شما یک نام بزرگ، یک محصول درجه یک و یک طرح بازاریابی خوب دارید. شما ممکن است فکر کنید استارت آپ شما آماده رفتن است، اما قبل از اینکه شما خودتان را به جهان ثابت کنید، یک عنصر مهم در نام تجاری شما وجود دارد که نمی توانید آن را چشم پوشی کنید و اون هم رنگ به کار رفته در برند شما است.

در این سطح رنگ ممکن است مثل جزییات یک دقیقه ای تنها در فاز لوگو و طراحی وب سایت بحث شود.اما رنگ نام تجاری شما اغلب اولین چیزی که مصرف کنندگان یا مشتریان به آن توجه می کنند و می تواند آن ها را به شدت تحت تاثیر قرار دهد.

علم پشت پردازش رنگ بسیار قدرتمند است چون احساسات مردم در سطح ناخودآگاه را تحت تاثیر قرار می دهد. این جمله رو استیو بیکر، مدیر عامل شرکت Brandfolder،  که یک شرکت مدیریت دارایی های دیجیتال است گفت.مطالعات نشان می دهد که انسان ها ممکن است به روش خاصی به سایه ی خاص واکنش نشان دهند.یک واقعیت است که بازاریابان و طراحان باید قدرت نفوذ داشته باشند.

اگر درست و به جا استفاده شود رنگ می تواند در دیدگاه مشتریان از برند شما تاثیرگذار باشد و می تواند هر کسی را وادار به خرید محصولات شما کند. پاملا وبر، ، موافقت کرد، و اشاره کرد که پاسخ های مشتریان برای رنگ ها با سه عامل مهم تحت تاثیر قرار می گیرد: زیبایی شناسی، انجمن ها و اتحادیه های برنامه ریزی شده .وبر گفت برخی از ترکیبات رنگی خیلی با هم متناسب هستند. از سوی دیگر، مصرف کنندگان لحن شیرین و مطلوب استفاده کنند، پالت رنگ بیش از حد مشابه خواهد شد. وبر گفت: محققان گمان می کنند که حداقل برخی از انجمن های رنگ هستند که سیرتکاملی دارند.به عنوان مثال تعداد کمی از مردم رنگ قهوه ای را انتخاب می کنند به دلیل ارتباط آن با محصولات فاسد ولی تعداد افرادی که رنگ قرمز را انتخاب می کنند رو به افزایش است به خاطر اینکه رنگ قرمز نشانه ی احساسات پر شور است.


رنگ ها و مصرف کنندگان

نتایج حاصل از پژوهش های انجام شده توسط designs 99 نشان می دهد که انجمن های زیر افراد را با رنگ های خاص ایجاد می کنند.

قرمز - شور، قدرت، سرعت، خشم

نارنجی - تقویت، انرژی، سرگرم کننده، نشاط

زرد - دوستانه، جوان، شاد، شادی

سبز - طبیعت، رفع خستگی، رشد، تعادل

آبی - دانش، آرامش، امنیت، اعتماد

بنفش - حق امتیاز، حکمت، معنویت، اقتدار

صورتی-پرورش، گرما، دوستی، نرمی

قهوه ای - جدی، قابلیت اطمینان،

سفید - پاکیزگی، فضیلت، صلح

سیاه و سفید - تشریفات، لوکس، پنهان کاری، زرق و برق

خاکستری - بی طرفی، سازش، بلوغ، خونسردی

با توجه به تجزیه و تحلیل های انجام شده توسط این شرکت از بیش از 500 آرم شرکت ها آبی (55 درصد) بارها ظاهر شده است. رنگ سفید (46 درصد)، مشکی (42 درصد)  و قرمز ( 34 درصد)است. ترکیبات خاص رنگ ها بستگی به صنعت دارد و پیام هایی که کسب وکارها امیدوارند انتقال بدهند یا از آن دوری کنند.

اگر شما بانک هستید ممکن آبی ، خاکستری و قهوه ای به خاطر اعتماد ، اطمینان و امنیتی رنگ های مورد علاقه شما باشد.رنگ قرمز ممکن است نوسانات و یا سیگنال خطر را نشان دهند.رنگ زرد نشان دهنده ی شوخی و شادی و گرمی است و خیلی از کسب وکارهای دوستانه و خانوادگی مثل مک دونالد و آی کیا از رنگ زرد استفاده می کنند که طبیعت را  در آرم خود به تصویر بکشند.استفاده از رنگ سیاه سفید بیشتر با تصاویر لوکس استفاده می شود که بتواند تاثیر نام تجاری کمپانی را به خوبی نشان دهد.به دلایل مختلفی یک نام تجاری ممکن است یک رنگ را بر رنگ دیگر ترجیح دهد.

به طور مثال کوستا ویدا تازه مکزیکی سرخ کن اشلی مودی مدیر بازاریابی کوستا ویدا گفت: قوی ترین کارکترهای رنگی ما رنگ نارنجی و آبی متمایل به سبز است.کوستا ویدا یعنی " زندگی ساحلی "است .ما از رنگ های الهام بخش خورشید و دریا استفاده کردیم.این رنگ ها پرجنب و جوش هستند . ما می خواهیم این رنگ ها در سرتا سر نام تجاری بازتاب داده شود.


هنگام طراحی لوگو ، وب سایت یا مواد بازاریابی شما نیاز دارید ترکیب رنگی انتخاب کنید که پیام شما را انتقال دهد. ریچارد استیونسون، رئیس بازاریابی و ارتباطات و روابط عمومی جهانی یک نرم افزار تجارت الکترونیکی فراهم و ارایه می کند که از دو یا سه رنگ در نام تجاری خود استفاده می کند.

به طور کلی رنگی که شما استفاده می کنید باید اطمینان دهنده باشد.به هر حال آن ها باید 100 درصد شخصیت واقعی تجارت و ماموریت شما را بازتاب دهند.استیونسون اخبار کسب وکار روزانه را می گوید.بازرگانان توصیه می کنند از عکس های احساسی برای محصولات خودتان استفاده کنید.تنظیمات باید به خوبی روشن و شفاف باشد در رنگ های خاکستری و روشن که محصولات را برجسته و نمایان کند.

البته مشتری باید روشی که برای انبار کردن محصولات برای فروش آن ها به کار می برد را بداند و در این کار محدودیتی ندارد. ممکن است بعد از رنگ از تصاویر برای محصولات هم  استفاده کند تا واکنش احساسی مردم را برانگیزاند.

استیونسون هم چنین اشاره کرد رنگ پس زمینه ی مواد محصولات شما می تواند به عنوان لوگو  و یا محصول مهم باشد.سیاه سفید ممکن است یک انتخاب آسانی به نظر برسد ولی همیشه بهترین گزینه نیست.خاکستری روشن یا سفید بهتر قابل دیده هستند.با این حال برای محصولات رنگ روشن و یا هیجان انگیز گزینه های پس زمینه تیره تر مثل سیاه، صورتی و یا سبز ارزیابی محصولات را یک مرحله بالاتر می برد. در حالی که منابع ما توافق کردند که هیچ رنگ خارج از محدوده برای مواد برند شما وجود ندارد. انتخاب قطعا بهتری برای صنایع و کسب وکار خاص وجود دارد. جیمز رابادو ، یک شریک نام تجاری در اجلاس سران گروه و شرکت ارتباطات می گوید: یک رنگ ممکن است در عین حال که انتخاب اشتباه برای یک شرکت نرم افزاری باشد دقیقا انتخاب درستی برای صابون های دستی یک بوتیک باشد. همچنین استفاده از رنگ های زیاد و بیش از حد می تواند پیام را بیش از حد شلوغ و یا نچسب کند.


انتخاب رنگ نام برند شما

شما همچنین می توانید آن چه رقبای خود انجام می دهند را هم در نظر بگیرید.به جای اینکه از رنگ یکسان در صنعتتان استفاده کنید می توانید از رنگ هایی خارج از رنگ اصلی استفاده کنید تا با روح و روان افراد بازی کنید.

وبر گفت: اگر در صنعت شما لوگوها با رنگ زرد اشباع شده شما می توانید یک بازی دوستانه و تصاویر را با رنگ صورتی و یا نارنجی انتقال دهید.

بیکر گفت: بهترین کاری که شما می توانید برای رنگ طرح های کسب وکار خود کنید این است که قبل از هر کار و تصمیم بزرگی با یک متخصص و یا شرکت حرفه ای طراحی مشورت کنید. بیکر همچنین گفت: " رنگ یک نیروی قدرتمند است آن را به نفع خود استفاده کنید.

اریک کاسابری مدیرعامل و موسس یکپارچه سازی با سیستم تناسب اندام گفت:برای یکپارچه سازی با سیستم های تناسب اندام من رنگ های قرمز و زرد را  که رنگ های پرانرژی هستند را انتخاب کردم.وقتی شما از سالن های ورزشی عبور می کنید افراد بسیار پرجنب و جوش هستند و با سرو صدا غذا می خورند.

اگر شما یک روز غم انگیزی داشتید وجود این رنگ ها می تواند به بهتر شدن احساس شما کمک کند.علاوه بر رنگ  این مهم است که بتوانید تمام اجزای کلید یک تجربه ی فیزیکی را هم در کنید.آن چه را که با چشمان خود می بینید با دستان خود احساس می کنید و  با بینی خود بو می کنید .

در انتخاب رنگ ها برای برند شما باید به یک سری نکات کلیدی و مهم توجه کنید.اول اینکه رنگی را باید انتخاب کنید که افراد با نگاه اول دقیقا متوجه شوند شما در چه زمینه ای مثلا سرگرمی ، انرژی و..... فعالیت دارید . همچنین باید روانشناسی رنگ ها را خوب بدانید مثلا بدانید رنگ آبی چه معنایی را منتقل می کند مثلا رنگ آبی حس دوستی را بین افراد انتقال می دهد . همچنین رنگی که انتخاب می کنید باید متناسب با کمپانی شما باشد مثلا برای شرکتی که در زمینه گل فعالیت می کند استفاده از رنگ قرمز تاثیر بسیار مثبتی دارد .اگر کمپانی شما بسیار باانرژی به کار خود مشغول است از رنگ های نارنجی و قرمز و زرد استفاده کنید.نکته ی بسیار مهم دیگر این است که رنگ های انتخابی شما باید با همدیگر مطابقت داشته باشد.

 

منبع:

http://www.businessnewsdaily.com/8823-color-and-branding.html

برداشت آزاد خودم از این موضوع.