بهره‌وری یعنی  بدست آوردن حداکثر سود ممکن، با بهره گیری و استفاده بهینه  از نیروی کار، توان، استعداد ومهارت نیروی انسانی،زمین ، ماشین، پول ، تجهیزات، زمان، مکان و…به منظور ارتقاء رفاه جامعه می باشد.

حتما شنیده اید که می گویند بعضی از افراد قادرند چندین کار را هم زمان انجام دهند و این را نشان دهنده ی استعداد بالایی می دانند ولی وقتی هم زمان چند کار را انجام می دهند یعنی توجه و تمرکزشان بین چندکار تقسیم شده است.

اگر در حال صحبت کردن با مشتری هستید و همزمان کارهای عادی روزمره را انجام می‌دهید و یا در حال خواندن مجله هستید، نمی‌توانید به طور کامل به صحبت های مشتری توجه کنید و در جریان کامل مکالمه نخواهید بود.

مشتری شما لیاقت و شایستگی بیشتری را دارد. اگر بتوانید در هر لحظه فقط روی یک کار تمرکز کنید با این کار ، بازدهی کارتان بیشتر خواهد شد.برای داشتن بهره وری در کارتان به این معنی نیست که شما تمام کارهایتان به جز یکی را کنار بگذارید.بهره وری یعنی شما سعی کنید تعداد کارهای انجام در روز را کم کنید تا هم وقت بیشتری و هم تمرکز بیشتری روی کارهای هرچند کمتان بگذارید. این نوع بهره‌وری احساس خوبی به شما می‌دهد. اما این احساس رضایت واقعی خواهید داشت.

بهره وری  از نظر من یعنی شما به اهداف بلندمدت که بسیار در زندگیتان تاثیرگذارن دست یابید. یعنی شما کارهای خیلی مهم را انجام می دهید و به پایان می رسانید به جای اینکه شما میلیون ها کار را دنبال کنید و وقت نکنید همشونو به سرانجام برسونید. یعنی کیفیت بیشتر از کمیت برای شما مهم باشد.

زمانی که یاد گرفتید تا توجه خود را به یک چیز معطوف کنید – به عبارت دیگر روی پروژه‌های مهم تمرکز کنید – به طور خودکار اینکار را انجام خواهید داد. به این دلیل که مهمترین چیز این است که یاد بگیرید چطور کار‌ها را انجام دهید. همه چیز‌های مزاحم مانند تماس‌های تلفنی، سرویس دادن به دیگران و وقفه هایی که در کار بوجود می‌آیند را حذف کنیدو فقط رو کار خود تمرکز خواهید کرد. شما باید آنقدر روی یک کار تمرکز کنید تا آن را به سرانجام برسانید. زمانی که بتوانید به این صورت کار کنید، هر کاری را بخواهید می‌توانید انجام دهید.

خیلی از ماها روی کارهایی که کسل آور است تمرکز می کنیم وگاهی اوقات مجبورا این کار را انجام می دهیم چون وظیفه ی ما است.هر روز صبح وقتی از خواب بیدار می‌شویم، باید در  ذهنمان روی کارهای مهم که برای ما سود آورند تمرکز کنیم.خوب معمولا " کاری که انجامش سخت است بیشترین سود را هم برای شما خواهد داشت. و شما باید زمان بیشتری برای این کارها اختصاص دهید .


وقتی کارهایی از قبیل ارسال ایمیل، صحبت کردن با تلفن، تمیز کردن میز و سر زدن به دوستان و غیره انجام می‌دهید، به نظر خودتان کار زیادی انجام داده‌اید، اما بین بهره‌وری کیفی و بهره‌وری کمی تفاوت بسیاری وجود دارد. اگر زمان بگذاریم و عادت‌های و کارهایی که در حال حاضر انجام می‌دهیم را بررسی کرده و تعیین کنیم که چه کاری بیشترین زمان و انرژی را از ما می‌گیرد، احتمالا خواهید فهمید که چقدر در روز برای کارهای غیرضروری زمان و انرژی گذاشتید. مثلا" بارها شده از کسی ناراحت شدید و بیشتر روز از دست اون فرد که ناراحت هستید فکر کردید در حالی که فکر کردن به گذشته نه تنها دردی دوا نمیکند بلکه بیشتر شما را آرزده میکند. پس همیشه سعی کنید وقتتان را برای افکار پوچ و بی دلیل صرف نکنید.

با اینکه انجام چندین کار به طور همزمان ممکن است باعث شود شما احساس رضایت داشته باشید، اما روش مناسبی برای رسیدن به موفقیت در انجام کارهای زیاد  نیست. تقربیا غیر ممکن است که همزمان روی 10 چیز متفاوت تمرکز کنید و باز هم در حرفه خودتان مهارت کسب کرده و به بهترین فرد تبدیل شوید. سعی کنید در ابتدا روی کارهای مهمتر و پروژه های اساسی تر  زمان بگذارید که به شما کمک می کند به اهداف سودآور خود برسید در این صورت احساس رضایت و آرامشی که بعد از سرانجام رساندن کارها تجربه می کنید  را با هیچ چیز عوض نخواهید کرد.

منبع:

http://www.entrepreneur.com/article/269598

برداشت آزاد خودم از این موضوع.