در شرایط تجاری کنونی ، بازاریابی امری کاملا ضروری می باشد . هرچند در
صورتیکه روش مناسبی برای بازاریابی انتخاب نکنید به جای مثمر ثمر بودن
میتواند زیانبار باشد.با با دوری کردن از این اشتباهات رایج و معمول ، از
دام های بزرگ بازاریابی دوری گزینید .
1. نه هدفی ، نه توقع و انتظاری ؛ بسیاری از شرکت ها در واقع نمی دانند که
از بازاریابی چه می خواهند یا انتظارشان از تلاش های شبانه روزی چه می باشد
. ابتدا اهدافتان را مشخص و تنظیم نمایید . دوم ، بپذیرید که بازاریابی یک
مرحله است . سوم ، همواره از اینکه مراحل با اهدافتان متناسب می باشند ،
اطمینان حاصل نمایید.
2. عدم خرید(buy in ) ؛ مجریان ، مدیران و کارمندانی که بازاریابی را باور
ندارند ، به طور جدی می توانند زیان آور باشند و تمامی مراحل را تحت الشعاع
قرار دهند . خرید (buy in ) را با روشن ساختن اهداف و مراحل عملیات
بازاریابیتان بدست آورید.
3. ترس ؛ شرکت ها در برخورد با بازاریابی غالباً دچار ترسی مبهم و نامحسوس
می گردند . آنها از نه خود بازاریابی، بلکه از عدم موفقیتشان در بازاریابی
(که حتی آنان را از آغاز و ادامه کار باز می دارد) ، واهمه دارند . هنگامی
که عملیات بازاریابیتان را راه اندازی می نمایید از اینکه بارها و بارها
زمین خورده و موفق نگردید، ترسی نداشته باشید.
4. عدم آموزش ؛ اگر به کارمندانتان در خصوص بازاریابی آموزش ندهید ، آنها
همچنان بدگمان خواهند بود و این مسأله می تواند منجر به تحلیل کل مراحل
بازاریابی گردد.
5. هدر رفتن سرمایه ؛ اجرای عملیات50 دلاری که از اجزای خوبی برخوردار می
باشد می تواند راه گشاتر از عملیات 50000 دلاری باشد که به صورت ضعیفی
طراحی شده است . بسیاری از تکنیک های بازاریابی ” سنتی“ ، مانند تبلیغات ،
نمی توانند نتایج کافی ارائه دهند تا اینکه هزینه ها را ارزیابی نماییم
.حداقل دو بار در سال به ارزیابی سرمایه بازاریابیتان بپردازید.
6. اتلاف وقت ؛ خود را ملزم به این نکنید که هر هفته به گروه های شبکه ای
بروید؛ اگر هیچگونه تجارتی در آن نمی بینید . تمام زمان بازاریابیتان را
صرف اثبات ارزشمندی آن کنید ، تردیدی در کنار گذاشتن قسمتهایی که عمل نمی
کند به خود راه ندهید.
7. عدم ارتباط ؛ اگر در باره برگزاری یک سمینار مهم به کارمندانتان
اطلاعاتی نداده اید ، آن را برگزار نکنید . در تمامی مسائل و جرئیات
بازاریابی ، سیاست آزادی بیان را به کار گیرید.
8. عدم مسوولیت پذیری ؛ این مسأله میتواند بدترین بزرگ ترین اشتباهی باشد
که یک شرکت می تواند انجام دهد. داشتن اهداف واقع بینانه و عملکرد سریع
برای کسانی که در کار بازاریابی هستند ، ضروری می باشد . در غیر این صورت
شما به مرگ ” آری “ گفته اید و هیچ چیز را عملی نساخته اید.
9. عدم پرداخت پاداش ؛ عدم شناسایی و ارج نهادن به مهارت ها و تخصص های
بازاریابی کارمندانتان سبب می شود محرک هایی که می بایست به کار گرفته شوند
دچار لغزش گردند و نتیجه ای معکوس داشته باشند . راه های موفقیت در
بازاریابی را که پایه هایی ثابت و استوار دارند ، بشناسید.
10. عدم وجود دست نوشته ؛ گفته اند : « هنگامی که کاری نوشته شود، انجام می
پذیرد». همیشه اهداف و طرح هایتان رابنویسید و این احتمال را بدهید که
هنگام نوشتن ، دید و نقطه نظر شما به طور قابل توجهی افزایش خواهد یافت.
منبع : http://forum.unc-co.ir/showthread.php?tid=8054