به عنوان یک کارآفرین، ارزشمندترین موهبت شما، زمان است. شما معمولا زمان کافی برای انجام همه کارهای خود ندارید.

یک فرضیه کلی این است که از آنجاییکه زمان رایگان است، شما به سادگی هرچه قدر از آن را که بخواهید مصرف می کنید و آنوقت است که زمان کافی برای فعالیت های کسب و کاری ندارید. شاید یک کارآفرین این اشتباه را بکند و با خود بگوید که صرفه جویی در زمان برابر است با کار و فعالیت بیشتر و سخت تر، اما نه، زمان یک چیز ارزشمند است که باید همیشه مدیریت شود.

پول نقد، خون جاری در رگهای کسب و کار شما است. هیچ شکی در آن نیست. اگر شما پول کافی ندارید، کسب و کار شما با پسرفت روبه رو خواهد شد. شما ممکن است پول نقد بسیاری را در یک ساعت از دست دهید، اما یک ساعت همیشه همان یک ساعت است و شما از این یک ساعت ها در روز بسیار دارید و اهمیتی هم ندارد که شما چه قدر موفق هستید. خوب باهدف گذراندن زمان، به شکل عاقلانه، در اینجا به ۹ چیز رایجی که ممکن است زمان شما را تلف کند اشاره می کنیم:‌

فروشندگان

شاید شرکت شما با فروشندگان و تامین کنندگان مختلفی کار کند. شکلدهی یک رابطه با فروشنده می تواند سودمند واقع شود، اما شما باید تا می توانید، کمترین و مفیدترین زمان ممکن را با آنها بگذرانید. این زمان باید صرف ایجاد یک مبادله و داد وستد شود. اگر می دانید که چه می خواهید، باید توانایی آن را داشته باشید که به سریع ترین و درست ترین شکل ممکن آنچه را می خواهید مطرح کنید. اگرنه، حتما در حال تلف کردن وقت خود هستید. برای ورود به چنین گفتگوهایی حتما از قبل آمادگی داشته باشید تا هرچه بیشتر زمان خود را ذخیره کنید.

ویزیتورها

شاید به تدریج با رشد شرکتتان، تماس های دریافتی شما از جانب دیگر شرکت ها هم افزایش یابد. یعنی کسانی که چه از طریق تماس تلفنی و چه با ارسال پیام های شبکه اجتماعی و ایمیل، شما را تشویق به خرید محصولات خود می کنند. شاید کمی دور از ادب به نظر برسد که برای آنها وقت نگذارید و آنها را رد کنید، ولی باور کنید جوابدهی به این تماس ها تنها وقت شما را تلف خواهد کرد، چراکه اصلا شما از اول که نخواسته بودید آنها به سراغتان بیایند.

بانک

اگر می خواهید پول خود را پس انداز کنید، رفتن به بانک بهترین راه است. اما اگر می خواهید پولی طلب کنید، رفتن به بانک بدترین راه و وقتگیرترین راه است. اما خوشبختانه با دانستن زبان بانک طرف حساب خود می توانید بسیاری از مراحل را به سرعت بپیمایید. اگر می خواهید وامی بگیرید، یک بانک می خواهد در مورد موقعیت مالی شما و طرح کسب و کاریتان و حامیان شما اطلاعات کسب کند. شما هم تا می توانید باید اطلاعات مورد نیازشان را به آنها بدهید و نظرشان را جلب کنید. شاید رفتن به سراغ وام های بانکی کمی ترس آور باشد، اما ورود به این بخش برای هر فعالیت کارآفرینی ضروری است. اگر آمادگی لازم را برای برآورده کردن شرایط آنها داشته باشید، زمان کمتری از دست خواهید داد.

جویندگان فرصت های شراکتی

زمانی که کسب و کار شما آنطور که باید شناخته شده بشود، بسیاری از شرکت ها خواهان همکاری با شما خواهند شد. آنها سرویس هایی را به شما ارائه می دهند که احساس می کنند که منجر به سودی دوطرفه خواهد شد. یعنی آنها در ازای فروش محصولات شما، از شما می خواهند که محصولات آنها را بفروشید.

هیچگاه با یک شرکت دیگر همکاری نکنید، مگر اینکه مطمئن شوید که با این کار سرمایه گذاری شما نتیجه خواهد داد و وقت شما تلف نخواهد شد. شاید شرکت هایی که تمایل به همکاری شما دارند، بسیار شناخته شده و معتبر باشند، اما اگر همکاری با آنها برای شما سود قابل توجهی نداشته باشد، پس هیچ توجیهی برای ایجاد ارتباط دوطرفه نیز وجود نخواهد داشت. به جای آن روی ارائه راه حل و محصولاتی برای برطرف سازی نیازهای خاص مشتریان خود تمرکز کنید تا اینکه بخواهید محصولی اضافه بر محصولات خود را به آنها معرفی کنید، که این خود نوعی اتلاف وقت می‌باشد.

مشتریان

بله، مشتریان می توانند زمان متعلق به شما را مصرف کنند. زمان کافی را برای گوش دادن به حرف های مشتریان خود اختصاص دهید، اما دقت کنید که بیش از حد، این تبادل نظرها و طرح نیازها به طول نینجامد. بله با گوش دادن به مشتریان، آگاهی شما از نیازهای آنها و نحوه کسب رضایت آنها بیشتر خواهد شد.

تنها به این دلیل که شما درحال ارتباط با مشتری هستید، نمی شود گفت که زمان شما اصلا تلف نمی شود. درحقیقت برخی مدل های کسب و کاری براساس حجم زمانی که به مشتری می توان اختصاص داد، طراحی می شوند. یعنی مقدار زمان مناسب برای با مشتری بودن و در نتیجه بالابردن درآمد.

مشاوران

خوب چه کسی بهتر از مشاوران کسب و کاری برای ذخیره زمان. شما با استخدام آنها در حقیقت به جای ذخیره زمان خودتان، زمان آنها را خریداری می کنید، یعنی کسانی که می توانند برای کسب و کار شما و راه های موفقیت آن زمان بگذارند.

حسابرس ها و مشاوران بیمه و حقوقی، ارزش زمان خود را می دانند و همچنین برای شما را، پس شماهم باید بهترین استفاده را چه از آنها و چه از زمانتان بکنید. پس برنامه بریزید که چه چیزی از مشاوران خود می خواهید و مطمئن شوید که بیشترین اطلاعات را در کمترین زمان ممکن از آنها دریافت خواهید کرد.

کارکنان

شما باید همیشه در دفتر خود را برای کارکنانتان و گوش دادن به آنها و نیازهایشان باز بگذارید. شما به آنها نیاز دارید. بدون آنها کسب و کار هم وجود نخواهد داشت، هرچه قدر زمان بیشتری با آنها بگذرانید، زحمت خودتان کمتر خواهد شد.

درحقیقت استخدام، آموزش و مدیریت کارکنان کاری وقتگیر است. پس به دقت در مورد تعداد گفتگوهایی که باید انجام دهید، فکر کنید. ایمیل هایی که باید ارسال کنید و تماس هایی که باید بگیرید. آزمایش و ارزیابی کارکنان و مرور عملکرد آنها، همه نیاز به بازه های زمانی پنهانی دارد که برای وسعت دادن به نیروی کاریتان نیاز دارید.

اشتباه یک کارآفرین تازه کار می تواند فهم نادرست مقدار زمانی که باید برای یک کارمند جدید بگذارد باشد. حتی کارکنان جدید با دنیایی تجربه هم نیاز به یادگیری چگونگی انجام کارها دارند که یعنی شما باید آنجا باشید تا این را به آنها آموزش دهید، مگر اینکه شخصی دیگر را برای انجام این کار داشته باشید. و استخدام یک کارمند نامناسب می تواند یکی از مضرترین چیزهایی باشد که کسب و کارتان را تحت تاثیر قرار می دهد، پس تا می توانید زمان بگذارید و شخص مناسب تیم کاریتان را استخدام کنید تا در آینده نیازی به صرف زمان برای جبران اشتباهات نداشته باشید.

 خانواده

یاد دادن اینکه در زمان کاری نباید کسی مزاحم شما شود، به خصوص به خانواده تان یک اصل برای رسیدن به موفقیت در دنیای کارآفرینی می باشد. گفتنش آسان تر از انجامش است، چراکه بسیاری از کسب و کارها در خانه شکل می گیرند. اصلا در واقع بسیاری از کسب و کارها به این دلیل شکل می گیرند که صاحبان آنها می توانند زمان بیشتری را با خانواده خود بگذرانند.

صرفنظر از این قضایا، باید براساس وجود یک تعادل کاری، ساعات کاری مشخصی تعریف شود. چه در خانه و چه بیرون از خانه و دردفتر کار، خانواده شما باید از ساعات کاری شما و زمانی که می خواهید تنها باشید، آگاه باشند.

شاید برخی اوقات باشد که ورود خانواده شما به ساعات کاریتان اجتناب ناپذیر باشد. فرزند شما مریض می شود، همسرتان با شما کار اضطراری دارد. جشنی در پیش است. و بسیاری دیگر. اشکالی ندارد، برای اینها باید زمان بگذارید. زندگی است دیگر.

 به یادداشته باشید که یک مرزی بین کار شما و زندگی شما وجود دارد. حوزه کارآفرینی ارتباطی نزدیک با زندگی خانوادگی و شخصی شما دارد. شما باید در مورد تعیین مرز بین این دو کاملا عاقلانه عمل کنید. شما به خانواده تان نیاز دارید تا کسب و کار شما را حمایت کنند تا موفق شوید اما باید تعادلی در خواستن موفقیت و حمایت خانواده وجود داشته باشد.

مدیریت

واما وقتگیرترین کار در حوزه کارآفرینی.

مالیات، پرداخت های ماهانه، استخدام، شبکه سازی، ارتباطات، رهبری ....... اینها همه زمان را می خورند. زمانی که شما می توانید صرف رشد دادن و ساختن کسب و کارتان کنید.

وظایف مدیریتی لجن دنیای کسب و کاری هستند، آنها سرعت هرچیزی را کم می کنند. اما در زمانی که بسیاری از فعالیت های کسب و کاری از طریق ابزارهای مخصوص مثل SAP ، خودکارسازی شده است، شما می توانید حجم زیادی از زمان مصرفی خود را ذخیره کنید. شما باید عملیات کسب و کار خود را لجن زدایی کنید تا بیشترین شانس موفقیت را در این دنیا داشته باشید. چراکه این لجن ها وقت شما را می گیرند. سوء مدیریت می تواند شما را متحمل ضررهای فراوانی بکند، بکارگیری مشاوران گران قیمت، از دست دادن مشتری، کاهش دادن زمان بودن با خانواده تان وبسیاری دیگر.

شاید برخی از این دیدگاه ها کمی خشن به نظر برسد. اما تجربه می گوید که اگر از زمانتان مراقبت نکنید، از شما گرفته خواهد شد. شما باید برخی انتخاب های سخت را انجام دهید. اما نیازی به اجرای تمامی این راهکارها و یا تقلید از یک شخص بخصوص ندارید. اگر هیچ چیز از این مقاله شما را جذب نکرد، دست کم دید شما نسبت به زمانتان کمی عوض شد و باعث شد که ارزش زمان را در حد پولی که بدست می آورید، بدانید. یعنی زمان نوعی ارزش است که باید خردمندانه سرمایه گذاری شود.

منبع: https://www.entrepreneur.com/article/270364