«دل» در یک نگاه
سابقه: 22 سال (تاسیس: 1984 )
بنیانگذار: مایکل دل
حوزه فعالیت: تولید و فروش سیستمها و تجهیزات رایانهای
ویژگی: ابداع مدل مستقیم در عرضه رایانه و سپس فروش مستقیم اینترنتی
فروش (2005): 56 میلیارد دلار
تعداد کارکنان (2005): 65200 نفر
رتبه درFORTUNE500 : 84
مدیرعامل: کوین رولینز رئیس هیئت مدیره: مایکل دل
شاید بتوان این موضوع را از ویژگیهای منحصر به فرد
عصر جدید بهشمار آورد که شرکتها و بنگاههای صنعتی و اقتصادی و تجاری کوچک
و نوپا با رشد سریع و بهتآور خود، بهعنوان رقیب جدی شرکتهای بزرگ و
باسابقه به میدان میآیند و حتی در این رقابت سخت و پرتنش پیروز میشوند.
نگاهی به فهرست شرکتهای برتر جهانی در حال حاضر و مقایسه آن با فهرست
چنددهه گذشته بهخوبی گواه این واقعیت است. شرکت رایانهای دل (DELL
CORPORATION) یکی از مثالها و الگوهای مطرح در این زمینه است. شرکتی که
تنها دودهه پیش با همت و جدیت و خلاقیت جوانی 19 ساله و گریزان از درس و
دانشگاه، تنها با سرمایه 1000 دلار شکل گرفت و بهسرعت باابداع روش فروش
مستقیم اینترنتی رایانه و سیستمهای آن به شرکتی چندمیلیارد دلاری با بیش
از 60 هزار کارمند در 150 کشور جهان تبدیل شد .
تاریخچه
شرکت «دل»
برپایه یک مفهوم ساده شکل گرفت: فروش مستقیم سیستمهای رایانهای به
مصرفکننده. گرچه مایکل دل در سالهای پیش از 1984 که شرکت را بااین دیده
تاسیس کرد عملا با فروش تمبر و یا روزنامه آن را آزموده و به آن دل بسته
بود. پس از آن با خرید دستگاههای رایانه و بازکردن آن و به هم ریختن و
تعویض و تبدیل اجزای آن، دستگاه جدید را برای فروش عرضه میکرد. مایکل دل
دریافته بود که با حذف واسطههای فروش و عــــرضه مستقیم رایانه به
مصرفکننده نهایی میتواند سریعتر و ارزانتر خدمات خود را به مشتری ارائه
دهد. او همین رویکرد بیواسطهبودن را در شــــاکله سازمانی که تاسیس کرد
بهکار برد. شرکت «دل» در سال 1984 با سرمایه 1000 دلار ثبت شد. گروه تولید
تنها سه نفر بودند که با آچار در کنار میزهای کوچک میایستادند و بهسازی
دستگاهها را انجام میدادند. یک سال بعد، شرکت اولین سیستم رایانهای را با
طراحی خود به بازار عرضه کرد؛ ریزپردازنده اینتل 8088 و سرعت 8 مگاهرتز.
دوسال پس از آن، توسعه بینالمللی شرکت با گشایش دفتر آن در انگلستان آغاز
شد و بهسرعت به چین، فرانسه، ژاپن، کانادا و دیگر کشورها تعمیم یافت. در
سال 1989 «دل» اولین رایانه کیفی (NOTE BOOK) خود را عرضه کرد. 8 سال پس از
تاسیس یعنی در سال 1992، «دل» جزو 500 شرکت برتر جهانی قرار گرفت و سال
بعد در رده 5 فروشنده برتر جهانی در زمینه سیستمهای رایانهای ایستاد. تا
سال 1997، شرکت 10 میلیون سیستم رایانه فروخت. در سال پایانی قرن بیستم،
فروش شرکت از طریق اینترنت به 50 میلیون دلار در روز رسید. پیش از آن دل
جایگاه خود را به عنوان اولین شرکت رایانهای که فروش سالانه بیش از یک
میلیارد دلار را بهدست آورده، تثبیت کرده بود. در این سالها عرضه (SERVER)
سرور و چاپگر نیز به جمع فرآوردههای متنوع شرکت افزوده شده بود .
چشمانداز و ماموریت
«دل
» در سال 1984 با یک چشمانداز ساده شرکت را تاسیس کرد: مطابق سفارش مشتری
مستقیما آنطور که او میخواهد و آنچه که او میخواهد میفروشیم. 20 سال
پس از آن تاثیر این دیدگاه در شرکت کاملا روشن است. بیانیه ماموریت شرکت
چنین است: میخواهیم موفقترین شرکت رایانهای در جهان در ارائه بهترین
تجربهها به مشتریان باشیم .
حوزه فعالیت
شرکت «دل» بهسرعت فعالیت
خود را به خارج از آمریکا نیز گسترش داد و اکنون در بیش از 150 کشور جهان
به فعالیت مشغول است. حوزه فعالیت عرضه محصولات و خدمات شرکت عبارت است از :
-
سرورها؛ - حافظهها؛ - سیستمهای تصویری و چاپگری؛ - ایستگاههای کاری؛ -
رایانههای کیفی؛ - رایانههای رومیزی؛ - محصولات شبکهای؛ - نرمافزارها؛ -
خدمات مدیریتی؛ - خدمات پشتیبانی؛ - خدمات اجرایی؛ - خدمات آموزشی .
ویژگیها
ویژگی
انحصاری شرکت «دل» که در چشمانداز و ایده اولیه تاسیس شرکت نیز وجود
داشته است «بیواسطگی» است. سیستم فروش بیواسطه یا مستقیم (direct sale)
یعنی نداشتن هزینه انبارداری و حذف توزیع و پخش توسط واسطهها، یعنی فروش
بیواسطه رایانه به مشتری، یعنی بیواسطه با تامین کنندگان در تماس بودن.
10 سال پیش یعنی سال 1996 موجودی انبار شرکت 30 روز و شرکت کمپک 60 روز
بود. این عدد امروز و برای شرکت «دل» به چهار روز رسیده است، یعنی متوسط
گردش موجودی انبار شرکت چهارروز است. الگوی بیواسطه که نماد و ویژگی کسب و
کار «دل» است بهمعنای حذف گامهای غیرضروری است. مایکل دل این الگو را حتی
در ساختار سازمان خود پیاده کرده و معتقد است پسندیده نیست که معاونان
مدیرعامل یا مدیران بخشها تنها با همتایان خود در تماس باشند. یک ساختار
خشک مانع جریان روان اطلاعات میشود. مدل مستقیم (direct model) «دل» یک
انقلاب در مدیریت زنجیره تامین است. اساس این مدل عبارت است از نزدیکماندن
نسبت به مشتری و بهبود مستمر و پایدار. مزایای این مدل عبارت است از :
1 – دسترسی مشتری به فناوری روز. عرضه آخرین فناوریها بسیار سریعتر از سایر شرکتها . (the dell effect)
2 – مشتری تنها برای آنچه نیاز دارد هزینه میپردازد. عرضه انبوه کالا مطابق دلخواه مشتری . (mass customization)
3 – مشتری میداند کمک موردنیاز خود را کجا دریافت کند .
4 – منفعت و مزایای نوآوری به مشتری میرسد .
ارتباط
مستمر با مشتری محور مدل مستقیم «دل» است. کارکنان «دل» هر روز مستقیم و
بیواسطه با میلیونها مشتری تعامل دارند. بهتعبیر مایکل دل، هیچ شرکت
دیگری نمیتواند این ادعا را داشته باشد که مثل «دل»، به مشتری گوش میدهد،
نوآوری و فناوریهای مربوط به آن را موثر و کارا ارائه و با همکاران خود
تشریک مساعی میکند. علاوهبر هزاران تماس تلفنی روزانه، در سال 2005، 4/1
میلیارد ملاقات مجازی از طریق اینترنت با dell.com وجود داشته است. بدین
طریق شرکت اطلاعات بسیاری از مشتریان خود بهدست میآورد . مایکل دل براین
باور است که بسیاری از چیزهایی که ما یاد میگیریم از مشتریانمان است که
حقیقتا موضوع اصلی مدل کسب و کار مستقیم (direct business) است. این رویکرد
یا مدل همان مدل بیواسطه است که بهعنوان یک روش جدید برای انجام کسب و
کار باافزودن اینترنت بهکار میرود. شرکت، اینگونه ارتباط و ملاقات و
تماس با مشتریان خود را فرصت یادگیری و ارزشآفرینی برمیشمارد و حتی
بهترین مشتریان را کسانی میداند که در جهت بهبود ایده دارند و انتقادی را
مطرح میکنند. بههمین دلیل نشستهای دفاع از مشتری را راه انداخته است که
در آن اعضای تیم فروش، بازخوردهای دریافتی خود از مشتریان را بههمراه حضور
یک نمونه مشتری ناراضی در اختیار کارشناسان دیگر بخشهای سازمان قرار
میدهند .
پنج اصل ساده مدل مستقیم دل عبارت است از :
1- در کنار مشتری باقی بمان .
2 - جایگاهی را برای پاسخگویی فراهم کن .
3 - مشتری را با ارائه آنچه او میخواهد توانمند ساز .
4 - با بهبود مستمر، هزینهها را کاهش ده .
5 - آن فناوری را عرضه کن که استفاده از آن راحت باشد .
فرهنگ و ارزشهای سازمانی
کلید موفقیت مدل مستقیم «دل»، فرهنگ پیشرو آن است که در کار تیمی نهفته است. اساس فرهنگ شرکت تعهد آن است به :
- مشتریان. تعهد به برقراری ارتباط مستقیم، فراهمکردن بهترین محصول و خدمت براساس فناوری استاندارد محور .
- ارتباط مستقیم. تعهد به بیواسطگی کارکنان در همهچیز؛ در کار با کارکنان، مشتریان، تامینکنندگان و …
- شهروند جهانی بودن. مشارکت در مسئولیت جهانی نسبت به درک قوانین وارزشها و فرهنگ .
- موفقیت تیمی. تعهد به کار تیمی و یادگیری و توسعه از این طریق .
- شوق به تعالی. اشتیاق به پیروزی و تعالی در هرکاری که انجام میدهیم .
این
روح آن چیزی است که در بیانیه ارزشهای شرکت آمده و به soul of dell موسوم
است و محیط و فضای کاری را در شرکت پوشش میدهد. این بیانیه مشخص میکند که
«دل» چه نوع شرکتی است و چه میخواهد بشود. راهنمایی است برای عمل و
اطمینان از این که استانداردهای بالا بهدست آمده است و راه «دل»، یعنی راه
صحیحی که عبارت است از «پیروزی و تعالی در سایه یکپارچگی» طی میشود .
اساس «فرهنگ پیشرو» شرکت را همین تشکیل میدهد؛ دستیابی به استانداردهای
بالا در مسئولیتپذیری، اخلاق و یکپارچگی .
عناصر اصلی مطرح در بیانیه ارزشهای شرکت عبارت است از :
* اعتماد : به یکدیگر و به ذینفعان؛
* یکپارچگی : کار درست انجامدادن در عین رعایت ادب؛
* صداقت؛
* قضاوت: تفکر قبل از عمل؛
* احترام: رعایت انصاف در ارتباطات؛
* شجاعت: در انجام دادن کار صحیح و گزارشکردن کار نادرست؛
* مسئولیتپذیری .
منابع انسانی
تعهد
به کار تیمی و یادگیری و توسعه از آن طریق محور بیانیه ارزشها و فرهنگ
سازمانی شرکت است. بهاین دلیل است که شرکت کارکنان خود را «عضو تیم »
میداند. قدرت شرکت در کارکنان آن نهفته است که هرروز که به سر کار حاضر
میشوند اهداف خود را بهوضوح میدانند و دریک مسیر صحیح متعهد به تحقق آن
هستند. کارکنان شرکت در پایان سال 2005، 65هزارو200 نفر بودهاند که حدود
نیمی از آنها در خارج از آمریکا مشغول بهکار بودهاند. در سال آغازین قرن
جدید تعداد کارکنان شرکت حدود 40 هزار نفر بود .
فناوری و R&D
در
شرکت «دل»، نوآوری مبتنی بریک فلسفه ساده است: گوشدادن به مشتری و سپس
رفع موثر نیازهای او. در این رویکرد، فناوری متمرکز است بر نیازهای مشتری .
مشتری است که آنچه را اهمیت دارد مشخص میکند. فناوری «دل» برای مشتری
انعطافپذیری و انرژی میآورد و بهجای توجه به راهحلهای اختصاصی، از طریق
استانداردسازی صورت میگیرد. برخلاف فناوری ویژه و اختصاصی، استانداردهای
باز به مشتری امکان افزایش انتخاب، کاهش هزینه و پیچیدگی و سهولت استفاده
از محصول و فرایند را میدهد. شرکت معتقد است تنها آن نوع نوآوری قابل قبول
است که به مشتری سود رساند. این رویکرد the dell effect نام گرفته است که
مبتنی است بر کاهش هزینه فناوری. معنای این رویکرد توسعه دسترسی به فناوری
اطلاعات است، یعنی رایانه را از طریق نوآوری و بهرهوری قابل دسترسکردن .
این
تلقی از فناوری انقلابی در صنعت پدید آورده که شرکت آن را دموکراتیزهکردن
فناوری نام نهاده است. شرکت به نقش و تاثیر خود در اقتصاد جهانی میبالد و
معتقد است برای هرچه راحتتر کردن استفاده فناوری در کسب وکار و برای
مصرفکنندهها و حکومتها، کیفیت زندگی انسانها را در تمام دنیا بهبود
بخشیده است. این رویکرد، نتیجه فرهنگ کار تیمی و تمرکز برارزشهای موردخواست
مشتری از طریق سرعت و کارایی است. یک رایانه امروز 20 برابر سریعتر از هفت
سال پیش ساخته میشود و 50 برابر حافظه بیشتر دارد در حالی که هزینه آن
نصف شده است .
در سال 1965، گوردونمور موسس اینتل پیشبینی کرده بود که
رشد قدرت اجزاء محاسبهگر رایانه هر 18 ماه دوبرابر میشود. اما حتی خود
او نمیتوانست پیشبینی کند که رایانه بسیار قابل دسترس خواهد بود. این
انفجار در دسترسی به فناوری اطلاعات نتیجه تمرکز «دل» در سرویسدهی به نیاز
مشتریان و بهبود بازدهی است. «دل » در تمامی اجزای زنجیره تامین، هزینهها
را کاهش و کیفیت را افزایش داده است؛ از تراشهها و درایورها تا چاپگرها و
ابزار دیجیتالی شخصی. مدل مستقیم «دل» این راه را گشود. مدل مستقیم این
مدل و این نوع تلقی از فناوری، نوآوری مستمر است. مراکز اصلی طراحی شرکت در
آمریکا، هند، سنگاپور، تایوان و چین مستقر است. شرکت در سال 2005، بیش از
460 میلیون دلار صرف تحقیق و توسعه کرده است .
رویکرد «دل» به تحقیق و توسعه و نوآوری چنین است :
1
- مشتری محوری: نوآوری «دل» با مشتریان آغاز میشود. آنها نیازمندیهای
مشتریان را بهطور مستقیم از طریق دهها هزار تعامل روزمره جمعآوری
میکنند. این نیازمندیهاست که ابتکارات، نوآوریها و جهتگیریهای توسعه
محصول را در شرکت معنا و جهت میدهد .
2 - تحقیق و توسعه موثر: محصولات
«دل» از طریق فعالیت نزدیک و تنگاتنگ با شرکای راهبردی توسعه مییابد .
بازخوردهای مشتری از درون این چرخه، تمرکز «دل» را بر فناوریهای مورد نیاز
مشتری تقویت میکند .
3 - نوآوری باز: جهتگیری تحقیق و توسعه در شرکت،
استانداردها و فناوریهای صنعتی است از طریق همکاران صنعتی و شرکای راهبردی،
توسعه نوآورانه، غیراختصاصی و محصولات بر پایه استانداردهای باز .
فروش
درآمد
شرکت در سالی که ثبت شد، 6 میلیون دلار بود. این رقم در سال 1992 به بیش
از 2 میلیارد دلار رسید. فروش شرکت در سال 1996 روزانه یک میلیون دلار بود
که در سال 1998 به 12 میلیون دلار و در سال 1999 به 35 میلیون دلار رسید.
در سال 1997، «دل» اولین شرکتی بود که رکورد فروش یک میلیارد دلاری از طریق
اینترنت را بهدست آورد. در سال 2005، درآمد شرکت به 56 میلیارد دلار و
سود خالص آن به بیش از 10 میلیارد دلار رسید. بااین میزان فروش، رتبه شرکت
در 500 شرکت برتر آمریکا 28 و در بین 500 شرکت برتر جهانی به مکان 84 رسیده
است .
مدیرعامل
مایکل دل 41 ساله در 1984 زمانی که 19 سال بیشتر
نداشت شرکت «دل» را بنیان گذاشت و با تحویل بهموقع و حذف انبار و هزینه
بالاسری و ارائه خدمات پس از فروش تحولی شگرف در زمینه پاسخگویی به نیازهای
مشتریان در صنعت رایانه پدید آورد. او در آن هنگام بهخوبی ضعف سیستمهای
توزیع و فروش رایانه را دریافته بود و بهدنبال ارائه راه بهتری در این
زمینه بود. او با ترک دانشگاه میدانست به چه کاری میخواهد دست بزند. او
میخواست رایانهای بهتر ازIBM بسازد، به مشتریان ارزش افزوده و خدمات
گسترده عرضه کند و در صنعت رایانه شماره یک بشود. «دل» با رهاکردن دانشگاه
براین باور بود که کسب وکار فرصتهای زیادی برای یادگیری روزمره موضوعهای
جدید برای او فراهم میآورد. او در سال 2004 کوین رولینز (Kevin Rollins)
را بهعنوان رئیس و مدیرعامل شرکت برگزید و خود در سمت ریاست هیئتمدیره
باقی ماند. از سال 1992 ، مایکل دل جوانترین مدیرعامل در 500 شرکت برتر
دنیا بوده است، علاوهبر آنکه طولانیترین زمان تصدی را بهعنوان مدیرعامل و
رئیس شرکت دارا بوده است .
مایکل دل کتاب «بیواسطه تا دل» را بهعنوان
عرضه تجارب کاری خود منتشر ساخته و داستان طلوع شرکت و راهبردهایی که برای
کسب وکار ترسیم کرده را ارائه داده است؛ راهبردهایی که به دگرگونی صنعت
منتهی شده است. مایکل دل بههمراه همسرش سوزان، بنیادی تاسیس کرده است که
در حوزههای بهداشت، آموزش و ایمنی فعال است و برنامههایی را در زمینه
فعالسازی فکر و سلامت فکری و بدنی و محیط سالم برای کودکان دنبال میکند .
چشمانداز آینده
مایکل دل عصر حاضر را عصر اینترنت و شبکه (net
time) می داند و آینده را واجد چالشهای بزرگی برای شرکت میشمارد. او معتقد
است برای افزایش سهم 6 درصدی شرکت در بازار 800 میلیارد دلاری رایانه راه
طولانی در پیش است. کوین رولینز مدیرعامل شرکت نیز چهار اولویت فعالیت
راهبردی را در سالهای آینده چنین ترسیم میکند :
- سرعت در رشد جهانی؛
- دستیابی به رهبری محصول؛
- تشدید جذب تجارب مشتری؛
- توسعه فرهنگ پیشرو .
منبع: سایت مدیریت بازرگانی دانشجویان اردبیل
http://www.creativity.ir/index2.php?option=com_content&task=view&id=495&pop=1&page=0&Itemid=150
سلام
خیلی ممنون واقعا عالی بود