بایدها:
.1صبر کنید و به دنبال کسب و کاری باشید که کاملا برای شما مناسب باشد.
شما برای از دست دادن فرصتها جریمه نخواهید شد اما در صورت انتخاب نامناسب یا
شکست میخورید و یا سالها زجر خواهید کشید. فرآیند انتخاب که نیاز به برنامهریزی
فراوان و تجربه و دانش کافی دارد برای موفقیت شما حیاتی است.
.2در عین حال فرصتطلب باید باشید. یک اشتباه بزرگ غفلت است.
یعنی نتوانید فرصتی را که درست در مقابل شما است ببینید.
.3 برای تبدیل شدن به یک کارآفرین موفق باید اراده قوی و از خودگذشتگی
لازم برای دستیابی به هدفتان را داشته باشید.
.4 باید پیش از شروع به کار در مورد کسب و کاری که قصد راهاندازی آن را
دارید، دانش فنی لازم را داشته باشید.
.5 سعی کنید کسب و کاری را بیابید که دارای پتانسیل اقتصادی بلندمدت
باشد. این نصیحت را به خاطر داشته باشید: «به جایی بروید که گوی در حال رفتن به آن
جا است، نه جایی که الان هست».
.6 به دنبال کسب و کاری باشید که در بازار امروز و فردا رشد کند. بسیاری
فروشگاههای کوچک خردهفروشی دیگر از دور خارج شدهاند زیرا فروشگاههای عظیمی چون
شهروند، رفاه و سایرین اجناس را با امکانات بیشتر و قیمت کمتر ارائه میکنند.
حداقل به لحاظ مکانی دنبال جایی باشید که رقبای بزرگ شما را قورت ندهند.
.7 در اکثر کسب و کارهای خدماتی شما قدرت قیمتگذاری دارید و میتوانند
مناسب باشند.
.8 اگر قصد تولید و فروش یک محصول را دارید، معایب و مزایای سپردن تولید
به یک تولیدکننده ارزان قیمت را مورد توجه قرار دهید.
.9 واقعبین باشید. فریب سودهای کلان را نخورید. سود کلان در صورتی به
دست میآید که کسب و کار درست را انتخاب کنید و پیش از شروع آن همه موارد را به
دقت مورد بررسی قرار داده باشید.
.10 برای ارزیابی
ایده محصول یا خدمت خود سعی حتما از دیدگاه مشتریان آتی به آن بنگرید و بفهمید چه
چیزی محصول یا خدمت شما را برای ایشان جذاب میکند.
نبایدها:
.1 کارآفرینی فعالیتی جدی است که با مخاطراتی نیز همراه است، در صورتی
که هنوز در تصمیم خود برای راهاندازی یک کسب و کار تردید دارید، نباید دست به کار
شوید.
.2 به کسب و کارهایی که ممکن است بسیار چالشبرانگیز باشند نپردازید.
بهتر است یک مانع یک متری را انتخاب کنید تا این که سعی کنید از روی یک مانع هفت
متری بپرید.
.3فعالیت کارآفرینانه نیاز به سرمایه دارد. پیش از تخمین درست هزینهها
و پیشبینی منابع تامین مالی شروع به کار نکنید.
.4اجازه ندهید اعتماد به نفس بیجا سبب عدم تحلیل دقیق برای انتخاب کسب
و کارتان شود. شما نباید از شنیدن موارد منفی بترسید؛ بسیار بهتر است که از آنها
آگاهی داشته باشید و هر چه سریعتر با آنها مواجه شوید.
.5کسب و کارهایی که باید از آنها پرهیز کرد، عرضه کالاهای مصرفی
معمولی است. جایی که شما باید تماما روی قیمت رقابت و کنید و باید پایینترین قیمت
را داشته باشید تا باقی بمانید.
.6وجود شرایط و اطلاعات مبهم، ناقص، غیرقطعی، سازماننیافته و غیرشفاف
در شروع فعالیت هر کسب و کار طبیعی است. این شرایط نباید موجب هراس و دلسردی شما
از ادامه کار شود.
.7 یک ایده برای شروع یک کسب و کار را تنها به این دلیل که تکراری است
کنار نگذارید. بسیاری موارد ایدهها تکراری در عمل موفقتر از ایدهها نوآورانه
هستند.
.8اگر از نحوه انجام برخی فعالیتها همچون حسابداری اطلاعات کافی
ندارید، به تنهایی عمل نکنید و حتما از کسانی که آن زمینه تخصص دارند مشاوره
بخواهید.
.9اجازه ندهید صرف خلاقانه بودن یک ایده شما را بفریبد و چشم شما را به
روی سایر واقعیات ببندد. پیش از سنجیدن همه جوانب (مواردی که در درس اول به آنها
اشاره شده است) کار خود را شروع نکنید.
10. هنگام برآورد
هزینههای راهاندازی خوشبین نباشید، معمولا اقلام هزینهای وجود دارند که تا پیش
از شروع کار نادیده گرفته میشوند و سبب غیرواقعی شدن تخمینهای شما خواهند شد.
طرح کسب وکار
بایدها
.1در صورتی که برای اولین بار میخواهید یک طرح کسب و کار بنویسید
بایستی از تجربه افراد متخصص در این زمینه استفاده کنید.
.2 برای دریافت تسهیلات مالی در اکثر موارد باید طرح کسب و کار مناسبی
تهیه کنید.
.3در هنگام نوشتن طرح کسب و کار باید همواره هدف از نوشتن و همچنین
مخاطب آن را در نظر داشته باشید.
.4بی شک مهم ترین جزء در موفقیت شما خودتان هستید. در هنگام تدوین طرح
کسب و کار بر این تمرکز کنید که چگونه تجارب قبلیتان در کسب و کار جدید قابل
استفاده هستند.
.5برای اطلاع از چارچوب یک طرح کسب و کار میتوانید از الگوهای از پیش
طراحی شده و آماده استفاده کنید.
.6در طرح کسب و کار سعی فعالیت خود را به دقت شرح دهید و بیان کنید
دقیقا چگونه قصد دارید به انجام آن بپردازید.
.7ارزیابی کاملی از محیط اقتصادیای که کسب و کارتان جزئی از آن خواهد
شد، انجام دهید. شرح دهید که کسب و کارتان چه منطقه و افرادی را پوشش میدهد و
چگونه خود را با قانون سازگار میکند.
.8 جریان نقدینگی یکساله و میزان سرمایهگذاری مورد نیاز برای یک سال را تخمین بزنید و در طرحتان
لحاظ کنید. این یکی از مهمترین بخشهای طرح کسب و کار شماست. بنابراین در انجام
آن بسیار دقت کنید.
.9در برنامه بازاریابی طرح خود، بازار هدف، خصوصیات، و نحوه دسترسی به
آن را شرح دهید.
.10تدوین یک طرح کسب و کار فعالیت نسبتا دشواری به حساب میآید. لذا با
صبر و حوصله و گام به گام برای انجام آن اقدام نمایید.
نبایدها
.1 نوشتن طرح کسب و کار یک گام اساسی برای شروع هر فعالیت کارآفرینانه
به حساب میآید. نباید به دلیل برخی دشواریها یا غیرضروری دانستن، از نوشتن آن سر
باز زنید. معمولا کارآفرینان نوپا به نوشتن طرح کسب و کار بیمیل هستند و همین سبب
بروز مشکلات آتی برای ایشان میشود.
.2در تدوین طرح کسب و کارتان بلندپروازی نکنید؛ برخی محدودیتهای معقول
را در هدفگذاری بلند مدت در نظر بگیرید (منظور از بلند مدت بیش از یک سال است).
بهتر است که به اهداف کوتاهمدت پرداخته و در حین توسعه کسب و کار طرح خود را مورد
بازبینی قرار دهید.
.3در انجام تخمینهای مالی از خوش بینی پرهیز کنید. در واقع، به جای
خوش بینی، در پیشبینی نیازمندیهای سرمایهای، برآوردهای زمانی، فروش و سود حاصل
از آن بسیار محافظه کار باشید.
.4 در بیان دقیق استراتژیهای تبلیغاتی خود کوتاهی نکنید.
.5از بیان مطالب به صورت پیچیده پرهیز کنید. کاری کنید که خواندن و
فهمیدن طرح آسان باشد.
.6خودتان را به منحصر به فرد بودن و یا یک اختراع ثبت شده متکی و محدود
نسازید. موفقیت به سمت کسانی میآید که با پشتوانه اقتصادی کافی و برنامه مناسب شروع میکنند و نه لزوماً با اختراعات خاص
و انحصارات.
.7در یک طرح کسب و کار نباید تنها به نقاط قوت خود توجه داشته باشید.
نقاط ضعف احتمالی و روشهای رفع آنها را نیز در نظر داشته باشید.
.8اگر از نرمافزارهای کمکی برای نوشتن طرح کسب و کار خود استفاده میکنید،
انتظار نداشته باشید که نرمافزار طرح کسب و کار شما را به صورت خودکار تولید کند.
نرمافزارها تنها به شما برای نوشتن طرح کسب و کار در یک قالب مشخص کمک میکنند.
این شما هستند که باید محتوای اصلی طرح را آماده کنید.
.9اگر توانایی شما در مدیریت نقدینگی و انجام امور مالی کافی نیست، خود
به تنهایی انجام این امور را به عهده نگیرید.
10. اگر از کمک
مشاور در تدوین طرح کسب و کار خود استفاده میکنید، نباید خود را از روند تدوین این
طرح کنار بکشید. به یاد داشته باشید یک طرح کسب و کار خوب به شما در موفقیت کسب و کارتان
بسیار کمک خواهد کرد و باید در تمام مراحل شکلگیری آن حضور فعال داشته باشید.
منبع:
http://karafariny.ir/Business.aspx