پیر امیدیار در ۲۱ ژوئن ۱۹۶۷ از پدری ایرانی و مادری
فرانسوی در پاریس به دنیا آمد. ۶ ساله بود که با خانواده اش به مریلند
آمریکا رفت و در ۱۴ سالگی با نوشتن دومین برنامه رایانهای برای کتابخانه
مدرسه پا به دنیای بیتها گذاشت. پیر امیدیار رئیس و موسس سایت ایبی (e-bay
) اولین و معروفترین وبگاه مخصوص حراج و خرید و فروش اینترنتی که تا آخر
سال ۱۹۹۸ ۱/۲ میلیون عضو ۷۵۰ میلیون دلار حجم معاملات و حدود ۸ میلیون دلار
سود به هم زده بود ، راه اندازی کرد. حالا بعد از گذشت مدت کمی ،
شرکت بزرگی شده است با بیش از ۶۰۰۰ کارمند میلیون ها مشتری ثبت شده .پیر
امیدیار ، جوان ایرانی الاصل مقیم آمریکا ، در سال 2006 با 10 میلیارد دلار
ثروت که همه اش از راه کسب و کار الکترونیکی و رهبری بر بازار های عصر
دیجیتال حاصل شده است ، سی و پنجمین میلیاردر جهان و نوزدهمین میلیاردر
آمریکا به شمار می رود. در ان سالهای نه چندان دور ، تصور این که روزی ،
خلق مکانی برای خرید و فروش اجناس دست دوم یا تا حدی نو و آفرینش یک حراجی
واقعی دیجیتالی ، حتمی شود ، آرزویی به بزرگی آرزوهای چارلز دیکنز بود!
اما آرمان طلایی پیر ، چند سال پس از هزاره سوم ، به واقعیتی
مسلم مبدل گشت اکنون آن رویای شیرین به چنان حقیقتی مبدل شده است که
فقط دامنه ebay.com ، میلیون ها دلار قیمت دارد. آیا تاریخ بشریت این چنین
زمان هایی برای پول درآوردن میلیون دلاری بازیگران زمان های مختلف خود ، به
خاطر می آورد؟ از انقلاب کشاورزی تا گذار به دوران صنعتی شدن بشر ، و حتی
قبل از پیداش انقلاب ارتباطات یا موج سوم تافلر ، هیچ گاه بدون دستیابی به
دانش و ابزار فیزیکی و به خدمت گرفتن ده ها هزار کارمند ، شخصی میلیاردر
نشده بود. اما اکنون از سال های پایانی قرن بیستم به این سو ، تاریخ شاهد
تولد میلیاردرهای جوانی است که نه ارتش دارند و نه سپاه ! نه طلا دارند و
نه نفت و ارثیه خارق العاده ! آن ها فقط دانش دارند و بس . در واقع ،
اندیشه های نابی که با نوآوری و پرورش خلاقانه در محیط مجازی متولد می شوند
، تجربه ها و آموزه های ارزنده ای را به همراه دارند که حتی در دانشگاه
هاروارد هم قابل آموختن نیست ! دانشگاه MIT (www.mit.edu ) ، که ده ها
برنده جایزه نوبل و هزاران پرفسور و دانشجوی نخبه از سراسر جهان را در
لابراتوارها و مراکز آموزشی و صنعتی خود دراختیار دارد ، در دهه های پایانی
قرن بیستم ، باعث تشکیل 4000 شرکت کارآفرین شده است که بیش از 230 میلیارد
دلار درآمد داشته اند . درآمدی که از طریق حمایت های یک دانشگاه صورت
گرفته است ، به اندازه در آمد کل کشورهای قاره آفریقا است . شکاف فقیر و
غنی در هزاره دوم ، بیش از هزاره اول افزایش یافت و اکنون در آغازهراه سوم ،
این شکاف به دلیل اتکای شدید کسب و کار به تولید دانش و به قولی اقتصاد
دانش محور (knowledge base economy ) افزایش خواهد یافت. مجموعه رهیافت
هایی که تا این بخش از کتاب در مورد کسب و کار بازیگران صنعت دیجیتال جهان
آموختیم ، به ما خاطر نشان می کند که دیگر بیش ترین درآمد ، حاصل بیش ترین
نفر / ساعت کار فیزیکی و حضوری نیست . امری که حتی تا دهه شصت میلادی نیز ،
اقتصاد جهانی بر پایه آن حاکم بود. دنیا اکنون به سمت دیجیتالی شدن کامل و
گذار به پست مدرنیسم دیجیتالی هدایت می شود. مصرع ناب حماسه سرای بزرگ
پارسی گویان ، حکیم ابوالقاسم فردوسی ، که می فرماید توانا بود هر که دانا
بود ، اکنون بیش از گذشته ، مفسر موفقیت های خارق العاده بزرگان عصر
دیجیتال (Digital Decade ) می باشد. شکاف دیجیتالی بین انسان ها ، علاوه بر
تاثیرات منفی در گسترش ارتباطات و اطلاع رسانی در دنیای امروزی ، در ایجاد
فاصله طبقاتی در جوامع نیز موثر بوده است . اگر چه ، خود صنعت دیجیتال و
ارتباطات ، عاملی در راستای ارتقای صلح جهانی و توسعه پایدار مبتنی بر
توسعه امکانات در اقصی نقاط جهان است ، اما اگر وضع به همین منوال پیش رود و
کشورهای جهان سوم و در حال توسعه ، به اندیشه کاهش فاصله علمی و ابزاری
خود با جهان اول نباشند ، ضعف در رفتارهای اقتصادی ، علمی و فرهنگی جهان ،
کسب و کار غربی ها را هم با چالش رو به رو خواهد کرد. اگر در آسیا و آفریقا
، که دو سوم جمعیت و منابع انرژی جهان را در اختیار دارند ، توسعه امکانات
ارتباطی و اطلاعاتی مدرن دردسترس نباشد ، مجموعا یک میلیارد جمعیت اروپا و
آمریکا ، نمی تواند در انتظار بازارها و فرصت های بی بدیل در آسیا و
آفریقا باشد. با رشد امکانات ارتباطی و فناوری در اقصی نقاط جهان ، می طلبد
تا ضریب نفو.ذ فناوری های مدرن بیش از گذشته ارتقا یابد تا فراگیری توان
مندی های ICT ، دسترسی جهانی را برای ساکنان دهکده جهانی ، به ارمغان آورد.
نا گفته پیداست که سهم دانش و تولید علم در کارآفرینی و در مجموع ، ثروت
سازی برای خلاقان عصر دیجیتال ، غیر قابل انکار است . دانشی که در بستر
توانمندی دیجیتالی هدایت و با تلفیق مدیریت ، خلاقیت و هنر ، شکوفا شود ،
آن چیزی خواهد شد که ebay ، بهترین مثال برای تفسیرش است . پیر امیدیار ،
در بهترین زمان ممکن ، نسبت به راه اندازی و خلق حراج ای بی ، اقدام کرد.
اکنون ، ده ها هزار سایت خرید و فروش در اینترنت وجود دارد ، اما هیچ کدام
به اندازه این پایگاه گردش مالی دراختیار ندارند. 150 میلیون کاربر ،
سالانه از حراجی های این پایگاه که از نسخه های خطی تا جواهرات و کفش را در
معرض فروش قرار می دهد ، خرید می کنند. امید یار در سال 1988 ، از دانشگاه
Tufts ، لیسانس علوم کامپیوتر دریافت کرد و در کسب و کار اینترنتی ، به
عنوان یک خود توان افزا (self – empowerment ) در اقتصاد نامیده می شود.
پیر یار ، خانم مگ ویتمن (meg Whitman ) را از 1998 به عنوان مدیرعامل شرکت
ebay منصوب کرد. خانم ویتمن ، فوق لیسانس MBA از هاروارد دارد و از ایشان
به عنوان یک رهبر در کسب و کار الکترونیکی غیر موازی یاد می کنند که با
ایده های موثر و فراگیرش ، زمینه های باروری فعالیت های ebay را در چند سال
اخیر فراهم کرد. خانم ویتمن در سال های 1989 تا 1992 ، به عنوان
قائم مقام امور بازاریابی جهانی و فروش شرکت والت دیسنی فعالیت کرده است و
به دلیل عمق رفتار سازمانی اثر بخشش در دنیای کسب و کار دیجیتالی ، از سوی
مجله فورچون 2005 ، به عنوان قدرتمندترین زن جهان در
اقتصاد معرفی شد .
شرکت ebay، در سال
2006 با 5 میلیارد دلار درآمد ، به عنوان چهارصد و پنجاه و هشتمین شرکت
برتر آمریکا شناخته می شود که همه موفقیتش در قرن بیست و یکم به دست آمده
است.
برگرفته از: سایت همایش ملی کارآفرینی دیجیتالی
http://www.creativity.ir/index2.php?option=com_content&task=view&id=744&pop=1&page=0&Itemid=150