زمان یکی از ارزشمندترین دارایی های زندگی است، چراکه چیزی است که هیچگاه نمی توان آن را برگرداند. همچنین یکی از ضروری ترین مهارت‌های موردنیاز زندگی مدیریت زمان است. مدیریت زمان واقعا به معنای مدیریت زندگی است. یادگیری چگونگی گذراندن یک روز باارزش هدف بسیار مهمی می تواند برای هرفرد باشد. اما باید عقب انداختن کارها را کنار بگذارید و نظم زندگی خود را رعایت کنید.

مفهوم مدیریت زمان چیزی ماورای افزایش بازده و راندمان کاری است. مدیریت درست زمان می تواند منجر به تامین سلامت بدن نیز بشود. وقتی زمان خردمندانه مدیریت می شود، اضطراب کم شده و کیفیت نهایی زندگی افزایش می یابد.

اگر حتی به مرحله ای رسیدید که واقعا خسته و درمانده شده بودید از انجام کارهای زیاد روزانه و پیچیدگی کاری و زندگی تان، باید به فکر نوعی تجدید نظر در مدیریت زمانتان باشید. با پایان روز حسی به شما دست می دهد که گویی از برنامه کاری خود عقب بوده اید، خوب این درنتیجه این است که شما تلاشی برای عملی کردن اصول مدیریت زمانتان نکرده اید.

این را به یاد داشته باشید که همیشه کیفیت بر کمیت پیروز می شود.

زیربناهای اصلی را برای مدیریت تاثیرگذار زمانتان کاربگذارید

زمان کافی برای خواب بگذارید، یک رژیم غذایی درست داشته باشید و ورزش کنید، اینها همه المان های ضروری برای بهبود تمرکز و توجه است. برای ایجاد یک سبک زندگی درست وقت بگذارید و این به کارایی بالای شما در طول روز کمک خواهد کرد و زمان بیشتری را می توانید به انجام کارها اختصاص دهید.

اینکه چگونه زمانتان را می گذرانید، تعیین و ارزیابی کنید

اگر تا محل کارتان رانندگی می کنید، چگونه این زمان را می گذرانید؟ اگر با اتوبوس ویا تاکسی می روید، تمامی این ساعت ها در طول یک هفته را صرف چه کاری می کنید؟ چند کتاب صوتی را می توانید در طول این مدت گوش بدهید؟ چند کتاب را می توانید در مترو واتوبوس و تاکسی بخوانید؟

درطول روز زمان های خوب بسیاری برای انجام کارهای کوچک وجود دارد که شما همیشه آرزوی داشتن زمان برای انجام آنها را دارید. این عادت ها سبک زندگی شما را تعریف می کنند.

به کارهای غیرضروری نه بگویید و مهمترین ها را اولویت بندی کنید

اهداف خود را در نظر بگیرید و به برنامه کاری خود نگاهی بیندازید، قبل از انجام هرکاری. اگر یک کار وقت شما را تلف می کند و ضرورتی هم در انجام آن برای رسیدن به هدف وجود ندارد، آن را کنار بگذارید و یا آن را به انتهای لیست انتقال دهید.

بلوک های زمانی را برای خود تعریف کنید و مزاحمت ها را محدود کنید

برای هرکسی جایی وجود دارد که در آنجا دارای کارایی بالایی است. برخی به گوش دادن موزیک علاقه دارند، درحالیکه برخی سکوت کامل را ترجیح می دهند. برخی با کارکردن روی میز نهارخوری کارایی بالایی دارند و برخی چاردیواری کتابخانه را ترجیح می دهند. هرجایی که دوست دارید را برای کارکردن انتخاب کنید. اما تلویزیون خاموش باشد، تلفن در حالت سکوت باشد و تبلت و موبایل و هرچیز دیگری که تمرکز شما را به هم می زند، به کنار بگذارید. نه پیامی را جواب دهید و نه دراینترنت چرخ بیهوده بزنید.

وقتی زندگی خود را در یک مسیر سالم و بانظم پیش ببرید، و بتوانید که کارهای روزانه را به بهترین شکل ممکن انجام دهید، استرس کاهش می یابد، کارایی بالا می رود و یک حس رضایت کلی برای شما ایجاد می شود.

هیچگاه برای تفریح داشتن در صورت نیاز، تردید نکنید

هرکسی می تواند مشغله هایی در زندگی اش داشته باشد و روزانه با حجم بالایی از کارهای انجام نشده روبه رو باشد که همه منجر به استرس می شود و به راحتی شما را از مسیر درست خارج می کند. قدم بزنید، به باشگاه بروید و کمی هوای تازه تنفس کنید. گاهی اوقات تنها لحظه ای تفکر و تنهایی نیاز است تا بتوان ذهن خود را از شلوغی های ناشی از کار، خالی و انرژی بدن را برای یک شروع دوباره تازه کرد.

با همه اینها بازهم می گوییم، که مدیریت زمان واقعا مدیریت زندگی است.

منبع: https://www.entrepreneur.com/article/242855