از قدیم گفتهاند اگر اولین
کاری که باید هر روز صبح
انجام بدهی، این باشد که قورباغه زندهای را قورت بدهی در بقیه روز خیالت راحت خواهد بود که سختترین و بدترین اتفاقی را که
ممکن است در تمام روز برایت پیش بیاید پشت سر گذاشتهاید.
قورباغه شما در واقع بزرگترین و مهمترین کاری است که باید انجام بدهید. همان کاری که اگر الآن فکری به
حالش نکنید به احتمال زیاد همین طور برای انجام آن تنبلی خواهید کرد. ضمناً کار موردنظر همان کاری است که
انجام آن در حال
حاضر میتواند بیشترین تأثیر مثبت را در زندگی شما بگذارد.
قدیمها همچنین گفتهاند:
اگر قرار است دو تا قورباغه را بخوری
اول آن یکی را که زشت تر است بخور.
اگر باید قورباغه زندهای را بخوری هیچ فایدهای ندارد که مدت زیادی بنشینی و به آن نگاه کنی.
افراد موفق و مؤثر کسانی هستند که مستقیماً به سراغ کارهای اصلی خود میروند و خود را موظف می
کنند تا به طور مداوم و بدون آنکه ذهنشان منحرف شود به انجام آن کارها ادامه دهند تا
آنها را به اتمام برسانند.
(شکست در عمل)
یکی از مهمترین مشکلاتی است که امروزه در سازمانها به چشم میخورد. بسیاری از مردم مشغله را با موفقیت اشتباه میگیرند. این
قبیل افراد مدام حرف میزنند، مرتب جلسه
تشکیل می دهند و برنامه های فوقالعادهای را طرح ریزی میکنند،اما در نهایت کار مفیدی انجام نمی دهند و به نتایج مطلوب
دست پیدا نمیکنند.
حداقل 95 درصد از موفقیت شما در زندگی و کار بستگی به عادتهای مختلفی دارد که به
مرور زمان کسب میکنید،عادت تعیین اولویتها، غلبه بر تنبلی مداومت در انجام مهمترین
وظایف یک مهارت ذهنی و جسمی است.
1.برای هر روز از قبل برنامهریزی کنید.
برنامهریزی، آوردن آینده به زمان
حال است تا بتوانید همین الآن کاری برای آن انجام دهید.
برنامههایتان را روی کاغذ بیاورید. به ازای
هر دقیقه ای که صرف
برنامهریزی میکنید، به هنگام اجرای آن پنج یا شش دقیقه در وقت خود صرفه جویی خواهید کرد.
یکی از مهمترین قوانن کارایی فردی «قانون 90/10» است.
این قانون میگوید:
10 درصد وقت اولیه آی را که قبل از شروع کار
صرف برنامهریزی و تنظیم فعالیتهای خود میکنید معادل 90% از وقتی را که در حین انجام
فعالیتتا مصرف نمیکنید صرفهجویی می کند.
2. قانون 20/80 را در همه امور به کار بگیرید
ما همیشه وقت کمی داریم به شرط انکه
هم بخواهیم و هم درست از آن استفاده کنیم.
(قانون 20/80) یکی از سودمندترین قوانین در زمینه مدیریت زمان و زندگی است نام دیگر آن «قانون پارتو» است.
خب، بیست درصد فعالیت های
شما، هشتاد درصد نتیجه را برای شما به همراه دارد، بگردید دنبال بیست درصد!
3 .روش الف ب
پ را مدام به کار
بگیرید
قبل از شروع کارها هر چقدر فکر بیشتری روی برنامه ریزی و اولویت بندی کارها
بگذارید ، کارهای مهم تری خواهید کرد و زمانی که کاری را شروع کردید سریع تر آن را
به پایان خواهید رساند. هر چقدر کاری برای شما مهم تر و با ارزش تر باشد برای غلبه
بر تنبلی و دست به کار شدن انگیزه بیشتری خواهید داشت.روش الف ب پ ت ث یک تکنیک
قوی برای اولویت بندی است که می توانید هر روز از آن استفاده کنید این تکنیک آنقدر
ساده و موثر است که استفاده از آن به خودی خود می تواند شما را به یکی از
کارآمدترین و موثرترین افراد در حوزه کاری تان تبدیل کند.کارایی این تکنیک در
سادگی آن نهفته است روش آن به این ترتیب است:
برای شروع کار باید لیستی از تمام کارهایی که باید در روز آینده انجام دهید تهیه
کنید. روی کاغذ فکر کنید.
آنگاه قبل از آنکه شروع به کار کنید کنار هر یک از مواردی که در لیست خود نوشته
اید یکی از حروف الف ب پ یا ث را بنویسید.
مورد الف: حرف الف برای کاری است که بسیار مهم باشد کاری که باید حتماً انجام
دهید وگرنه با عواقب جدی مواجه خواهید شد.
موردی
که با حرف الف مشخص شده است می تواند ملاقات با یک مشتری خیلی مهم یا تمام کردن
گزارشی باشد که رئیس تان برای جلسه هیات مدیره که قرار است بزودی برگزار شود به آن
نیاز دارد. این موارد قورباغه های زندگی شما هستند.اگر بیش از یک مورد از الف
دارید آنها را با گذاشتن علامت الف – 1، الف-2، الف - ،3
و...اولویت بندی کنید.کار الف- 1 بزرگترین و زشت ترین قورباغه شماست.
مورد ب: موارد نوع ب هم کارهایی هستند که باید انجام داد اما عواقب آنها
زیاد شدید نیست.
این
موارد بچه قورباغه های
زندگی شما هستند. بدان معنی است که اگر این کارها را انجام ندهید ناراحتی یا مشکلی
ایجاد می شود اما تاثیر آن به هیچ وجه به شدت تاثیر موارد الف نیست. جواب دادن به
یک نامه کم اهمیت یا چک کردن ئی میل ها می تواند جزء موارد ب باشد.
قاعده این است که هر گز نباید به موارد ب بپردازید وقتی که هنوز یکی از موارد الف
باقی مانده است یک بچه قورباغه نباید حواس شما را پرت کند وقتی که یک قورباغه بزرگ
منتظر است که قورتش بدهید.
مورد پ: موارد ب آنهایی هستند که انجام دادنشان خوب است اما انجام ندادنشان
عواقبی در پی ندارد .
تلفن زدن به یک دوست،
نوشیدن چای، یا نهار خوردن با یک همکار یا انجام دادن یک کار شخصی در ساعات کاری
می تواند جزء موارد پ باشد این قبیل موارد هیچ تاثیری روی زندگی شغلی شما ندارد.
مورد ت: موارد ت کارهایی هستند که می توانید به شخص دیگری محول کنید
قاعده این است که باید هر
کاری را که کس دیگری می تواند انجام دهد به وی واگذار کنید تا وقت بیشتری برای
انجام موارد الف که فقط خودتان می توانید انجام دهید پیدا کنید.
مورد ث: موارد ث کارهایی هستند که می توانید آنها را بکلی حذف کنید بدون
آنکه واقعاً تغییری ایجاد شود. این
موارد می توانند کارهایی باشند که زمانی اهمیت داشته اند اما دیگر به شما مربوط
نمی شوند یا برای شما مناسب نیستند. این کارها را اغلب از روی عادت یا چون از آنها
خوشتان می آید انجام می دهید.
پس از آنکه روش الف ب پ ت ث را روی لیست خود پیاده کردید کاملاً حاضر و آماده
خواهید بود تا کارهای مهم تر را سریع تر انجام دهید.
مهم ترین چیز برای اینکه روش الف ب پ ت ث کار کند این است که خود را موظف کنید تا
بلافاصله برای انجام مورد الف- 1 دست به کار شوید و تا زمانی که به اتمام برسد به
کار ادامه دهید. از نیروی اراده خود بهره بگیرید تا مهم ترین کاری را که می توانید
انجام دهید شروع کنید و به آن ادامه دهید قورباغه را کاملاً قورت بدهید و تا زمانی
که کار تکمیل نشده است از آن دست نکشید.
منبع:
http://www.onlinemanagers.ir/