حال تصور کنید
که اگر eBay از فراهم نمودن یک پلتفرم تکنولوژی فراتر برود
و به سمت راه اندازی مرکز رشد (انکوباتور کسب و کار) برود، می تواند تاثیر به
مراتب بزرگ تر داشته باشد. انکوباتورها یا مراکز رشد کسب و کار محیطی برای حمایت از کسب و کارهای کوچک، SME ها و استارتاپ ها فراهم می کنند تا به گسترش و رشد آنها منجر
گردد. فروشندگانی که ۳ هزار دلار در ماه درآمد دارند می توانند برای درآمد
زایی۱۵ هزار دلار در ماه آموزش ببینند. آن دسته از کسانی که ۲۵ هزار دلار در ماه درآمد دارند شاید بتوانند به یکصد هزار دلار در ماه برسند.
حال گوگل و اپل
را در نظر بگیرید که از طریق iOS و اندروید به
تولید ثروت عظیمی در توسعه نرم افزارهای موبایل دامن زده اند. میلیون ها نرم افزار در جهان گسترش و توسعه
داده شده اند و برخی از آن ها درآمد مناسب و معقولی را تولید
نموده اند. با این حال
اغلب آنها دچار رکود شده اند. اما اگر این دو
شرکت به مقوله انکوباتوری و راه اندازی مرکز رشد جدی تر نگاه می نمودند و به جای
اینکه فقط راهنمایی فنی در زمینه گسترش نرم افزار پیشنهاد کنند؛ راهنمایی کسب و
کار هم پیشنهاد می نمودند، اثر آن بر GDP جهانی بسیار
شگرف می شد.
وقتی به نیروهایی که می توانند به رشد کسب و کارها در جهت تبدیل شدن آنها به موتورهای مولد اقتصادی فکر می کنیم، بسیار مهم است که به نقش شرکت های بزرگ نیز نگاهی بیندازیم. برخی از آن ها ساختارهای مهمی را فراهم نموده اند که می تواند به شرکت های کوچک کمک نماید تا از زمین بلند شوند. اما به مرور زمان، این ظرفیت برای شرکت های بزرگ جهت انجام کارهای بیشتر افزایش می یابد.
ما بطور منظم
شاهد رشد شرکت هایی هستیم که هوشمندانه از ساختارها و پلتفرم های شرکت های بزرگ
بهره گیری کرده اند. در سال۲۰۰۷، من با آقای کرک کراپ مدیر یک استارتاپ کوچک به نام Apttus ملاقات داشتم. او پیشتر به همراه دو نفر از بنیانگذاران شرکت
با نام های نیهار گیری و ناتان کریشنان، یک استارتاپ (که در آن سرمایه گذاری شده
بود) به نام Nextance را راه انداخته
بود.
Nextance یک نرم افزار سازمانی بود که قراردادهای سازمان را مدیریت می نمود. این شرکت از طریق صندوق سرمایه گذاری خطر پذیر (VC) مبلغ ۶۰ میلیون دلار
سرمایه کسب نمود و در نهایت با شکست مواجه شد. سپس این تیم تصمیم گرفت تا دانش خود را در راه
اندازی Apttus به عنوان یک
شرکت نرم افزار مدیریت قرارداد برپایه ابر یا cloud بکار گیرد.
در این دوره زمانی، آنها تصمیم گرفتند که هیچ سرمایه ای را از VC ها نپذیرند، بلکه شرکت را برروی پلتفرم Salesforce.com بسازند که هزینه های توسعه را پایین نگه می داشت. تیم توانایی این را داشت که شرکت را به طور خودگردان (Bootstrap) رشد دهد و در طول یکی دو سال به۵ میلیون دلار درآمد دست یابد. اخیرا آنها سرمایه قابل توجه ای معادل ۳۷ میلیون دلار از یک گروه سرمایه گذاری با همراهی Salesforce.com دریافت نموده اند. زیبایی این مدل در این است که Salesforce.com یک پلتفرم بر پایه ابر را به عنوان یک سرویس ایجاد کرده که براساس آن کارآفرینان می توانند به سرعت و در عین حال مقرون به صرفه، کسب و کار خود را بنا کنند.
منبع:
برداشت آزاد خودم از این موضوع.
https://hbr.org/2013/09/when-big-companies-support-startups/