دلایل اصلی تحقیقات در بازار صادرات
عبارت است از مطالعه و بررسی یک بازار خارجی برای تعیین نیازها و روشهایی که به وسیله آن بتوان محصولات را به بهترین وجه برای آن بازار تولید نمود
دلایل انجام تحقیقات:
تاکتیکی:
مشتمل بر تاکتیکهایی است که در بازارهایی با فضای رقابتی صورت می گیرد. و دربرگیرنده سیاست های قیمتی، اعمال تخفیف، تبلیغات با استفاده از روشهای زیر قیمت، و توزیع از طریق تمرکز به جای شیوه توزیع منطقه ای باشد.
استراتژی:
اهمیت خاصی در مدیریت بازاریابی صادارت دارد و اطلاعاتی در مورد عملکرد بازار مناسب ارائه می نماید.
بانک اطلاعاتی:
نیاز به اطلاعات مورد نیاز،جهت تسهیل در تصمیم گیری راجع به بازار دارد و مشتمل بر ارائه آمارهای اقتصادی، مقررات صادرات و واردات، کنترل نرخ های تبدیل، فعالیت های رقبا و... می باشد.
خصوصیات ویژه در بازارهای صادراتی:
فاصله:
توزیع بین المللی کالا مستلزم خصوصیاتی همچون امور گمرکی، بیمه، باربری، تنظیم اسناد و بسته بندی تخصصی است. هزینه توزیع وحمل ونقل 15 تا 20 در صد هزینه تولید را دربرمی گیرد.
زمان:
به طور کلی کالاهای که به خارج صادر می شود طولانی تر از محمولات داخلی است.
زبان:
در کشورهای چند زبانه تحقیق بازار ممکن است قادر باشد مشکلاتی را که پیش می آید،مرتفع می نماید. مهمترین قسمت تحقیق از طریق گفتگو با ساکنین محلی کشور طرف قرارداد اجرا می گردد.
نژاد و مذهب:
تفاوت های نژادی و مذهبی باید در نظر گرفته شود.
سلیقه های محلی:
بایدکاملا جدا از سلیقه های نژادی و مذهبی به منظور اتخاذ بهترین روش برخورد با بازار شناخته شوند
عوامل محیطی:
تحقیقات بازاریابی باید در برگیرنده بررسی شرایط آب و هوایی نیز باشد.
عملکرد تجاری و ارزش اعتباری:
بررسی قوانین تجاری کشور خارجی
گستره تحقیقات در بازار:
این گسترده ممکن است یک کشور یا صرفا منطقه یا بخشی از یک کشور را بپوشاند.
جنبه های اصلی در تحقیق بازار:
جنبه اجتماعی:
اولویت های بازاردر قالب رنگ، عادات،نقاط ضعف
طرح محصول از نظر کاربرد کلی و بکار گیری آن.
جنبه آماری
تحلیل الگوهای خرید در قالب رفتار مصرف کننده از نظر قیمت و محل خرید
یک تحلیل طی دوره ای از نوسانات صعودی یا نزولی تقاضاها
جنبه روانی:
فهم ودرک و منطق جامعه در زمینه اولویتها و عادات آن
ارایه تحلیلی از عکس العمل بازار نسبت به هر گونه اصطلاحات
تحلیلی از کم هزینه ترین سیستم توزیع و تکنیک های توسعه
جنبه اقتصادی
تحلیلی از مشتریان در ارتباط با گروه در آمد،طبقه اجتماعی،گروه سنی
منبع:
برگرفته از فصل سوم کتاب تحقیقات بازاریابی و مدیریت بازاریابی صادارت