راه اندازی یک استارتاپ این روز ها دغدغه بسیاری از افراد است. این استارتاپ چه در حوزه فناوری باشد و یا نه، باید شرایطی برای موفق کردن آن فراهم نمود. شاید یکی از پارامترهایی که بتواند استارتاپ راه اندازی شده را سریعتر به موفقیت برساند، محلی باشد که استارتاپ در آن شکل گرفته است. هرچند چندان این امر نمی تواند ضامن موفقیت و پیروزی در رسیدن به اهداف استارتاپ  باشد، اما بد نیست به 10 محل منتخب که استارتاپ های موفق زیادی از آنها بیرون آمده اند داشته باشیم.

1. سیلیکون ولی در کالیفرنیا

"سیلیکون ولی" هنوز هم به عنوان بهترین و مناسب ترین اکوسیستم جهت راه اندازی استارتاپ مد نظر قرار می گیرد. زیرساخت های شبکه ای بسیار خوب و سرمایه گذاران قدرتمند از دلایل محبوبیت بسیار زیاد سیلیکون ولی برای استارتاپ ها است. یکی از بزرگترین اتفاقات خوبی که می توان آن را مد نظر قرار داد، زندگی در کنار افراد مهم و تاثیرگذاری همچون مارک زوکربرگ، جک دورسی و تا سال پیش استیو جابز است.

چه شرکت هایی در این جا راه اندازی شده اند؟ شرکت هایی همچون فیسبوک، گوگل و اپل

میانگین ساعت کاردر هر روز:10

میانگین سنی کارآفرینان: 34 سال

 

2. سیاتل

برای سالیان متمادی است که مایکروسافت به عنوان یکی از بزرگترین شرکت های کامپیوتری جهان مشغول به فعالیت است. تاریخ بسیار قوی در حوزه فناوری و رابطه نزدیک با سیلیکون ولی، این منطقه را به عنوان یکی از بزرگترین بازیگران حوزه استارتاپ به جهان شناسانده است. یکی از نکات جالب توجه در این منطقه این است که 41 درصد از افرادی که در سیاتل کار می کنند، برای حداقل یک بار در سیلیکون ولی کار کرده اند.

چه شرکت هایی در این جا راه اندازی شده اند؟ شرکت هایی همچون آمازون و مایکروسافت

میانگین ساعت کاردر هر روز:8.9

میانگین سنی کارآفرینان: 34.9 سال

 

3. نیویورک

شهر نیویورک یه عنوان یکی از مکان های معتبر و خوب در حوزه استارتاپ ها، چند سالی است که شناخته شده است. اغلب استارتاپ هایی که در این منطقه رشد کرده اند، بیشتر در حوزه تجارت الکترونیکی فعالیت داشته اند و سرمایه گذاران نیز این حوزه را در نیویورک به سیلیکون ولی ترجیح می دهند. یکی از نکات جالب در این منطقه، حضور تعداد زیاد استارتاپ هایی است که توسط بانوان شکل گرفته اند.

چه شرکت هایی در این جا راه اندازی شده اند؟ شرکت هایی همچون فوراسکوئر، بیتلی، تامبلر و کایاک

میانگین ساعت کاردر هر روز:9.7

میانگین سنی کارآفرینان: 32.6 سال

 

4. بوستون

بوستون یکی از نقاط جالب توجه در حوزه استارتاپ هاست. این منطقه در زمینه سرمایه گذاری در بخش مطالعات و تحقیقات رتبه اول را دارا است. تعداد افرادی که دارای مدرک phdهستند در این منطقه به نسبت سیلیکون 3 برابر بیشتر است. ولی در عین حال، تعداد استارتاپ هایی که در این منطقه شکل گرفته اند 77% نسبت به سیلیکون ولی کمتر است. طبق مطالعات دیگری نیز که صورت گرفته است، استارتاپ هایی که در این منطقه تبدیل به شرکت شده اند نیز کم بوده است.

چه شرکت هایی در این جا راه اندازی شده اند؟ شرکت هایی همچون  Formlabs, Runkeeper, EchoNest, Vertica

میانگین ساعت کاردر هر روز:10.4

میانگین سنی کارآفرینان: 36.8  سال

 

5. لندن

لندن لایق دریافت  لقب بهترین شهر در اروپا برای استارتاپ ها است. همچنین این شهر برای استارتاپ ها وشرکت های آمریکایی اولین جایی است که خارج از آمریکا اقدام به بازگشایی دفتر فروش می کنند. البته در مقایسه با سیلیکون ولی لندن 63% کمتر استارتاپ در خود جای داده است، اما هر دو منطقه به شیوه ای یکسان از استارتاپ ها حمایت می کنند.

چه شرکت هایی در این جا راه اندازی شده اند؟ شرکت هایی همچون Tweetdeck, Moshi Monsters, Wonga

میانگین ساعت کاردر هر روز:9.8

میانگین سنی کارآفرینان: 36  سال

 

6. تورنتو در کانادا

تورنتو به عنوان یکی از محل های مناسب برای استارتاپ ها عموما رقابت خود را با شهرهایی همچون بوستون و نیویورک دنبال می کند. این شهر در مقایسه با سیلیکون ولی 85% کمتر استارتاپ را در خود جای داده است. تورنتو با توجه به این که تعداد زیادی استارتاپ در خود جای داده است، به دلیل مشکلات مالی، اکثر استارتاپ ها بر روی کمک های خانواده یا دوستان خود حساب می کنند و از آنها بهره می گیرند. این موضوع یکی از دلایلی است که استارتاپ های این منطقه به امید کسب کمک های مالی بیشتر به مناطق دیگر مهاجرت می کنند.

چه شرکت هایی در این جا راه اندازی شده اند؟ شرکت هایی همچون Wave Accounting, FreshBooks, Achievers, Polar Mobile

میانگین ساعت کاردر هر روز:8.7

میانگین سنی کارآفرینان: 35.6  سال

 

7. ونکوور در کانادا

ونکوور در اکثر پارامترهای مورد بررسی برای استارتاپ ها، در رده های میانی قرار می گیرد، به جز استعداد! این منطقه تعداد زیادی استعداد را در خود جای داده است، اما همچون برادر دیگر خود یعنی تورنتو این منطقه هم از کمبود کمک های مالی رنج می برد. موفق ترین استارتاپی که از این منطقه بیرون آمده و در جهان شناخته شده نیز هست، سایت اشتراک گذاری تصویر یعنی فلیکر است. در سال 2011 روزانه به طور متوسط 1.5 میلیون عکس در این سایت آپلود شده.

چه شرکت هایی در این جا راه اندازی شده اند؟ شرکت هایی همچون  Flickr, Summify, Unbounce, PayrollHero

میانگین ساعت کاردر هر روز:9.5

میانگین سنی کارآفرینان: 36.7  سال

 

8. شیکاگو

یکی از معروفترین استارتاپ هایی که از این شهر بیرون آمده است، گروپان، معروف ترین سایت خرید گروهی است. این شهر البته علاوه بر این استارتاپ، تعداد زیادی از استارتاپ های دیگر را در خود جای داده است. میانگین سنی کارآفرین های این شهر حدود 37 سال است که از این نظر این شهر در رده اول مسن ترین شهرها برای راه اندازی استارتاپ لقب گرفته.

چه شرکت هایی در این جا راه اندازی شده اند؟ شرکت هایی همچون Groupon, GrubHub, VLinks Media, MentorMob

میانگین ساعت کاردر هر روز:9.4

میانگین سنی کارآفرینان: 37.2 سال

 

9. سیدنی استرالیا

استارتاپ هایی که در سیدنی شکل گرفته اند، استارتاپ های خوب و موفقی هستند. اما بسیاری از سرمایه گذاران هنوز با آنها آشنا نیستند. اغلب استارتاپ هایی که در سیدنی شکل گرفته ان به دلیل محدودیت هایی مانند تعداد کارمند، به سراغ بازارهای کوچک رفته اند. سرمایه این شرکت ها نسبت به سیلیکون ولی حدود 60% کمتر است.

چه شرکت هایی در این جا راه اندازی شده اند؟ شرکت هایی همچون Atlassian, Spreets, Freelancer.com, Wooboard

میانگین ساعت کاردر هر روز:9.2

میانگین سنی کارآفرینان: 33.4 سال

 

10. سائوپائولوی برزیل

اقتصاد برزیل در این چند سال اخیر و به خصوص با مشکلاتی که اروپا با آن دست و پنجه نرم می کند به شدت رشد داشته و به همین دلیل سرمایه گذاران بیشتری روی محصولات و استارتاپ های این منطقه سرمایه گذاری کردند. استارتاپ های این منطقه بیشتر روی بازارهای کوچکتر تمرکز دارند. یکی ازنکاتی که در مورد استارتاپ های این منطقه باید مد نظر داشت این است که این منطقه باید با حوزه موبایل خود را وفق بیشتری دهد. تنها 3% از محصولات این منطقه به سمت تجارت بر روی موبایل حرکت کرده اند. البته با توجه به رشد فرهنگ استارتاپ ها در این منطقه، می توان انتظار داشت که رشد و تغییرات بیشتری شاهد باشیم.

چه شرکت هایی در این جا راه اندازی شده اند؟ شرکت هایی همچون Peixe Urbano, Dafiti, Kekanto, NetShoes

میانگین ساعت کاردر هر روز:8.9

میانگین سنی کارآفرینان: 30.8 سال

 

منبع : آی کلاب