کارآفرینان بسیاری را می بینیم که موفق هستند درحالیکه دیگر کارآفرینان چیزی غیراز شکست نصیبشان نمی شود. برای همه استارتاپ ها و حتی استارتاپ های موفق تهدیدات و تله هایی وجود دارد و تنها با اراده و اعتماد به نفس می‌توان از آنها عبور کرد. دراینجا به ۵ اشتباه استارتاپی مهلک و رایج و چگونگی اجتناب از آنها اشاره می کنیم:

در هرشرایطی خود را مورد پرسش قرار دهید

راه اندازی یک استارتاپ می تواند ترسناک باشد، ناشناخته های بسیاری در این مسیر وجود خواهد داشت، حتی برای حرفه ای های این حوزه. اگر شما در مورد استارتاپ خود مطمئن نباشید چرا دیگران باید این اطمینان را داشته باشند؟ کسانی چون سرمایه گذاران شما، مشتریان و کارکنان شما؟ خودبینی و تکبر ویژگی خوبی نیست ولی شما باید همیشه این را به خود بگویید که ایده شما پتانسیل ایجاد تغییر و کمک به مردم را دارد. عملگری درست و اعتماد به نفس می تواند مسری باشد و می تواند به عنوان اهرم فشار در زمان ساخت روابط عمل کند. زمانی که شما دچار تردید هستید، تنها به یاد آورید که دیگران هم این مسیر را رفته اند و اگر آنها موفق شده اند هیچ دلیلی ندارد که شما نتوانید.

لقمه بزرگتر از دهانتان بردارید

اینکه شما با مشتریان بزرگی کار کنید، خیلی خوب است و سرعت رشد شما را بالا خواهد بود. اما سعی کنید که همیشه آهسته و پیوسته به جلو بروید و نیازی به این نیست که تلاش کنید تا سرعت رشدتان را درزمانی که معقول است بالا ببرید. با این تفکر مطمئن شوید که یک برنامه ثابت درمورد اعمال استارتاپی خود دارید. این مهم است که اهداف شما قابل مقیاس باشند و بدانید که به کجا می روید. به سراغ کارهایی نروید که درواقعیت انجام پذیر نیستند. محدودیت های خود را به عنوان یک استارتاپ نوپا و تازه درنظر داشته باشید. به زودی جایگاه خود را پیدا خواهید کرد.

نبودن در دنیای اجتماعی و شبکه های مجازی

دنیای مجازی یک راه ساده برای رسیدن به مردم است. هررسانه ای را که ترجیح می دهید مثل تلگرام، اینستاگرام و غیره زمانی که از جنبه درست آن بکارگرفته شود می تواند تبلیغی برای برند شما باشد و ارتباط شما و دیگران را در غالب یک شبکه شکل دهد. البته ثبات قدم و تطابق با ارزش ها دو مورد مهم است که درهنگام فعالیت در شبکه اجتماعی باید درنظر داشته باشید. اما کارآفرینان بسیاری هم وجود دارند که تنها شبکه های اجتماعی را از جنبه منفی خود بکار می گیرند. همچنین تنها فعالیت خود را محدود به چند پست می کنند و آنوقت انتظار جواب گسترده دارند. شاید کمی طول بکشد که از این دنیا جواب بگیرید اما محصول نهایی این فرایند می تواند عالی عمل کند. پست های درخور فضای اجتماعی و کاری خود را در این دنیا قرار دهید و سعی کنید که با دنبال کنندگان صفحه خود در ارتباط باشید. امروز، دوربودن از فضای مجازی دردوران کسب و کاری می تواند یکی از بزرگترین اشتباهات هر صاحب کسب و کار باشد.

داشتن انتظار اینکه همه چیز و همه کس همیشه به کمک شما بیایند  

کارآفرین بودن و راه اندازی کسب و کار نیاز به کمک دیگران دارد. هیچکس یک فرمانروایی را به تنهایی راه نمی اندازد. اما هرکارآفرینی این حقیقت را می داند که نباید انتظار داشت که همه چیز، همیشه وهمه جا دردسترس باشد.

راه اندازی یک کسب و کار نیاز به کار وفعالیت فراوان دارد البته در کنار اخلاق کاری. این به این معنا نیست که شما هیچ کمکی در هیچ زمانی دریافت نخواهید کرد، اما این را بدانید که شما باید هرگونه آمادگی را برای فشارهای کاری داشته باشید. زمانی که دوستان شما در حال لذت بردن از ساعات تعطیلات خود هستند، شما همچنان در دفتر خود هستید و با کارهای خود کلنجار می روید. همه چیز با شما آغاز و تمام می شود، این دقیقا همان چیزی است که هرکارآفرینی طالب آن است.

نصیحت پذیر نبودن

این نکته می تواند در نقطه مقابل نکته بالا قرار بگیرد. شما نباید همیشه منتظر کمک دیگران باشید، اما همیشه مستقل بودن و انجام همیشگی کارها به صورت مستقل هم خوب نیست و منجر به شکست شما خواهد شد. یک مربی داشته باشید. حتی اگر نمی دانید که با چه کسی مشورت کنید، شبکه سازی کنید و با مردم ارتباط برقرار کنید. بااین کار انبوهی از ثروت و دیدگاه را برای خود جمع آوری می کنید و این ارتباطات برای شما ارزشمند خواهد بود. وبهتر از همه این ارتباطات بطور مستقیم برروی کسب وکار شما تاثیر خواهند گذاشت. نه تنها با کارآفرینان کهنه کار آشنا خواهید شد بلکه ارتباطی را ایجاد می کنید که می تواند برای سال ها به طول انجامد.

راحت ترین کار برای پیدا کردن یک مربی این است که به دنبال افرادی بروید که درحال انجام کاری هستند که شما هم می خواهید همان کار را ادامه دهید و از آنها کمک بخواهید. شاید بسیاری شما را ناامید کنند اما این را بدانیدکه مربی گری یک جاده دوطرفه است. درحالی که شما اطلاعات باارزشی را دریافت می کنید، یک مربی هم با کمک به  شما احساس قدرت می کند و یک بازی دوسربرد برای هرکسی خواهد بود.

منبع: https://www.entrepreneur.com/article/245535