کلمه فرهنگ ممکن مبهم و گنگ برای شما باشد .اما واقعیت این است فرهنگ هایی هستند که بسیار قوی هستند و از آن ها رهبران برای مدیریت شرکت های خود استفاده می کنند.یک بنیانگذار شرکت خیلی سریع با این روش ها  و با داشتن چندصد کارمند باعث پیشرفت شرکتش خواهد شد.توماس تانگز می گوید : من یکی از معدود بنیانگذاران بودم و به سرعت رشد کردم  و مدیر شدم وبعد یک مدیر مدیر شدم و نهایتا " مدیر مدیر مدیران شدم .

مقیاس اول این است که  مدیران اجرایی نمی توانند هر اتاقی را انتخاب کنند ولی آن ها می توانند بر چگونگی ساخت اتاق ها  تصمیم بگیرند.

جف بزوس در سال 2014 می گوید: "امروز ه کار اصلی من ،کمک به حفظ فرهنگ است."هیچ  رساله شناخته شده بهتر از netfix  وجود ندارد.برای مثال گوگل ارزش خود را  از 10  می شمارد.

هر یک از آیتم های فرهنگ های بیرونی تحت 3 روش استخدام ،تصمیمات روزانه ،چشم انداز / ا هداف  در شرکت تاثیر گذارن.برای اینکه فرهنگی موفق بشود باید چکشی که به دیوار کوبیده می شود به دقت بررسی بشود یعنی اینکه مدیران باید کارمندان استخدامی را به دقت بررسی کنند و ببینند صلاحیت لازم را دارند.

تاثیر فرهنگ استخدام:

در استخدام کارمندان اول کارفرمایان اطلاعیه ای را ارسال می کنند و بعد در مصاحبه  سوالاتی از افراد پرسیده می شود.مصاحبه  نماد ارزش های کلیدی شرکت است و کسی که به این سوالات پاسخ خوبی بدهد نشان دهنده این است که نامزد مناسب فرهنگی شرکت است. Googliness ویژگی های کلیدی گوگل برای  ارزیابی مناسب  ارزش های فرهنگی است.

فرهنگ بر تصمیمات روزانه تاثیر می گذارد.تضاد مفهوم گوگل که می گوید "سریع بهتر از آهسته است" با اپل که می گوید"کشتی  در حالی که کامل است حرکت نمی کند"  فلسفه این جملات برتری یکی بر دیگری نیست یکی راه های پرخطر را  با ذوق دنبال می کند و یکی ا قهرمانان تشویق می کند شرکت اپل به نتایجی دست یافته که  خطرات کوچک سخت افزار ی می تواند هزینه ده ها یا صدها میلیون دلاری در پی داشته باشد.هر شرکتی تلاش می کند مزایای شرکت بر محدودیت های شرکت بیشتر شود.

فرهنگ بر هدایت کسب و کار تاثیر می گذارد. صفحه مشاغل SpaceX تحت عنوان "جاده به سیاره سرخ" است.
    SpaceX
را تحت این باور است که آینده جایی که در آن بشریت  در جستجوی  ستاره هستندو اساسا"هیجان انگیز تر از یک جایی که ما هستیم.امروز SpaceX را به طور فعال در حال توسعه فن آوری با این هدف است که انسان ها بتوانند در مریخ زندگی کنند.

SpaceX را مانند نیروهای ویژه ...  در نظر بگیرید.ما ماموریت ها یی که دیگران فکر می کنندغیر ممکن است را انجام می دهیم. ما  اهدافی داریم در عین حال که بلندپروازانه هستند ولی خیلی منطقی هستند. رهبران بزرگ از طریق فرهنگ مدیریت می کنند.این یکی از بزرگترین ابزارها ی سازمان های در حال رشد است.

اصلا مصاحبه یعنی چه؟ مصاحبه یعنی صحبتی که در آن کارفرما  سؤالاتی را با مصاحبه شونده مطرح می کند تا به واقعیت ها، نقطه نظرها و احساسات او پی ببرد.

مصاحبه تفاوت زیادی با مکالمه دارد. مکالمه بین دو نفر اغلب بدون ساختار و هدف مشخص انجام می شود اما مصاحبه باید دارای ساختار و هدف روشن باشد.

یک شگرد واحد برای مصاحبه موفق وجود ندارد. طبعا شیوه مصاحبه بر حسب این که مصاحبه شونده کیست، موضوع مصاحبه و هدف از مصاحبه چیست، تغییر می کند.

اگر منظور از مصاحبه پی بردن به بعضی واقعیت ها بوده و مصاحبه کننده نتوانسته پاسخ مناسب دریافت کند، مصاحبه موفقیت آمیز نبوده است. اما اگر منظور سرگرم کردن مخاطبان و نگاهی به شخصیت مصاحبه شونده باشدمخاطبان نمی پسندند که مصاحبه کننده در گفتگو با مصاحبه شونده ای که آسیب پذیر است، سخت گیری بیش از حد نشان دهد.پس سعی کنید در روز مصاحبه خوب ظاهر شوید.

تعریف چشم انداز روش دوم برای اندازه گیری استارت آپ :

چشم انداز تصویری از آینده است‌که سازمان قصد دارد در زمان مشخصی به آن دست یابد.
-
چشم انداز آرزوهای آتی سازمان در شرایط کنونی است.
چشم‌انداز سازمان دارای مشخصات خاصی است. سازمان شایسته است چشم‌انداز خود را با درنظرگرفتن چنین مشخصاتی استخراج نماید. این مشخصات شامل:
-
فرصت های موجود برای شرکت را نشان دهد .
-
راه بهره جویی از فرصت ها را بنمایاند .
-
بلند پروازانه باشد .
-
منحصر به فرد باشد .
-
در کارکنان رضایت شغلی ایجاد نماید .
-
استانداردهای بالایی را بنا گذارد .
-
در کارکنان ایجاد تعهد ، علاقه و غرور نماید .
-
مسیر حرکت شرکت را به وضوح بیان کند .
-
مشوق یادگیری باشد .
-
مخاطب را مشخص سازد .
تعریف ماموریت:
ماموریت سازمان همان فلسفه وجودی سازمان خواهد بود. ماموریت سازمان بیان می‌دارد که سازمان چگونه می خواهد رقابت نموده و برای مشتریان خود ارزش خلق نماید.
درتدوین بیانیه ماموریت بایستی بتوان به پنج سؤال اساسی زیر پاسخ داد.که عبارتنداز:
1.چه چیزی؟ (کالا و خدماتی که سازمان ارائه می دهد و در واقع چه نیازی از جامعه را با تامین این محصولات برآورده می سازد.)
2. چه کسی؟ (مشتریان چه کسانی هستند؟)
3.کجا؟(حیطه رقابتی کجاست؟)
4.چرا؟(هدف بهینه سازمان چیست؟)
5. چگونه؟ (ویژگیهای منحصر به فرد و مزیت های رقابتی سازمان در رسیدن به این هدف‌ها چیست؟
از نظر مسیر و جهت حرکت، ماموریت سازمانی به همه‌ی مدیران وحدت خواهد بخشید. ماموریت سازمانی باعث می‌شودکه همه‌ی کارکنان و مدیران سطوح مختلف سازمان دارای انتظارات مشترک گردند.
ماموریت سازمان باعث می ‌شود که افرادو گروه‌های ذی‌نفع، با گذشت زمان، دارای ارزش مشترک گردیده و این ارزش روزبه‌روز تقویت گردد. ماموریت سازمانی موجب پیدایش نوعی ارزش و هدف خواهد گردید که از طریق آن ، افراد خارج از سازمان ، آن ارزش‌ را معرفی شرکت خواهند دانست. در نهایت ماموریت سازمان موجب تایید و تقویت تعهداتی نظیر: بر عهده گرفتن مسولیت عملیاتی و نیز تضمین بقا ، رشد و سودآوری شرکت خواهد گردید.

منبع:

http://tomtunguz.com/culture/

برداشت آزاد خودم از این موضوع