شاید روزانه با افراد بسیاری روبه رو شوید که توصیه های مختلف مالی می کنند. بیشتر آنها پولدار نیستند. آنهایی که پولدار هستند، شاید با نصیحت های مالی یک آدم حقه باز موافق نباشند. شاید هم با مقاله هایی روبه رو شوید که توصیه می کنند که غذای خوب نخورید، چیز گران نخرید و تا می شود از خرج های زندگی تان کم بگذارید. اما این بسیار روش وحشتناکی برای زندگی کردن است و اصلا خود به نوعی باعث فقر می شود. این خوب است که صرفه جو باشید، اما کم ارزش هم نباشید. شما هرگز نباید کاری را که شما را از لذت بردن محروم می سازد، انجام دهید.

شما باید به دنبال برکت و رونق در زندگی خود باشید. کنارگذاشتن این ساده ترین لذت ها شما را هیچگاه پولدار نخواهد کرد. اتفاقا شما را نسبت به این نظام غیرواقعی سرخورده تر می کند. چنین ادعاهای سخیف و قدیمی هیچگاه به درد شما نخواهند خورد. چنین انسان هایی با چنین طرز تفکری،‌ همیشه در پشت یک میز می نشینند و در دنیای متوهم خود منتظر پول و ثروتی که هرگز به سمتشان نخواهد آمد، هستند.

توصیه های مالی به سادگی از جانب افراد زیادی به سمت ما می آیند، اما بسیاری ازآنها افتضاح هستند. درتضاد با این توصیه ها، شما درحال خواندن مقاله ای هستید که بوسیله یک میلیونر خودساخته نوشته شده است. بنابراین، به کسی که از او در حال آموختن هستید، بنگرید.

اگر شما به طورذاتی، یک آدم سختکوش هستید و یک کارعالی دارید که در آن به بهترین نحو ممکن عمل می کنید، پس الان می توانید به رونق و برکت در زندگی تان بیندیشید. به هرحال، ممکن است که بپرسید: چرا تاالان نتوانسته ام موفق شوم؟ جواب این سوال در طرز فکر شما است، در احساس شما و در رفتار شما نسبت به پول. انجام کارهای بهتر با پولتان و داشتن انتخاب های بهتر، می تواند زندگی شما را تغییر دهد.

اشتباهات مالی بسیاری وجود دارد که انسان های پولدار هیچگاه مرتکب آن نمی شوند. در مسیر پولدار شدن، شما باید یک سری تغییرات ذهنی در خود و رفتار خود ایجاد کنید. یکبار که این تنظیم را انجام دهید، پیشرفت خود را در نتیجه خلق اتفاقات مثبت در زندگی تان می بینید. کسب ثروت یک هدف بزرگ است، اما اینکه شما در طول این مسیر، به چه شخصی تبدیل خواهید شد، موضوع مهم تری است.

دراینجا به ۱۰ اشتباه مالی که هیچگاه افراد پولدار مرتکب آن نمی شوند، اشاره می کنیم:

سرمایه گذاری نکردن روی خود

به گفته اولین میلیونر کشور آمریکا، بنجامین فرنکلین، سرمایه گذاری کردن روی خود، بالاترین نرخ سوددهی را دارد. اغلب، افراد متکی به کارکنان خود هستند که مثلا کتابی را برای آنها بخرند، ‌آنها را به یک سمینار دعوت کنند و یا در هدایت ورهبری به آنها کمک کنند. اما شما باید خودتان تحصیلات خود را بکار گیرید اگر به دنبال رونق و پیروزی و برکت هستید. روی خود سرمایه گذاری کنید.

بیش از حد ولخرجی کردن و تفریح کردن

شاید روزانه با افراد هم سن و سالتان روبه رو شوید که هزینه زیادی را صرف خرید و تفریحات خود می کنند و در بسیاری از مواقع پول خود را تلف می کنند. در واقع افراد در حدود ۳۰ تا ۵۰ درصد درآمد خود را صرف تفریحات می کنند تا بتوانند بطور موقت هم که شده از واقعیت زندگی خود فرار کنند. بجای آن، افراد پولدار ترجیح می دهند این هزینه و زمان را صرف رسیدن به رویاهایشان بکنند. 

خرید اعتباری کردن

بسیاری از مردم چیزهایی را می خرند که از پس خرید آنها برنمی آیند، تا بتوانند نظر مردم را نسبت به خود جلب کنند. این تراژدی تلفات بسیاری دارد و آنها را با یک احساس ناامیدی تنها می گذارد، آن هم در زمانی که باید با سود بالایی هزینه خرید خود را برگردانند. اگر یک فرد امید دارد که پولدار شود، این اعتبار را برای رشد و ترفیع کسب و کار خود استفاده خواهد کرد و نه صرف هزینه های شخصی و غیرضرور خود.

پنهان کردن از همسر

بسیاری از افراد متاهل با همسران خود در مورد پول صحبت نمی کنند. این کار برای آنها راحت نیست و شاید گاهی اوقات موجب درگیری شود. اما، یکی از راه های پولدار شدن این است که شما مسائل مالی خود را با همسرتان در میان بگذارید. زمانی می توان عشق و پول را در کنار هم داشت، که هردوعضو یک خانه یک فهم روشن از مسائل مالی خودشان داشته باشند.

‌‌‌‌خانه رهن کردن 

برخی افراد پولدار در خانه های رهن شده می نشینند و در حقیقت اصلا پولدار نیستند. چرا که رهن کردن یک خانه آنها را در یک چرخه بی پایان تورم و بازپرداخت مالی می اندازد و پول آنها بدون هیچگونه سودی در یک جا بیکار می افتد. زمانی که شما یک خانه را رهن می کنید، در واقع مثل این است که پول آن خانه را دوبار پرداخت کرده باشید. افراد پولدار یک خانه را اجاره می کنند تا بتوانند در نهایت یک خانه را با پول نقد بخرند.


انتظار برای بازنشسته شدن

در واقع اینکه شما سال های ارزشمند عمر خود را صرف یک کار کنید که مثلا زمانی بازنشسته شوید و به یک حقوق بازنشستگی رضایت دهید، یک کار کاملا نادرست است. چرا که شما الان جوان هستید و زمانی که سنتان بالا می رود، انگیزه و انرژی کمتری برای داشتن یک زندگی پربار دارید. پس از الان که جوان هستید به فکر این باشید که هم زمان حال خود را بسازید و هم یک آینده مطمئن داشته باشید.

خرید کالاهای بی کیفیت

شاید کسانی که کالاهای سطح پایین و ارزان می فروشند، این نوشته را قبول نداشته باشند، اما این را بدانید که زمانی که شما کالاهای کم ارزش می خرید، نتایج کم ارزشی هم خواهید گرفت. اگر بخواهید زندگی را بر اساس قیمت هرچیزی جلو ببرید، با همین تفکر هم خواهید مرد. بجای خریدن آنچه که ارزان است، بهترین کالای موجود را بخرید. افراد ثروتمند می دانند که خرید یک بلیز گران که ممکن است تا سال ها برای آنها کارکند، بهتر است از خرید یک بلیز ارزان که باید هرسال آن را تعویض کرد.

نبودن لذت

خیلی جالب است، اینکه تمامی ساعات کاری خود را به آخر هفته و تعطیل شدن می اندیشید، و وقتی زمان تفریح فرا می رسد، دائما در فکر کار خود هستید. اما حقیقت پولدار شدن این است که شما باید از پولی که دارید لذت ببرید، هرچه قدر می خواهد باشد، فرقی نمی کند. پول شما زمانی زیاد می شود که شکرگزاری آن را بکنید و به این بیندیشید که چگونه می توانید از آن لذت بیشتری ببرید. هرچه قدر بیشتر لذت ببرید بیشتر خواهد شد.

شکر نعمت نعمتت افزون کند       کفر نعمت از کفت بیرون کند

پس انداز نکردن

بسیاری از مردم پول خود را برای خرید کالاهای متفرقه تلف می کنند. زمانی که تراز مالی خود را نگاه می کنند، بطور اتوماتیک به این فکر می افتند که به چه چیزی نیاز دارند و سریع آن را می خرند. اما، چنین رفتار آنی باید حذف شود. افراد پولدار حداقل ۱۰ درصد از آنچه که دارند را پس انداز می کنند و به ندرت این پول را صرف خرید مثلا نیازهای خود می کنند.

کارکردن صرفا برای پول

بیشتر مردم در دنیا، برای پول کار می کنند. اما افراد پولدار، پول را برای خود بکار می گیرند. آنها می دانند که پولشان باید تبدیل به سرویس ویا محصولی برای فروش در بازار شود. آنها این را هم می دانند که ثروت مادی آنها نتیجه مشارکت آنها در جامعه است. به همین دلیل است که هیچگاه برای پول کار نمی کنند.

ایجاد این تغییرات ذهنی می تواند به طور عجیبی زندگی شما را دگرگون سازد. زمانی که شما شروع می کنید که عادات مالی خود را تغییر دهید و از این اشتباهات اجتناب کنید، در مسیر پولدار شدن قرار گرفته اید. این را به یاد داشته باشید که آنچه شما می خواهید، شما را پولدار نمی سازد، بلکه آن کسی که در این مسیر می شوید، این کار را انجام می دهد.

منبع: http://www.entrepreneur.com/article/254354