آقای حسنعلی باغبانیان یکی دیگر از کارآفرینان موفق کشور ما است. جوانی  سخت کوش و متعهد می باشد . او در سال 1363 در اصفهان به دنیا آمد. تحصیلاتش نرم افزار است. سایت 5040یکی از سایت های موفق همانند دیجی کالا در زمینه خدمات کالاهای دیجیتال بوده است.

در زمانی که شروع به کار کردید چند سال داشتید؟ تاکنون چند سال است در این زمینه به طور حرفه ای کار می کنید؟

 وقتی نوجوانی 16- 17 ساله بودم این کار را شروع کردم  اکنون 13 سال است که در این حرفه مشغول به  کار  می باشم.

 

وجه تمایز کار شما با افراد دیگر این حرفه در چه مواردی است ؟

آن چیزی که در این سال ها باعث موفقیت ما در کسب و کارمان شده است ، این بوده است که ما از هر امکانی برای اینکه رضایت مشتری از سایتمان را حفظ کنیم استفاده کردیم.

 

شما چه نوآوریهایی در کسب و کارتان داشته اید؟

اساسا" ما با نوآوری کارمون را شروع کردیم .13 سال پیش کسی نمی دانست فروشگاه اینترنتی چیست و اصلا چطوری کار می کند. الان که سایت هایی در زمینه ارایه کالاهای دیجیتال کار می کنند  و خدمات می دهند  ما سعی می کنیم از الگوهای جدید در بازاریابی و فروش بیشتر استفاده کنیم و همین باعث تمایز ما از سایت هایی که در این زمینه کار می کنند شده است.

 

در شروع کار چند نفر با شما همکاری می کردند و در حال حاضر چه تعداد می باشند؟

در ابتدا جعبه ها، کارتن ها و پالس های اینترنت Dial upتنها همکاران من بودند. امروز بیش از 300نفر نیروی رسمی و غیر رسمی با ما همکاری می کنند.

 

آیا به نظر خودتان نیز فرد موفقی هستید ؟ رمز موفقیتتان در چه مواردی است؟

اگر بخواهم لحظه ای فکر کنم که 100 درصد موفق بوده ام در آن لحظه به آخر خط می رسم. ولی به لطف خدا می توان گفت تا حدودی در این سالها موفق بوده ام که به آنچه در ذهن داشتم برسم. سخت کوشی، خلاقیت و ایمان داشتن به کاری که انجام میدهم مهمترین رموز موفقیت بنده بوده اند.

 

آیا در شروع کار ، تجربه مرتبطی داشته اید؟

تمام فعالیتهای من از ابتدا تا کنون در یک مسیر مشخص بوده است. بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات باعث آسان شدن راه های ارتباطی و ارتباط  کاربران با ما شده است.

 

تا چه اندازه  خانواده، دوستان در پیشبرد کارتان موثر بوده‌اند؟

 حمایت های اعضاء خانواده و بخصوص همسرم از نظر روحی و فکری در رسیدن من به اهدافم واقعا موثر بوده است.

 

شرایط خانوادگی و مالی دوران کودکی‌تان چگونه بوده است؟ آیا ریشه‌هایی از علاقه به این شغل را در کودکی‌تان نیز سراغ دارید؟                                                                                

دوران کودکیم در شرایطی گذشت که پدرم دانشجوی پزشکی بود خورد و خوراک یک خانواده 6 نفره به سختی تامین می شد چه برسد به پوشاک و لوازم دیگر که تا حدود زیادی همیشه در مضیقه بودیم. من از همان کودکی همیشه بدنبال سر درآوردن از چیزهای جدید بودم و شاید این کنجکاوی مهمترین عامل پیشرفت من در نوجوانی بود.

 

آیا تحصیلات شما در کارتان موثر بوده است؟

بنده قبل از اینکه به دانشگاه راه پیدا کنم فعالیت خودم را در فضای اینترنت آغاز کرده بودم بعد از قبولی در رشته نرم افزار چند ترمی هم خواندم اما بدلیل گرفتاری و مشغله های زیاد شغلی حس کردم خودم باید به دنبال کسب تجربه و علم آموزی باشم به همین دلیل ترجیح دادم دانشگاه را رها کنم و آزادانه به کسب مهارت در اینترنت بپردازم فکر نمیکنم دانشگاه تاثیر خیلی زیادی در موفقیت شغلی ام داشته باشد.

 

آیا نیاز به موفقیت شما را به سمت این کار سوق داده است؟ در کل چه عواملی باعث شده است به این کار جذب شوید؟

از ابتدای تاریخ دستمایه تمام پیشرفت ها، اختراعات و ابتکارات نیاز بوده است. اگرچه نیاز به داشتن زندگی بهتر و تلاش برای کسب روزی حلال مرا در این مسیر قرار داد اما اکنون عواملی نظیر عرضه خدمات به هموطنانم و ایجاد فضای اشتغال برای نیروهای بیکار جامعه علاقه مرا به ادامه این مسیر بیشتر می کند.

 

چه قدر از نظر مالی حمایت شده‌اید؟ و به نظرتان در کار شما، حمایت‌های مالی چه قدر می‌توانند موثر باشند؟                                                                                         

 تا کنون به هیچ وجه حمایت مالی نشده  است .حتی در سخت ترین شرایط کاری نیز خودم از پس اوضاع بر آمده ام. حتی چند سال قبل که طلبکاران حکم جلب مرا گرفته بودند پدرم  نخواست کمکم کند و همیشه با همت خودم سختی ها را پشت سر گذاشته ام. قطعا حمایت مالی می تواند به توسعه ی کار کمک کند .ولی همیشه در هر کاری سعی کنید خودتان با تلاش و سخت کوشی تان موفق شوید.

 

آیا تا به امروز درکارتان شکست  هم خورده‌اید؟ به نظرتان دلایل شکست شما چه مواردی بوده است؟

بارها زمین خورده ام و بارها بلند شده ام از هر شکست پلی برای پیروزی ساخته ام. البته نابسامانی های اقتصادی سال های اخیر در شکست ها بی تاثیر نبوده ولی فکر می کنم دلیل اصلی شکست عدم برآورد صحیح در مورد ابعاد و ویژگی های برخی پروژه های شکست خورده بوده باشد.

 

معمولا چه مشکلات و موانع مهمی در حرفه‌ی شما وجود دارند؟و شما چه راهکارهایی برای حل و یا کمتر شدن آنها پیشنهاد می کنید؟

بدلیل نوپا بودن فروشگاه اینترنتی در ایران مردم در بسیاری موارد نمی توانند به خرید اینترنتی اعتماد کنند حتی در مواردی این نوع معامله اینترنتی را نیز کلاهبرداری می دانند. اما به لطف خدا با ارائه خدمات و محصولات با کیفیت توانستیم بر این تفکر منفی تا حدود زیادی فائق آییم. فکر میکنم تصحیح فرهنگ خرید و فروش سنتی و توضیح مزایای خرید به شیوه اینترنتی بهترین راه کار این مشکل است. اگر مردم بدانند که با خرید اینترنتی چه سهمی در کاهش ترافیک، آلودگی و اشتغال زایی دارند قطعا به این سمت رو می آورند. یکی دیگر از مشکلات دریافت مجوز تولید و فروش برخی محصولات به صورت اینترنتی است که فکر میکنم در این زمینه دولت باید مسیر را هموار کند 

 

  اگر بار دیگر زندگی کاری خود را شروع می کردید آیا باز هم فعالیت در این حرفه انتخاب شما بود؟ 

اگر هزار بار هم متولد شوم باز در این حرفه مشغول به کار خواهم شد. عاشقانه حرفه ام را دوست دارم و باور دارم که در روزگار پر مشغله امروز عرضه محصولات از طریق فروشگاه اینترنتی می تواند سهم زیادی در صرفه جویی زمان و کاهش ترافیک و کاهش رفت و آمدهای اضافی در خیابان داشته باشد.  

 

چه پیشنهادهایی برای افراد تازه‌کاری که دوست دارند به عنوان یک کارآفرین مطرح شوند، دارید؟

به همه کسانی که درتکاپوی راه اندازی کسب وکاری جدید هستند توصیه می کنم هیچ وقت دست از تلاش برندارند برآوردهای منطقی و صحیح از پروژه داشته باشند و از خلاقیت و ایده های جدید در کار خود بهره مند شوند. شکست را مانع نبینند بلکه از هر شکست به عنوان تجربه ای سودمند بهره بگیرند فراموش نکنند تجربه را تجربه کردن خطاست از تجربه های دیگران نهایت استفاده را ببرند. و سخن آخر اینکه:

هر کاری درد سرهای خاص خودش را دارد پس

در بیابان گر به شوق کعبه خواهی زد قدم            سرزنش ها گر کند خوار مغیلان غم مخور.

 

و حرف آخر........

 

هر گاه شما می خواهید کار خلاقانه و نویی را با عزم راسخ آغاز کنید دیگران به دلیل اینکه شناخت کافی از آنچه در ذهن شما می گذرد ندارند ممکن است تلاش کنند شما را منصرف کنند یا ایده شما را به تمسخر بگیرند یا حتی با شما بجنگند اگر می خواهید در نهایت شما پیروز میدان باشید به گفتارها و رفتارهایی که شما را از هدفتان دور می کند توجه نکنید و مسیر ذهنی خود را ادامه دهید که موفقیت با کسانی است که پشتکار دارند.

 

منبع:

http://karafarinan.ir

برداشت آزاد خودم از این موضوع