خوب یکی از مهم ترین موضوعات عصر امروز چگونگی بهتر مدیریت کردن زمان است. در این مقاله قصد داریم این موضوع را از نگاه یک نویسنده معروف به نام Rory Vaden بررسی کنیم. در واقع از نگاه او می‌ توان سه نسل متفاوت را برای تفکر مدیریت زمان درنظر گرفت.

تفکر عصر ۱ مدیریت زمان بطور کلی در مورد راندمان کاری بود

درواقع این عصر بر تفکری دلالت می کرد که تنها به دنبال هرچه سریع تر انجام دادن کارها بود. اما در واقع امروزه آنقدری کار برای انجام دادن هست که هرچه قدر این سرعت و راندمان بالا باشد، برای انجام آنها کم است. درواقع نفس این ایده انجام هرچه سریع تر کارهای در دست انجام بود که ممکن بود از انجام بسیاری از کارها عقب بمانیم. اما امروز این یک استراتژی ناقص است. چون همه ما امروزه یک رایانه را در جیب خود حمل می کنیم و دارای کارایی وسرعت بالایی هم هستیم، اما هنوز که هنوز است عقب هستیم. دلیل آن هم این نیست که شاید برخی کارها اولویت بالایی برای انجام دادن نداشته بلکه، همه دارای اولویت بوده ولی وقت ما بسیار اندک می باشد.

تفکر عصر۲ مدیریت زمان در مورد اولویت بندی بود

اولویت بندی زمان به معنای استفاده و توسعه سررسیدها و لیست انجام کارها بود تا به ما کمک کنند بر آنچه که بیشتر از همه اهمیت دارد تمرکز کنیم. درواقع این تفکر یک الگوی فراگیر در جهان بهره وری از سال ۱۹۸۹ بوده است. هنوز هم ما به اولویت بندی کارها اهمیت می دهیم آن هم به عنوان یک درمان برای مشکلات مدیریت زمان. بااینکه همچنان اولویت بندی یک مهارت ارزشمند به حساب می آید، اما دارای محدودیت هایی هم نیز می باشد که کسی متوجه آن نیست. به گفته Vaden، اولویت بندی هیچگاه منجر به ایجاد زمان بیشتر نمی شود. تنها قرار دادن یک کار در نوبت انجام دادن بعد یک کار دیگر است و کمکی به شما نمی کند که بتوانید زمان بیشتری را برای خود ایجاد کرده و کاربیشتری را انجام بدهید. در حقیقت در اولویت بندی کارها یک کار زمان را از یک کار دیگر در لیست قرض می گیرد.

واما تفکر عصر مدرن مدیریت زمان در مورد افزایش زمان است

در جهان امروز، شکل جدید تفکر در مورد زمان به این شکل است نه نیازی به مدیریت زمان است و نه نیازی به اولویت بندی آن، بلکه باید زمان را افزایش داد. درواقع باید به این تفکر رسید که زمان محدود نیست و می توان زمان ایجاد کرد. به عصر جدید مدیریت زمان خوش آمدید.

چگونه می توان این کار را انجام داد؟ به سادگی.

شما زمان خود را افزایش می دهید، آن هم از این طریق که به خود یک اجازه روحی می دهید که زمان خود را امروز صرف کارهایی بکنید که فردا برای شما زمان بیشتری را ایجاد می کنند.

درحقیقت تنها به این فکر نمی کنید که امروز و یا این هفته چه کارهایی مهمی را باید انجام دهید، بلکه به این فکر می کنید که چه کارهایی است که امروز با انجام آنها می توانید فردا برای خود زمان تولید کنید.

به عقیده Vaden زمانیکه شما از خود این سوال را می پرسید، بلافاصله فشار کمی را تنها برای تمرکز بر انجام کارهای ضروری حس می کنید و علاوه برآن دیدی در شما ایجاد می شود که به این فکر کنید که چه کاری می توانید انجام دهید که تاثیر مثبتی را بر آینده بگذارد. به خود این اجازه را می دهید که کارهای مناسبی را انجام دهید که در طولانی مدت دارای اهمیت می باشد.

این کاری است که شما باید برای افزایش زمانتان انجام دهید.

درحقیقت افراد از لیست کارهایی با اولویت های کوتاه مدت خارج می شوند و می فهمند که کلید واقعی برای ایجاد وقت بیشتر در زندگی سریع تر کار کردن نیست و یا اولویت بندی کردن، بلکه یادگرفتن اینکه باید متفاوت فکر کنند مهم است. شما برای یادگرفتن این طرز تفکر باید زندگی در اضطرار را رها کنید و به خوب وبامعنی زندگی کردن فکر کنید.

منبع: https://www.entrepreneur.com/article/240829#