بارها دیده اید که خیلی از افراد برای فروش بیشتر محصولات دست به تبلیغات  می زنند و خیلی ها  هزینه های زیادی بابت  تبلیغات می دهند  مثلا نصب بنر ،تراکت و...
ولی فروش خوبی ندارند بنابراین دست از تبلیغات بر می دارند  ویا بودجه آن ها تمام می شود . درست مثل این است فردی چندین سال پشت کنکور می ماند ولی در رشته و دانشگاه مدنظرش قبول نمی شود ولی علتش را نمی داند.
تبلیغات کردن برای خدمات و محصولات شما بسیار عالی است ولی شما نباید ریسک کنید و هزینه های زیادی در ابتدا برای کار  صرف کنید.


خیلی ها را دیده ایم که در هر حرفه ای هستند دکتر ،مهندس و...کارت ویزیتی برای خودشان دارند در واقع اولین ابزار برای معرفی کسب و کار شما   داشتن کارت ویزیت است.این کار خیلی خوب است  ولی گاهی اوقات افراد  هزینه های زیادی می کنند و کارت ویزیت های گران قیمتی تهیه می کنند و وقتی شکست خوردند تمام بودجه شان فنا می شود.سعی کنید در ابتدا با صرف هزینه مناسب ،یک کارت ویزیت برای معرفی کسب و کارتان تهیه کنید.اگر بخواهیم به طور خلاصه درباره کارت ویزیت مناسب حرف بزنیم باید بگوییم اولین چیزی که درتهیه  کارت ویزیت مهم می باشد، استفاده از تیتر کوتاه و با معنا است به عنوان مثال ((در عرض یک ماه پوست شفاف خواهید داشت.))


سعی کنید به ببینده کارتتان در یک خط اطلاعات لازم رابدهید مثلا بگویید برای اطلاعات بیشتر به آدرس سایت ما  مراجعه کنید برای اینکه بیننده ،کارت شما را دور نیندازد، استفاده  از خدمات و مشاوره های رایگان کار ساز است. مثلا به جای جمله بالا بگویید برای دریافت مشاور ه های رایگان پوستتان به سایت ما  به نشانی فلان مراجعه کنید.
طراحی کارتتان باید  بسیار ساده و شیک باشد و هیچ گاه از طرح های شلوغ استفاده نکنید.

و حالا  به دومین ابزار برای تبلیغات می پردازیم که از تبلیغات در رسانه ها و تلویزیون موثرتر است و نیازی به هزینه های میلیونی نیست ،استفاده از وب سایت  می باشد .یادتان باشد همیشه اصول اولیه  یک سایت تجاری را رعایت کنید نکاتی که خیلی از مدیران  آن را نادیده می گیرند.اگر از این ابزار به طور مناسب و با رعایت همه اصول کسب و کار استفاده شود اطمینان کنید به فروشی دست پیدا می کنید که حد و مرزی ندارد و نسبت به ابزارهای دیگر هزینه تبلیغاتش کمتر می باشد. 

و سومین ابزار  قدرتمند، اطلاعات است .متاسفانه  در خیلی از کسب و کار ها  اطلاعاتی از مشتریان خود ندارند  و یا به آن ها اطلاعات  نمی دهند ، همین باعث شکست خیلی از کسب و کارهاشده است .مثلا  فرض کنید قصد خرید  لپ تاب از اینترنت را  دارید از چند سایت که این محصول را می فروشند دیدن می کنید ولی یک سایت اطلاعات جامع ترو کامل تر درباره محصولاتتان ارایه داده است مثلا دیجی کالا یکی از مزایای رقابتی و خدمات منحصر به فردی که ارایه می دهد دادن اطلاعات کامل و قابلیت مقایسه انواع مختلف محصولات می باشد بنابراین  شما در همین سایت به آسانی  خرید خود را انجام خواهید داد شاید سایت دیگری همین کالای دیجیتال را برای فروش دارد ولی به دلیل ندادن اطلاعات کامل درباره محصول ،از خرید در آن سایت صرف نظر می کنید.نکته ای دیگر علاوه بر اینکه صاحبان سایت باید  اطلاعات لازم را ارایه کنند باید بتوانند با صفحه فرود در سایت اطلاعاتی را از ببینده یا شاید خریدار آینده بگیرند اطلاعاتی مثل ایمیل و شماره موبایل.یادتان باشد داشتن  صفحه فرود در سایت  خیلی مهم است مثلا وقتی کسی سایت شما را باز می کند بالافاصله کادری روی صفحه اصلی سایت شما باز شود مثلا آیا می خواهید در دوره های رایگان یادگیری وردپرس شرکت کنید پس کادر زیر را که شامل ایمیل و موبایل هست پر کنید.دریافت اطلاعات مشتریان کمک می کند که در آینده محصولات جدیدتان  را  با ایمیل و شماره موبایلی که گرفتید اطلاع رسانی کنید و سعی کنید در ایمیل هایی که بعدها خواهید داد  از مشتری فقط درخواست خرید نکنید  همیشه اطلاعات رایگان در ایمیل ها به مشتریان بدهید تا کم کم  به سایت شما اطمینان کند و بعد دعوت به خرید از محصولات جدیدتان کنید.

صاحبان سایت باید قبل از ایجاد هر سایتی  هدفشان را از ایجاد سایت مشخص کنند یکی از ابزاری که به شما کمک می کند تا این کا را درست انجام دهید نوشتن طرح تجاری استان شاء در آینده نزدیک به طور مفصل دراین باره حرف خواهیم زد .ولی در این جا الگر بخواهیم به طور خلاصه حرف بزنیمدر طرح تجاری چشم انداز ،ماموریت ،اهداف ،استراتژی و برنامه ریزی برای کسب و کارتان را باید مشخص کنید نوشتن این طرح کمک می کندشانس  شکست درکسب و کار تان بسیار پایین بیاید. در واقع خیلی از صاحبان کسب و کار علت شکستشان مشخص نکردن طرح تجاری است.و برعکس موفقیت هر کسب و کاری  مشخص کردن این طرح تجاری است.شما در طرح تجاری اهداف خود را ایجاد محصولات یا کالا یا هر دو را مشخص می کنید.


چهارمین ابزار قوی در بازاریابی، مشخص کردن بازار هدف می باشد یعنی در ابتدا قبل ایجاد محصولات و ارایه آنبه افراد، باید مشخص کنید این محصول مختص چه افرادی است هر کسی می تواند مشتری بالقوه محصول شما باشد.اما، شما شاید نه وقت کافی داشته باشید ونه پول کافی که همه آنها بازارشما را تشکیل دهند.مشتری ایده آل شما کیست؟چه کسی این احساس را برای شما ایجاد می کند که بایستی وقت و پول خود را برای تبلیغ محصول خود برای انان صرف کنید؟ممکن است شما مشتریان خود را بر اساس ویژگیهایی هایی همچون درآمد، سن، مناطق جغرافیایی، تعداد کارکنان،صنعت و... تعریف کنید. برای مثال یک پزشک متخصص زیبایی ممکن است بازارهدف خود را زنان با درآمد خانوار بیشتر از 75000 دلارکه درمناطق بالای شهر زندگی می کنند، قرار دهد


پنجمین ابزار قوی این است کهرقبای خود را بشناسید. حتی اگر ظاهراهیچ رقیب مستقیمی برای خدمت خود ندارید، همیشه به نوعی یک رقابت وجود دارد.یک چیزی در کنار محصول شما برای رقابت بر سر پول مشتری بالقوه شما وجود دارد. آن چیست و چرا مشتری بالقوه شما بایستی پولش را برای شما هزینه کند؟مزیت رقابتی شما چیست یا وجه تمایز فروش شما درچیست؟

با رعایت نکات و استفاده از ابزار های معرفی شده می توانید  مدیران موفق در هر کسب و کاری باشید

منابع:
www.fekrabi.net
برداشت آزاد خودم از این موضوع.