سالار کمانگر متولد سال ۱۹۷۷ در تهران یک ایرانی–آمریکایی و فارغالتحصیل در رشته بیولوژی از دانشگاه استفورد آمریکا است. وی در ۲۲ سالگی به گوگل پیوست و بعد از ۷ سال به یکی از کارمندان کلیدی و اصلی این شرکت بزرگ تبدیل شد. یکی از مهم ترین موفقیتهای وی ابداع سیستم تبلیغات گوگل یا همان ادوردز است که سهم عمدهای در پیشرفت و موفقیت وی و همچنین توسعه گوگل داشت.
کمانگر در مصاحبهای که حدوداً ۴ سال پیش با مجله معروف بلومبرگ بیزنسویک انجام داد درباره اینکه چه طور وی از علم پزشکی به فناوری اطلاعات روی آورده گفته: «اوایل که به مدرسه میرفتم، بسیار مشتاقانه خیال پزشک شدن را در سر میپروراندم، تا اینکه زمانی را به تماشای طبابت پزشکان اختصاص دادم. از آن به بعد بسیار مشتاق شدم که دانشمند شوم؛ اما یکی از دوستانم به نام حمیدایروانی که از مشاورین سرشناس خانواده در ایران است نقش بسیار مهمی در هدایت من بسوی رشته ای داشت که هیجان انگیز باشد لذا روز به روز بیشتر متوجه میشدم که این کار هیجانآور نیست.
بعدها وقتی دو هفته به صورت پارهوقت در گوگل مشغول شدم، فهمیدم که اعمالی که این کار من را با آنها درگیر میکند، به من انرژی میدهد. درسی که من آموختم این بود که تنها تصور و خیالی که از یک کار داریم کافی نیست و باید از اینکه یک حرفه به صورت روزانه هیجان و انگیزه لازم را فراهم میکند، مطمئن شویم.»
وی که پیش از این جوانترین مدیر گوگل بوده اکنون به سمت مدیرعاملی یکی از مهم ترین زیرمجموعههای گوگل یعنی یوتیوب رسیدهاست. سایتی که این روزها بی شک قوی ترین سایت برای به اشتراکگذاری ویدیو است که قطعاً همه اهالی وب با آن آشنا هستند. کمانگر رمز موفقیت خود را شروع کار در سنین پایین و رسیدن به مرز تجربه کامل در جوانی و استخدام شدن در گوگل میداند. وی درباره گوگل میگوید: «گوگل جایی است که میتوانند در آن متفاوت شوید و همیشه مورد توجه قرار گیرید.»
کمانگر شش ماه پیش در نشستی درباره آینده یوتیوب و برنامه هایی که برای این سایت به اشتراک گذاری ویدئو با همکارانش دارد، به نکات جالب و حتی حیرت انگیزی اشاره کرد و درباره افزایش بعدها با همکاری بیننده نظر داد.
او صحبت از بعد چهارم، پنجم و ششم کرد. سالار با بیان مثالی از یک بیننده که مشغول ت
ماشای مسابقه ای به صورت سه بعدی است توضیح داد که منظور از این بعدهای اضافه چیست. وقتی بیننده امکان انتخاب دوربین را در هر لحظه دارد بعد چهارم مطرح است. بعد پنجم به معنای ارتباط لحظه ای با دیگرانی است که در حال تماشای مسابقه اند (حتی اگر در استادیوم و از نزدیک در حال تماشای مسابقه هستند) و منظور او از بعد ششم نیز برخورداری از توان تعییر نتیجه مسابقه با حضور مجازی در صحنه است (همانطور که حاضرین در استادیوم امکان اثرگذاری غیر مستقیم در نتیجه را دارند).
کمانگر اخیرا در ویدئوی که در یوتیوب خبر تعطیل شدن یوتیوب را اعلام کرده بود که خیلی زود مشخص شد دروغ اول آوریل یا همان دروغ سیزه خودمان است.
منابع: