آیا تا به‌حال از سایتی دیدن کرده‌اید که مقاله، کوپن، سرویس ویژه و چیزهای دیگر آن، شما را تحت‌تاثیر قرارداده‌باشد به طوریکه بلادرنگ با ارسال ایمیل به دوستان خود، آنها را از وجود چنین سایتی باخبر کرده باشید؟ اگر چنین اتفاقی برایتان رخ داده‌است در واقع با این کار دست به بازاریابی ویروسی (viral marketing) زده‌اید. بازاریابی ویروسی که اغلب همان بازاریابی دهان به دهان است، یک روش بازایابی کم‌هزینه و درعین‌حال بسیار موثر برای بازار محصولات و خدمات در اینترنت است.


بازاریابی ویروسی همانند ویروس آنفولانزا، تولیدمثل کرده و آنلاین منتشر می‌شود. بازاریابی ویروسی امکان بهره‌گیری از بازگشت مراجعین بی‌طرف یعنی مصرف‌کنندگان را فراهم می‌آورد. از آنجایی‌که همسالان و اطرافیان مشتری تاثیر خارق‌العاده‌ای بر تصمیم خرید مشتری دارند.، باید با شناسایی این افراد قدرت مشتری خود را افزایش دهید. همانطور که اظهارات مثبت یک منبع موثق، اعتبار دوچندانمی به محصول و خدمات می‌بخشد، عقاید و نظرات و دوستان، همکاران تجاری و افراد فامیل نیز بر تصمیم خرید مشتری تاثیر می گذارد.

با بکارگیری تکنیک‌های مختلف بازارتیابی ویروسی در وب سایت، به شانس بزرگی دست می‌یابید و می‌توانید نظر گروه‌های تاثیرگذار بر مشتری را جلب کنید. این فصل شامل مطالبی با عناوین زیر است:

• چگونه می‌توان از بازاریابی ویروسی برای بالابردن میزان بینندگان سایت بهره گرفت.
• بازاریابی ویروسی شفاهی یا گفتاری (word-of-mouth)
• بازاریابی ویروسی شاخه‌ای (pass-it-on)
• نوشته‌های «به دوستان خود بگویید»
• راههای گوناگون بکاربردن تکنیکهای بازاریابی ویروسی
• ایجاد انگیزه در مردم برای انجام بازاریابی ویروسی

سرمایه ‌گذاری با بازاریابی ویروسی

یکی‌از قدرتمندترین تکنیکهای بازاریابی آنلاین، بازاریابی ویروسی است. بازاریابی ویروسی بوسیله قدرت ارتباطات گسترش می‌یابد. ازاریابی ویروسی درحال‌حاضر مراحل تکامل خود را می‌گذراند، ولی امروزه شاهد بکارگیری سه نوع متداول از این نوع بازاریابی هستیم:
1. بازاریابی شفاهی، به‌عنوان مثال "به دوست خود بگویید" (tell a friend) «این کوپن را به یکی از دوستان خود بفرستید» (send this coupon to a frien") و یا «این سایت را به دوستان خود پیشنهاد دهید» ("recommend this to a friend")
2. بازاریابی شاخه‌ای، در این نوع بازاریابی ویروسی، کاربر یک کتاب الکترونیکی، ابزار مفید و یا فیلم ویدئویی طنز را دریافت کرده و پس‌از استفاده، آن را به دوستان خود نیز می‌فرستد.
3. بازاریابی ویروسی محصول و خدمات، در این نوع از بازاریابی یک ابزار رایگان به صورت آنلاین مورداستفاده قرارمی‌گیرد درحالیکه دارای پیغامهای بازاریابی در درون آن است همانند سرویس ایمیل hotmail .

بازاریابی شفاهی

می‌توان تکنیکهای بازاریابی ویروسی را به طرق گوناگون روی وب سایت اعمال نمود. به عنوان مثال، کاربران با مشاهده دکمه‌های «دوست خود را از این محصول باخبر کنید» (tell a friend about this product) و یا "share this page with a friend" به سرعت و آسانی می‌توانند دیگران را از وجود سایت و محصولات شما مطلع سازند. بینندگان سایت می‌توانند با یک کلیک ساده و پرکردن فیلدهای به (to) و از (frome) (یعنی نام و نشانی ایمیل فرستنده و گیرنده) و یک پیغام کوتاه این کار را انجام دهند. گرچه پیغامی که در این نامه‌ها می‌آید، شخصی و دوستانه است، ولی می‌توانید اطلاعاتی اضافی درباره محصول تجاری خود از قبیل مشخصات، فواید، قیمت ولینک هدایت شونده به صفحه وب که گیرنده نامه بتواند محصول موردنظر را خریداری کند را نیز ضمیمه این نامه کنید. چون نامه از سوی یک دوست فرستاده می‌شود احتمال اینکه گیرنده‌ نامه برای کسب اطلاعات بیشتر درباره محصول از سایت دیدن نماید، خیلی بیشتر از زمانی است که نامه از سوی یک شرکت تجاری ارسال شده‌باشد.

سایت amazon.comنمونه بارز یکی‌از شرکتهاست که روشهای بازاریابی ویروسی را در تمامی نقاط سایت مورداستفاده قرار داده‌است. هنگامیکه بینندگان سایت در میان فهرست سه میلیونی محصولات amazon.com جستجو می‌کنند، در اکثر مواقع با پیغام (tell a friend about this product) موجه می‌شوند. این پیغام تاثیرگذاری سایت آمازون را افزایش داده در نهایت منجر به افزایش میزان فروش شرکت می‌شود. علاوه بر تکنیکهای مذکور، راههای گوناگون دیگری وجوددارند که می‌توانید تکنیکهای بازاریابی ویروسی را در سایت خود بکار ببندید. در صورت داشتن یک گروه خبری می‌توانید دکمه "tell a friend about this newsletter" را به سایت اضافه نمایید. همچنین می‌توانید پیغامی را در متن نامه خبری قرارداده و در ان خوانندگان نامه را تشو.یق کنید تا یک کپی از این نامه را به دوستانی که فکر می‌کنند اطلاعات این گروه‌خبری برای آنها مفید خواهدبود، ارسال کنند. توصیه می‌شود در چنین نامه‌هایی، اطلاعاتی نیز درباره نحوه عضویت در گروه‌خبری گنجانده شود. بدین‌وسیله گیرنده نامه، قادر خواهدبود یک گپی از گروه خبری را به دوستان خود ارسال نماید و این دوستان نیز برای ثبت عضویت به سایت مراجعه کرده و مرتباً گروه خبری را دریافت کنند. (شکل 2-4) بازاریابی ویروسی فرصتهای بیشماری در اختیارتان قرارمی‌دهد.


بکاربردن عبارات مناسب در بازاریابی ویروسی موجب می‌شود بیننده و یا گیرنده، ایمیل، با مشاهده محتوای ایمیل و تنها با یک کلیک به سایت شما هدایت شود. طراحی و جاگذاری این لینک و یا دکمه تاثیر بسزایی در موفقیت سایت دارد. ابتدا لازم است هر یک از عواما بازگشت بینندگان که برای بازاریابی ویروسی بکارگرفته‌اید، به دقت بررسی کنید.


برخی از عوامل بازگشت بینندگان به سایت نظیر کوپن، گروه خبری، هدایای ویژه و مسابقه ایده‌هایی مناسب جهت "tell a friend" و یا "send a copy to a friend" می‌باشند. پس‌از تعیین تکنیکهای بازاریابی ویروسی، انتشار عبارات بازاریابی را برای بینندگان سایت و یا دریافت کننده ایمیل تسهیل نمایید.


برای اینکه این کار تاثیر بیشتری داشته‌باشد بایستی واضح و روشن بینندگان سایت را از آنچه می‌خواهید انجام دهند، آگاه سازید. سپس ازآنها بخواهید کارهایی را که می‌خواهید انجام دهند. عبارات «ارسال این کوپن به یک دوست» و یا «دوستان خود را از هدیه الکترونمیکی آگاه سازید» عبارات مناسبی هستند. هرگز تصور نکنید که مردم برای ارسال ایمیلی به دوستان خود درباره هدیه الکترونیکی و یا کوپن‌های شما وقت صرف می‌کنند و لینک شما را فقط به خاطر اینکه در سایت هدایای ویژه‌ای تدارک دیده‌اید، در سایتشان قرارمی‌دهند ـ هرگز چنین اتفاقی روی نمی‌دهد. بایستی انجام این کارها را برای بینندگان سایت حتی‌الامکان ساده و آسان نمایید.


در این قسمت نکاتی درباره روشهای تاثیرگذاری بازاریابی شفاهی ارائه می‌شوند:

• از دکمه‌های جذاب و گرافیکی که باعث جلب‌توجه دیگران می‌شود، استفاده کنید.
• به بینندگان دقیقاً می‌خواهید چه کاری برای شما انجام دهند.
• دکمه‌های مخصوص بازاریابی را در مکانهای مناسب و به دوراز هرگونه شلوغی قراردهید.
• از کلمات آسان و معمولی برای نوشته‌های این دکمه‌ها بهره گیرید.
صفحه را طوری تنظیم کنید که با کلیک‌کردن بر روی دکمه "tell a friend" صفحه‌ای گشوده‌شود و در آن نام و ایمیل (یا ایمیلهای) دوست (و یا دوستان) و همینطور نام ونشانی ایمیل شخص فرستنده بیاید. لازم است فضایی را برای قسمت نوشتن پیام درنظر بگیرید و در آن عباراتی نظیر «فکر می‌کنم این . . . . برای شما نیز جالب باشد» و یا «می‌دانم شما نیز از آن خوشتان خواهدآمد» قراردهید.
• بینندگان سایت را درباره نحوه شرکت در بازاریابی ویروسی، به طور شفاف، آسان و قابل درک راهنمایی کنید.
• به آنها انگیزه دهید تا تشویق شوند کاری که شما می‌خواهید انجام دهند: «با آگاه ساختن یکی از دوستان یکی از دوستان خود، قادر خواهیدبود در قسمت . . . چیزی که برای مخاطبان باار هدف جالب باشد شرکت کنید»
• از اهرمهای ویژه استفاده کنید، از اهرمهای ویژه استفاده کنید، از اهرمهای ویژه استفاده کنید. «با آگاه ساختن 5 نفر از دوستان می‌توانید از امکانات . . . چیزی که برای مخاطبان بازار هدف جالب باشد بهره‌مند شوید.»
• از بکارگیر فیلهای ضمیمه (attachment) در پیامهای ارسالی خودداری نمایید. فایلهای ضمیمه هنگام بازشدن، مشکلات تکنیکی بوجود می‌اورند. همینطور وجود ویروس در فایلهای ضمیمه، تهدیدی برای بازکننده آن محسوب می‌شود.
• سیاستهای محرمانه (privacy policy) مخصوص سایت را نیز در معرض دید بینندگان قراردهید. اگر قراراست کاربری آدرس ایمیل خود را در اختیار شما قرار دهد، باید از عدم سوء‌استفاده از اطلاعات محرمانه دوست خود از طریق سایت، اطمینان یابد.
تنها راز موفقیت بازاریابی، محتوای سودمند و ارزشمند است به‌طوری که کاربر بتوانند آن را به دیگران معرفی نماید.


منبع : http://forum.unc-co.ir/showthread.php?tid=7821