چه می کنید اگر یکی از کارمندان بلند مدت شرکتتان از شما تقاضا کند که نه تنها پستش را تغییر دهید بلکه از این به بعد قصد دارد از راه دور از یک شهر دیگر به کار خود ادامه دهد؟ بسیاری از شرکت ها ممکن است که بگویند، ممنون، نمی شود. اما بعضی از آنها هم ممکن است متفاوت رفتار کنند. آنها به این فکر می کنند که این کارمند عاشق کار خود است، پس به نظر منطقی نمی آید که تنها به دلیل اینکه دوست دارد به خانواده اش نزدیک تر باشد، آن را از دست بدهد. او نسبت به بسیاری از همکارانش برتری دارد، پس بهتراست که به او اجازه دهیم تا بال هایش را باز کند و اوج بگیرد و به پست های مهم تری دست یابد. اگرچه که هیچ تجربه ای در زمینه دورکاری نداریم ولی به او اجازه نقل مکان به شهرش را بدهیم.

این فرهنگ سازمانی عالی است، و مهم تر از آن نشان می دهد که یک شرکت کارمندان وفادارتری را تربیت می کند، زمانی که نیازهای آنها را درک کرده و به آنها اهمیت می دهد. کارکنانی که بیشتر و به صورت تواناتری در کارشان فعالیت می کنند، 50 درصد نسبت به دیگر کارکنان انتظارات را برآورده می سازند، دیگر کارکنانی که کمتر احساس مهم بودن در حوزه کاری خود می کنند، آن هم از نظر مدیران و همکارانشان. و اما باید توجه داشت که این درجه از اهمیت نیاز چندانی به یک حرکت خیلی بزرگ و یا تغییر عظیم ندارد، همین برخوردهای درست و بجای معمولی می تواند تاثیر فوق العاده خود را بگذارد. در اینجا به چند راه برای نشان دادن اهمیت یک شرکت به کارکنان خود اشاره می کنیم:

به چرایی های یک کارمند پی ببرید

از کارمند خود بپرسید که چرا هر روز صبح از خواب بلند می شود. بعضی این سوال را در مصاحبه می پرسند، اما حتی بعد از شروع یک زمینه کاری هم می توان آن را پرسید.

بفهمید که چگونه کارشان را با زندگی شان تنظیم می کنند. چگونه این شغل بر برنامه های کاری آینده زندگی شان تاثیر می گذارد و شما چه کاری می توانید انجام دهید تا به آنها کمک کنید که به هدفشان برسند. فعالیت در شرکت های کنونی به گونه ای کارمحور است که کارمندان از این می ترسند که حتی بپذیرند که شرکت کنونی شان پله ای است برای رسیدن به مرحله بالاتر. به آنها اجازه دهیم که بپذیرند، شاید هم شما و هم آنها مرحله ای جدید را در همکاری کشف کنید که تا به حال درنظر نداشته اید.

بزرگترین جایزه را به آنها بدهید

تیم شما می داند که زمان بارارزش ترین پارامتر شما است. پس زمانی که از شما درخواست زمان می کنند، واقعا به آن نیاز دارند. اگر ممکن است با رویی باز به آنها این امکان را بدهید و خود را برای وقفه های زمانی آماده سازید. بعضی وقت ها جلسه و یا گفتگوهای بدون برنامه ای پیش می آید، از آنها استقبال کنید، چرا که شاید آن کارمند گفتگویی را با شما انجام دهد که مشکلات جدیدی کشف شود و وفرصت هایی که در ملاقات های روزانه و با برنامه نادیده گرفته شده باشد، در آن لحظه دیده شود. برخی از افراد هیچگاه درخواست زمان نمی کنند، اما شما ابتکار به خرج دهید، به صورت روزانه برنامه زمانی را با آنها چک کنید، تا متوجه شوند که تنها توجه شما منحصر به کارمندان با درجه بالاتر نمی باشد. 

منبع: http://www.entrepreneur.com/article/253901