گام پنجم: با شیرجه به سمت این ۳ ایده بروید (۲۰ تا ۳۰ ساعت در عرض یک یا دو هفته)
تبریک میگم، شما در نهایت به ۳ ایدهی خوب رسیدید. حال زمان آن رسیده که از قصر رویاهای خود پایین آمده و به جمعآوری اطلاعات خیابانی و بازخوردهای مردم بپردازید. برای انجام این کار سه گام اساسی وجود دارد (مثلا ۵.الف، ۵.ب، و ۵.پ) که آنقدر کلی هستند که میتوان آنها را به هر نوع ایده ای تعمیم داد.
۵.الف: باهوشـ(ـتر) شوید (۶ تا ۸ ساعت)
در صورتی که با مشتریان، کاربران و
شرکای بالقوهی خود وارد بحث شوید، میتوانید با سرعت ۱۰ برابر ایدههای خود را ارزیابی کرده و آنها را اصلاح کنید. ولی
اگر بدون آمادگی وارد این مقولهها شوید، سوالات اشتباه خواهید پرسید، انگار توی
باغ نیستید، و فرصت خود و زمان آنها را هدر خواهید داد.
پس پیش از اینکه روی بررسیهای میدانی، ملاقات در کافیشاپ، و جلسات اطلاعاتی خود سرمایهگذاری کنید، باید در مورد صنعت هدف خود اطلاعاتی کسب کنید. اگر در گام چهارم در زمینهی «تجربیات و لینکها» به خود نمرهی بیست میدهید، آنگاه میتوانید از این مرحله عبور کنید. ولی در غیر این صورت برای هر ایده حدود ۲ تا ۳ ساعت زمان صرف کنید.
این امر احتمالاً دو روزی به طول میانجامد. کمتری کاری که میتوانیم بکنیم این است که:
- به دوستان یا آشنایان زیرک و باهوش خود زنگ زده و به آنها ایمیل بزنید و نظرات آنها را جویا شوید (لینکدین برای این کار خیلی مناسب است)
- در صورت امکان با سرمایهگذارهای بالقوه صحبت کنید.
- تحقیقات آنلاین زیادی انجام دهید. برای مثال، وابستگیهای خارجی را تعیین کنید
اکنون به اندازهی کافی اطلاعات دارید تا با افرادی که در صنعت هدف شما هستند به گفتگو بنشینید، و احتمال زیاد ایدههای خود را بهبود بخشیده و آنها را اصلاح کرده اید. خیلی خوب است، دارید کم کم به همان «ایدهی برتر» نزدیک میشوید.
در این مرحله، بسیاری از مردم چیزی را انتخاب کرده و زمان خود را روی «خلق» کسبوکار خود سرمایهگذاری میکنند. برای مثال ثبت یک شرکت، انتخاب نام، ثبت یک دامنه، طراحی لوگو، چاپ کارت ویزیت و غیره. در حالی که این چیزها حس رفتن به سوی یک «شرکت واقعی» را القا میکنند، ولی در این مرحله شما را از هدف اصلی منحرف میکنند و غیر ضروری اند. بسیار عاقلانه تر است اگر این انرژی را صرف اعتباربخشی به ایدهی خود بکنید، مثلاً آن را با مشتریان واقعی تست کنید، رقبا را ملاقات کنید، نمونههای اولیه را شبیه سازی کنید و غیره.
۵.ب. با مشتریان، رقبا و شرکای صنعتی که خود آنها را نمیشناسید صحبت کنید (۵ تا ۱۰ ساعت)
پیش از اینکه جسم و روخ خود را درگیر یک کسبوکار پرمخاطرهی جدید بکنید، باید آن را بیرون از دایرهی دوستان و آشنایان خود ارزیابی کنید. آیا این ایده واقعاً مشکل کاربران و مشتریان احتمالی را حل میکند؟ آیا آنها حاضرند برای آن پولی بپردازند؟ آیا کسب و کارها برای چیزی که عرضه میکنید بودجهی کافی دارند؟ البته این قضیه هم به نوع ایدهی کسبوکاری که انتخاب کرده اید بستگی دارد، ولی در این جا رویکردهایی کلی را عنوان خواهم کرد که خودم آنها را توصیه میکنم.
یک بررسی میدانی آنلاین انجام دهید.
با مشتریان/مخاطبین خود صحبت کنید
با تامین کنندگان صحبت کنید
۵.پ. طرحهای تجاری مختصری بنویسید (۷ تا ۱۰ ساعت)
زمان زیادی را صرف تک تک عناصر هر ایده کردیم، و اکنون زمان آن رسیده که برگردیم و تصویر کلی را ببینیم. تفکر و تحقیق خود را با هم ترکیب کرده و یک طرح تجاری تدوین کنید که ارزش دنبال کردن داشته باشد. اگر از همان گامهای قبلی مشخص شده است که این ایده جواب نخواهد داد، آن را کنار بگذارید.
در ادامه یک طرح کلی را پیشنهاد میدهیم. سعی کنید آن را به ۲ یا ۳ صفحه خلاصه کنید، و برای هر ایده بیش از ۳ ساعت زمان صرف نکنید:
صفحه ۱
تشریح محصولات و خدمات شما: توصیفی ۱۵۰ کلمه ای از مشکلاتی که به آن پرداخته اید و سناریوهایی که نخست روی آن تمرکز خواهید کرد.
صفحه ۲
چگونه و چه وقت کسب درآمد خواهید کرد: آیا در ابتدای کار خدمات رایگان ارائه خواهید داد تا بعدها پیشنهادهای اضافی ارائه دهید یا با گرفتن تبلیغات کسب درآمد کنید؟ یا اینکه از همان ابتدا از مردم پول میگیرید؟ یا هیچ وقت؟ قطعاً نمیتوانید با اطمینان در مورد اینها حرف بزنید، ولی بهترین حدس خود را بزنید.
صفحه ۳
هزینهی تخمین زده شده برای رسیدن به محصول اولیه (MVP) را تخمین بزنید: مهمترین دلیل برای انجام این کار در این مرحله این است که روی نحوهی رویکرد شما به شروع کسبوکار تاثیر میگذارد، که ممکن است در راستای اهدافتان نباشد. برای مثال اگر بخواهید یک شرکت برای اجارهی کامیون راه بیاندازید و برای این کار نیاز به ۲ میلیون دلار سرمایه داشته باشید، پس احتمالا قادر نخواهید بود به عنوان یک پروژهی جانبی کنار شغل اصلی خود به آن بپردازید.
گام ششم: بهترین ایده را انتخاب کرده و شروع کنید
اگر در نهایت پس از انجام این همه تحقیق و موشکافی، روی یکی از این ایدهها نظر خوبی دارید، پس به سراغش بروید… این همان جایی است که کار واقعی شروع میشود. باید علاوه بر بخش مفرح کار، یعنی ایجاد محصول یا خدمت مد نظرتان، به تامین سرمایه، استخدام، ایجاد شبکه، و عملیاتهای کسبوکاری نیز بیاندیشید.
منبع:
برداشت آزاد خودم از این موضوع.