جری
یانگ (Jerry Yang ) و دیوید فیلو (David Filo ) ، یکی دیگر از نام آوران
جوان و موفق عصر دیجیتال معاصر به شمار می روند. این زوج جوان کارآفرین
آمریکایی ، همانند پیشینیان خود ، هیولت و پکارد (در HP ) و رقیبانشان لری و
سرگئی (در Google ) ، با راه اندازی یک سازمان اطلاع رسانی – تجاری
دیجیتالی ، ظرف چند سال ، بزرگ ترین پورتال پهنه جهانی وب را با میلیون ها
کاربر و گردش مالی میلیارد دلاری ، طراحی و راه اندازی کردند.
شرکت یاهو ، صاحب امتیاز سایت یاهو ، توسط این
افراد در آوریل 1994 میلادی ، تاسیس شد . یاهو دات کام ، مشهور ترین سایت
وب در میان میلیون ها تارگاه تاسیس شده در رسانه اینترنت می باشد . این
سایت ، به 15 زبان زنده دنیا ، خدماتی مانند اطلاع رسانی در زمینه های
خبری و مسائل روزمره ، اجاره فروشگاه های الکترونیکی
http://shopping.yahoo.com ، ارائه دایرکتوری های اطلاعاتی و یلوپیج های
تجاری مختلف کشورها را در کنار امتیازاتی برای خود اشتغالی کاربران ، ارائه
کرده است . در اکتبر 2005 ، شبکه جهانی یاهو توسط 411 میلیون کاربر
اینترنت ، با 3.5 میلیارد page views مورد بازدید قرار گرفت که یک
رکورد در اینترنت به شمار می آید . مسنجر مشهور یاهو
http://messenger.yahoo.com ، امروزه محل تعاملی دیجیتالی و قرارگاه
ارتباطی الکترونیکی میلیون ها کاربر در جهان است . انتقال صدا ، تصویر ،
نوشته و دیتا از طریق این نرم افزار محبوب یاهو ، امتیازاتی است که یاهو به
صورت رایگان برای کاربران خود ارائه کرده است . این ها در حالی ارائه شده
است که ، یاهو مسنجر مدیریت صندوق پستی الکترونیکی شما را بر روی یاهو ، به
آسانی فراهم کرده است . امری که گوگل تاک www.google.com/talk ، اخیرا به
افق های آن ، دست یازیده است . همانند سازمان جهانی کاربران گوگل که در
سایت مشهو راورکات www.orkut.com دردسترس است ، سایت یاهو با راه اندازی
بخش هایی مانند : http://personals.yahoo.com و www.flicker.com ، توان
مندی بسیاری برای کاربران علاقمند به انتشار اطلاعات شخصی ، فراهم نموده
است . امتیازی که بستر را برای کاربر مداری و جذب هر چه بیش تر مخاطب برای
این سایت غول پیکر ! ، ایجاد کرد. سازمان دیجیتالی یانگ و فیلو ، هر روز
بسته های رایگان جدیدی را برای جذب و علاقمندی کاربران وب فراهم می
کنند و این برنامه ای پویا و هدفمند برای چشم انداز اگهی پذیری روز
افزون یاهو می باشد. بازی های یاهو http://games.yahoo.com در کنار بخش های
ورزشی http://sports.yahoo.com و حراجی آن http://auctions.yahoo.com ، از
پر طرفدار ترین بخش های پایگاه تلقی می شوند.
یاهو ، مانند یک شبکه
تلویزیونی به تهیه و تولید محتوای الکترونیکی می پردازد. مثلا در جریان
مسابقات جام جهانی فوتبال ، اسپانسر و پشتیبان سایت مشهور
www.fifaworldcup.com می شود و صدها هزار مقاله و تصویر اختصاصی از این
بازی ها در اختیار کاربران و رسانه های جهان قرار می دهد . در زمان برگزاری
مراسم بین المللی مشهور مثل اسکار ، نوبل ، المپیک و حتی سالگردهای خاص
محلی و بین المللی ، سایت یاهو با در اختیار داشتن هزاران کارمند و متخصص
در اقصی نقاط جهان ، نقش فعالانه ای در جذابیت بخشی و مشتری مداری کسب و
کار خود ایفا می کند. هنر یاهو ، جذب مخاطب با ارائه خدمات اطلاع رسانی
خلاقانه دیجیتالی در دنیای یک میلیارد مخاطبی اینترنت است . یانگ و فیلو ،
به عنوان بازیگران متبحر جوان عصر دیجیتال ، راه و رسم این بازی زیرکانه را
می دانند و آن را به خوبی مدیریت می کنند. سازمان دیجیتالی گسترده ای
که جری و دیوید ، در آخرین سال های قرن بیستم راه اندازی کردند ، هم اینک
به میلیون ها مخاطب در اقصی نقاط جهان خدمات رایگان و پولی متعدد و متنوعی
را ارائه می کند. اگر چه گوگل ، به عنوان غول جست و جوی اینترنتی ، با راه
اندازی gmail دو گیگا بایتی و توسعه خدمات جست و جوی خود به کاربران ، عملا
گوی سبقت را از یاهو ربوده است ، لکن خلاقیت کسب و کار دیجیتالی در یاهو ،
یک مزیت رقابتی بزرگ برای صاحبان و سهامداران این شرکت به شمار می رود.
ظرف 10 سال اخیر ، بارها صفحات این پایگاه طراحی مجدد شده است و بومی گرایی
و تولید محتوای مبتنی بر نیازهای کاربران یاهو ، توان افزایی (Empowerment
) ممتازی را دراختیار یاهو قرار داده است . جری یانگ ، از بنیان گذاران
یاهو ، دکترای مهندسی الکترونیک خود را از دانشگاه مدیر پرور استانفورد
دریافت کرد. دانشگاهی که قرن بیست و یکم از این دانشگاه با فارغ التحصیلان
اثر بخشش در کسب و کار ، به عنوان دانشگاه کارآفرین نام خواهد برد. نقش
یانگ در توسعه فعالیت های یاهو در جهت تبدیل کردن این سایت به پر ترافیک
ترین سایت اینترنت ، غیر قابل انکار است . دنیای رسانه های دیجیتالی ، جری
یانگ ، یک تایوانی مقیم سن خوزه کالیفرنیا به شمار می رود که اکنون دنیای
وب ، از او به عنوان یک رهبری پیشرو در کارگردانی عصر دیجیتال نام می کند.
در کنار یانگ ، دیوید فیلو نیز که به عنوان بنیانگذار و عضو هیات مدیره
یاهو به شمار می آید ، نقش فوق العاده مهمی در گسترش توان مندی های فنی
سایت ایفا نموده است . تقویت شبکه فروش و توسعه قابلیت های فنی یاهو در
سراسر جهان ، نقش کلیدی دیوید فیلو را در یاهو ، نشان می دهد. فیلو نیز
مانند شریکش یانگ ، دکترای مهندسی الکترونیک از دانشگاه استانفورد آمریکا
دارد و به عنوان یکی از رهبران موفق دنیای کسب و کار دیجیتالی به شمار می
آید. شرکتی که یانگ و فیلو تحت عنوان یاهو تاسیس کرده اند ، هم اکنون با
بیش از 5 میلیارد دلار درآمد سالانه ، در ردیف چهارصد شرکت برتر آمریکا از
دید فورچون 500 تلقی می شود. در می 2001 ، تری سمل (Terry semel ) ، به
عنوان مدیرعامل یاهو انتخاب شد و از او به عنوان استراتژیست موفق یاهو یاد
می کنند. آقای سمل ، به خاطر رفتار سازمانی دیجیتالیش در کسب و کار
اینترنتی ، بالاتریت مدال افتخار دانشگاه UCLA آمریکا را دریافت کرد .
برگرفته از: سایت همایش ملی کارآفرینی دیجیتالی
http://www.creativity.ir/index2.php?option=com_content&task=view&id=735&pop=1&page=0&Itemid=150