به بازیکنان اطراف او توجه نمایید.

- حداقل ساعتی یکبار در مورد کاری که در آن لحظه به آن مشغول هستید، از خودتان سوال کنید.

سوالهایی از قبیل:

- چرا من باید این کار را انجام دهم، اگر انجام ندهم چه می شود؟

- چرا من باید همیشه این کار را به این شکل انجام دهم؟

- چه گزینه یا انتخابهای دیگری را می توان در این مورد تصور کرد؟

- چرا من فکر می کنم جوابش این است؟

- چه کسی می تواند ایده خوبی در این مورد داشته باشد؟

کتاب هایی را در این زمینه مطالعه نمایید.

صد ایده برای رشد خلاقیت/ نویسنده: وندی باکت - استیون باکت/ مترجم: نورعلی خواجوند - زهرا درویش نژاد/ ناشر: پژواک فرزان

شکوفاسازی خلاقیت/ نوشته دکتر رابرت فیشر و مری ویلیامز /انتشارات پیک بهار با ترجمه ناتالی چوبینه

منابع:

سایت تبیان ؛ آیا ایجاد خلاقیت در خود امکانپذیر است؟

سایت ایده و خلاقیت ؛ چگونه خلاقـیت خود را تقویت کنیم؟