آماده سازی طرح کسب و کار چیزی نیست که بتوان اهمیتش را دست کم گرفت، با این حال خیلی از کارآفرینان طرح کسب و کار را مسئله ای نمایشی و تشریفاتی می دانند. این در حالی است که داشتن یک طرح کسب و کار قوی برای راه اندازی یک شرکت مسئله ای حیاتی است. یک طرح کسب و کار قدرتمند نه تنها مشتریان و کارمندان بالقوه ی کسب و کار شما را به سرمایه گذاران احتمالی نشان می دهد، بلکه عملکرد درست و صحیح کسب و کار را نیز دقیقاً به تصویر می کشد.

نوشتن طرح کسب و کار می تواند طولانی، پیچیده و دشوار باشد. به همین دلیل ۵ مورد از مهم ترین عناوینی که باید در هر طرح کسب و کاری به آنها پرداخته شود را در ادامه ی مطلب آورده ایم. ایده ی شما در هر زمینه ای که باشد، مطالعه ی این موارد می تواند شما را در نوشتن طرح کسب و کارتان یاری دهد.

۱- ایده

یکی از اهداف اصلی طرح کسب و کار این است که درکی کلی از اهداف شرکت و شیوه های دستیابی به این اهداف در اختیار مخاطبان خود قرار دهد. ارائه ی ایده ی اصلی کسب و کار بهترین کاری است که در این زمینه می توان انجام داد. این بخش از طرح کسب و کار معمولاً به سه قسمت تقسیم می شود: خلاصه ی مدیریتی، شرح شرکت و محصولات یا خدمات.

خلاصه ی مدیریتی مقدمه ای اجمالی است بر اینکه چه کسی کسب و کار را خواهد گرداند و اینکه وی چه خصوصیاتی خواهد داشت. شرح خود شرکت را می توانید بعد از این قسمت بیاورید. این بخش نیز نگاهی کوتاه است به ساختار شرکت، کارکنان اصلی، ماهیت کسب و کار و اهداف کوتاه مدت و بلند مدت آن. در نهایت، محصولات و خدماتی که شرکت برای ارائه ی آنها برنامه ریزی می کند توصیف خواهند شد که نشان می دهد شرکت مذکور با چه پیشنهادات منحصر به فردی قصد دارد در میان رقبا خود را مطرح کند.

۲- تحلیل بازار

کارآفرین باید نشان دهد از فضایی که قصد دارد در آن قدم بگذارد درک کاملی دارد. تحلیل بازار، جمعیت شناسی مخاطبان هدف را با جزئیات مورد بررسی قرار می دهد و نگاهی کلی بر صنعت مورد نظر می اندازد. ویژگی های خاص فضای رقابتی نیز می تواند به این بخش اضافه شود. هرچه ارزیابی این چشم انداز عمیق تر باشد، احتمال موفقیت آن در جلب نظر مخاطب نیز بیشتر خواهد بود.

۳- استراتژی

سرمایه گذاران دوست دارند زیر و بم طرح شرکت برای اجرایی شدن و رسیدن به موفقیت را بدانند. برای نمونه، اگر کارآفرینی قصد دارد اجاق آشپزی بدون دود تولید کند، باید توضیح دهد علت عملکرد بهتر اجاق پیشنهادی اش، هم به عنوان یک محصول و هم به عنوان یک کسب و کار چیست. او باید بتواند توضیح دهد چرا اجاق پیشنهادی بازده و دوام بیشتری دارد، و کسب و کار مذکور ظرف شش ماه، یک سال و بیشتر، چه جایگاهی خواهد داشت.

منبع:

http://www.entrepreneur.com/article/252748

برداشت آزاد خودم از این موضوع.