پدرام دارایی زاده می گوید: به تازگی برگزار کنندگان جشنواره وب ایران از من خواستند که مطلبی در مورد نحوه تهیه کردن ویدیو برای معرفی استارتاپ ها بنویسم. بعد از نوشتن و تهیه کردن تعداد زیادی ویدیو برای Grumo Media، چند تا نکته در این مورد یاد گرفتم که در ادامه بخوانید:

به عنوان یک بنیانگذار شما همیشه در حال توضیح دادن در مورد استارتاپتان هستید. ولی در کل ۲۴ ساعت که بیشتر در یک شبانه روز نیست! نمی توانید تمام وقتتان را صرف توضیح دادن به تک تک افراد باشید. اکثر مشتری ها، شریک ها، و حتی سرمایه گذاران را نمیتوانید از نزدیک ببینید و توضیحات لازم را به آنها منتقل کنید. پس راه حل چیست؟

الان که همه همه جا اینترنت دارند و با موبایل و تبلت هم به اینترنت وصل میشوند، بهترین راه برای رسیدن به مردم و تعریف کردن داستان استارتاپ شما ویدیو هست. طبق تحقیقات ویدیو بهترین نحو جذب کردن مشتریان، و موبایل بهترین پلتفورم برای ویدیو شناخته شده است. با استفاده صحیح از ویدیو و موبایل بنیانگذاران میتوانند خیلی سریع و ارزان به تعداد خیلی بالایی از مشتریان بالقوه خود برسند.

 حالا که به اهمیت ویدیو پی بردیم، خوبه که چند نکته را در مورد ساختن یک ویدیو موثر رعایت کنیم:

کوتاه نگاهش دار: درست مثل ارائه های ۶۰ ثانیه ای، خوب نیست که ویدیو شما بیشتر از ۶۰ ثانیه باشد.

داستان تعریف کن: مردم داستان ها را دوست دارند و به آنها گوش میکنند. مطمئن شو که ویدیو داستان جالبی را تعریف میکند.

شوخ طبع باش: دنیا به اندازه کافی سنگین و جدی هست، مطمئن شو که چند لحظه خنده آور هم به ویدیو اضافه کنی.

مشکل اول: اول از همه مشکل را مطرح کن و توجهشان را جلب کن. اگر آنها هم همین مشکل را داشته باشند، توجهشان را تا آخر ویدیو خواهی داشت.

راه حل دوم: حالا که توجهشان را جلب کردی، لازم است که محصول یا کالایی خود را معرفی کنی.

بگو که «چرا» : مخاطبین دوست دارند بدانند که چرا کالا یا سرویس استارتاپ شما وجود دارد. دلایل شروع را هم مطرح کن.

بگو «چگونه» : حالا که توضیح دادی که مشکل، راه حل، و دلایل شروع این استارتاپ چی هست، وقتش است که نشان بدهی که چگونه محصول شما مشکل مخاطب را حل میکند. اگر در حال حاضر از رقبا قوی تر هستند، اینجا خوب موقعی است که به آن اشاره کنید.

ترغیب به عمل: حالا در انتها لازم است که مخاطب را به انجام کاری ترغیب کنی. ممکن است که بخواهی که اپلیکیشن شما را دانلود کنند، یا سرویس شما را امتحان کنند، غیره...

اگر استارتاپ قوی ای دارید که مشکل مهمی را برای مشتریانش حل میکند، بجای بودجه تبلیغاتی بالا، کمی بر روی یک ویدیو ۶۰ ثانیه خرج کنید. اگر این موارد بالا را در نظر داشته باشید، ویدیو باکیفیت و موثری تهیه خواهید کرد که درصد بالایی از بازدید کنندگان را به مشتری تبدیل می کند.

منبع:

http://www.92dsolutions.com/how-to-tell-the-story-of-your-startup-or-product-by-producing-an-effective-video/

برداشت آزاد خودم از این موضوع.