اینکه شما قادر باشید ایده های کاری خود را ، به طور شفاف ، مختصر ومفید و منسجم ، برای همکاران کاری خود بیان کنید ، راهی است برای جذب سرمایه ، شریکان جدید و هوش و توانایی تجارت . سخنرانی کردن در یک اتاق بزرگ ، پر از شنوندگان و همکاران ، می تواند کمی وحشت آور باشد و این خود یک چالش بزرگ است . هفته پیش اولین سخنرانی تجاری خود را در مقابل همکاران و مدیران داشتم . اتاق پر بود از هیجان و انتظار . ترسیده بودم .این استارتاپ ها و کارآفرینان بر شرکت های استارتاپی اینترنتی تمرکز داشتند ولی ایده من یک مدل سنتی بود همراه با حمایت فناوری اطلاعات . برای غلبه بر انتظارات ، سعی کردم که بیشتر از اینکه بر بیان ایده ام تمرکز کنم ، از یک سری تکنیک ساده پیروی کنم .

ذوق و اشتیاق خود را نشان دهید

علاقه و احساسات خود را در مورد ایده خود بروز دهید . نشان دهید که هیجان زده اید . نشان دهید که طرفدار استارتاپ بودن هستید . این کار برای من راحت بود . به عنوان یک شنونده و قاضی ، می توانم بگویم چه بسیار سخنرانی ها را دیدم که با نشان ندادن احساسات ، با شکست روبه رو شد . اینکه احساسات خود را نشان دهید ، به این معنی نیست که شبیه شخصیت های کارتونی باشید ، به این معنی است که یک کم میل و علاقه از خود نشان دهید . حتی اگر شده به یک جمله کوتاه کفایت کنید : من خیلی خوشحال و هیجان زده ام .

داستان بگویید

یکی از مشکلات فاحش برخی از سخنرانی ها این است که الگوی درستی ندارند ، قابل پیش بینی و تکراری و خسته کننده اند . بهترین سخنرانی هایی که در عمرم دیده ام ، سخنرانی هایی بوده است همراه با داستان های شخصی جذاب در مورد تجربه ها ، مشکلات و راه حل های آنها . این راهی است آسان برای برقراری ارتباط با شنوندگان و جذب احترام آنها . البته که زمان محدود است و داستان شما باید کاملا مرتبط با ایده شما باشد . پس وقت خود را با گفتن داستانهای بی ربط با ایده خود تلف نکنید .

 بر تیم اجرایی خود تمرکز کنید

بهترین ایده های کاری هرگز ارزشی نخواهند ، اگر درست بیان نشوند . پس سخنرانی شما به این نیاز دارد که بر ارزش های خود و همکاران خود و موارد مورد نیاز پروژه تاکید کنید و از آن مهم تر مقدار درک  خود شما از ایده تان است . و دوباره اینکه این خیلی مهم است که یک داستان شخصی خلاصه و مرتبط با ایده تان بگویید که به طور تاثیگذاری تجربه و پیشینه تیم شما را منعکس کند .

ایده خوب و کارآمدی داشته باشید

البته که یک سخنرانی بدون ایده خوب هیچی ارزشی ندارد . من ، هدفدار این گزینه را در آخر گذاشتم به خاطر اینکه بگویم ، سخنرانی های تاثیرگذار می توانند یک شنونده را قانع کنند که حتی یک مشکل کوچک هم ارزش حل کردن دارد . به این توجه داشته باشید زمانی که می خواهید سخنرانی کنید ، چه برای یک نفر و چه برای چند نفر ، بهترین استراتژی را برای بیان حرف خود انتخاب کنید تا بتواند بیشترین تاثیر را برروی شنونده داشته باشد .

فرقی بین سخنرانی های شما نیست ، تنها این مهم است که به این تکنیک ها عمل کنید و توجه یک اتاق را به طور کامل به خود جذب کنید ، محترم شمرده بشوید و اعتماد به نفس کافی داشته باشید و در آخر اینکه امیدوار باشید که موفق می شوید .

منبع :

www.entrepreneur.com