خیلی از افراد تمایلی به راه اندازی یک کسب وکار جدید ندارند، اما دوست دارند از فکری که در سرشان است پول درآورند. آیا می خواهید از رازی در حوزه کسب وکار مطلع شوید؟

چه می کنید وقتی ایده کاری بزرگی در ذهن دارید؟

وقتی ایده کاری بزرگی دارید، نیازی نیست خودتان کارآفرین باشید. هر کسی می تواند ایده هایی در ذهن داشته باشد. این ایده ها در هر زمانی به ذهن خطور می کنند. مثلا وقتی مشغول انجام کارهای سخت خانه هستید، به اختراع وسیله ای فکر می کنید که می تواند کمک بزرگی باشد. یا در اینترنت به دنبال اطلاعات مبهمی می گردید و به این فکر می کنید که یک اپلیکیشن می تواند این فرآیند را اتوماتیک سازی کند. آیا مرحله بعد، تاسیس یک شرکت جدید است؟ لزوما این گونه نیست. برای افرادی که ایده ای بزرگ در ذهن دارند، اما نمی خواهند که بار راه اندازی یک شرکت را به دوش بکشند، گزینه های فراوانی وجود دارد که تعدادی از آنها را در زیر عنوان می کنیم:

دریافت درآمد مالی فوری

این ساده ترین روش ممکن است. شخصی کلیه حقوق مربوط به یک ایده را به نام خود ثبت می کند، چک خود را دریافت می کند و از مبلغی که دریافت کرده استفاده می کند. این گزینه برای کسی که یک کار حقوق بگیری تمام وقت دارد و نمی خواهد آن را از دست بدهد، بسیار جذاب است. البته فردی که ایده نوآورانه در ذهن دارد، قبل از انجام هر کاری باید از دارایی ذهنی خود محافظت کند و انحصار آن را در اختیار خود قرار دهد. بهترین کار این است که با خریدار ایده خود قراردادی قانونی امضا کند و در آن جزئیات ایده خود را فاش نکند.

دریافت درآمد دائم

ممکن است دریافت یک دستمزد آنی، کافی نباشد. تصور کنید فردی یک ایده نوآورانه در ذهن دارد که اثری بلند مدت در زندگی انسان دارد – مثلا یک وسیله آشپزخانه را در برابر نوآوری هایی مانند اپلیکیشن موبایل یا لوازم فرعی مد و پوشاک که همیشه یک روند به روزرسانی را طی می کنند، در نظر بگیرید. در این صورت، فرد نوآور به جای اینکه یک بار برای همیشه چکی را دریافت کند، می خواهد، درآمد ثابتی از فروش ایده خود داشته باشد. این یعنی به جای فروش یکباره ایده خود، مجوز استفاده از آن را واگذار می کند. در این شرایط، معمولا روال بر این است که فرد نوآور مبلغ اولیه ای را دریافت می کند و پس از آن، ۵ تا ۱۵ درصد از مبلغ فروش هر کالا به او تعلق می گیرد.

حفظ ارتباط بلندمدت با ایده

در برخی موارد، فردی که ایده ای دارد، نمی خواهد خودش به تنهایی آن را اجرایی کند، اما قصد ندارد به طور کلی از آن دور شود و به جز پولی که از فروش آن دریافت می کند، تمایل دارد درگیر آن هم باشد و نقش مشورتی قوی ایفا کند و در مسائلی مانند نحوه قیمت گذاری محصول، تاثیر داشته باشد.

در این شرایط، دو استراتژی گسترده وجود دارد که افراد می توانند از آن پیروی کنند. اول، می توانند شریک یا شرکتی پیدا کنند و با ایده خود به آن بپیوندند. این شرکا سرمایه لازم برای اجرایی کردن ایده را فراهم می کنند و امور روزانه را مدیریت می کنند و فردی که ایده خود را ارائه کرده، درگیر مسائل کلی تر می شود. البته در مورد هر چیزی می تواند توافق صورت بگیرد. از آنجا که فرد نوآور هیچ پولی را در این کسب وکار نگذاشته، ممکن است از دریافت مبلغ اولیه خودداری کند و آن را به حساب ریسک سرمایه گذاری شریک خود بگذارد. در شروع کار، او حتی می تواند زمان بیشتری را صرف امور روزانه پیشبرد ایده خود کند و اجرای درست آن را تضمین کند. به علاوه، نوآورانی که این مسیر را می پیمایند، ممکن است با پیشرفت شرکت و روی کار آمدن مدیران جدیدتر، با ریسک کنار گذاشته شدن و نادیده گرفته شدن روبه رو شوند. بنابراین، از همان ابتدا باید در توافق نامه عنوان و نقششان را صریحا قید کنند. گزینه دیگر برای حفظ درآمد بلندمدت از یک ایده این است که به جای پیدا کردن شریکی برای سرمایه گذاری، فرد نوآور می تواند پولی بگذارد و کارمندانی را استخدام کند که کسب وکاری را بر اساس ایده او راه اندازی کرده و آن را اداره کنند. در این صورت، او فقط مالک شرکت است و استراتژی های کلی شرکت را تعیین می کند و افرادی که استخدام کرده بقیه امور را انجام می دهند.

دست کشیدن از ایده

این ایده در نگاه اول احمقانه به نظر می رسد، اما اینگونه نیست. در حقیقت، افرادی که پول برایشان اهمیتی ندارد و فقط به نتیجه رسیدن ایده برایشان مهم است– مانند ایده هایی در حوزه محصولات آموزشی یا پزشکی که به توسعه زندگی انسان ها کمک می کند – می توانند این روش را در پیش بگیرند. افراد خلاقی که می خواهند این مسیر را طی کنند، بهتر است سرمایه گذاری را پیدا کنند که شخصا او را می شناسند یا سازمانی بیابند که به آن اطمینان دارند و سپس توافق نامه ای امضا کنند که در آن قید شود ایده آنها کاملا رایگان در اختیار آن فرد یا سازمان قرار گرفته است.

در انتظار آینده ماندن

در نهایت، یک گزینه مهم دیگر وجود دارد و آن صبر کردن است. در کلیه سناریوهای بالا، افراد خلاق کنترل ایده خود را به فرد دیگری می سپارند. اما به یاد داشته باشید که در نهایت افراد نوآور می توانند بهترین مجری تفکرات خود باشند، حتی اگر نخواهند همین الان شرکتی را برای به ثمر رساندن آن، تاسیس کنند. گذر زمان می تواند بی میلی افراد را به راه اندازی یک شرکت تغییر دهد.


مترجم : مریم رضایی

منبع : http://www.aftabir.com/articles/view/applied_sciences/management/c12_1383235947p1.php/%DA%86%D9%87-%D9%85%DB%8C-%DA%A9%D9%86%DB%8C%D8%AF-%D9%88%D9%82%D8%AA%DB%8C-%D8%A7%DB%8C%D8%AF%D9%87-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%A8%D8%B2%D8%B1%DA%AF%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%B0%D9%87%D9%86-%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%AF