نوجوان خلاق 30 میلیون دلاری ؛ اپلیکیشن هوشمندی که مطالب اینترنت را برایتان خلاصه می‌کند

وقتی در اینترنت هستیم و می‌خواهیم به سرعت مقاله‌هایی در مورد مطلبی پیدا کنیم و مطالعه کنیم، بارها شده که آرزو کرده‌ایم که ای کاش کسی در کنارمان بود، مقالات بلند را می‌خواند و چکیده و خلاصه‌شان را برای ما نقل می‌کرد.

چنین آرزویی در نگاه اول محال به نظر می‌رسد، اما نه برای پسر شانزده ساله نویسنده اپلیکیشن Summly.

این اپلیکیشن می‌تواند نتایج جستجو، اخبار و مقالات را به صورت هوشمندانه‌ای خلاصه کند. پژوهشگرانی دانشگاه MIT هم حتی از عملکرد این اپلیکیشن راضی بوده‌اند و می‌گویند که این اپلیکیشن می‌تواند با کیفیت خوبی مقالات آکادمیک را ۳۰ درصد خلاصه کند.

دوستان خوبم در این زمینه مطالب خوبی نوشتند :

نارنجی ، یک پزشک ، دو برنامه نویس

اما من می خوام برداشت شخصی خودم رو در این باره براتون بنویسم....

این اتفاق برای من خیلی جذابیت داشت ، تقریبا یک سال پیش ، در مورد این موضوع مطلبی را در مجله منتشر کردم . چند نکته ی مهم در این خصوص وجود دارد :

اول . خلاقیت ، شجاعت ، پشتکار

عنوان خبر این بود : نوجوان 15 ساله یک اپلیکیشن هوشمند تولید که 100 هزار بار دانلود شد . این نوجوان ، یک بچه دبیرستانی بود .

همین الان بعضی از دانشجویان ، از صحبت درباره چنین مباحثی وحشت دارند . به عنوان مثال 2 سال پیش ، با یکی از دانشجویان کارشناسی ارشد علوم کامپیوتر دانشگاه شریف در مورد ایده ای جدید در زمینه مترجم متن صحبت کردم ؛ در حالی که به شدت وحشت زده بود و می گفت "نمیشه" از من می خواست که بهش فکر نکنم . او Google Translator را خدا می دونست و می گفت اگر گوگل نتونست پس هیچ کس نمیتونه .

اگر چنین دیدی دارید ، لطفا ادامه این مطلب را نخوانید . همه ی استارتاپ ها و اپلیکیشن هایی که توسط گوگل ، مایکروسافت ، یاهو یا فیس بوک خریداری شدند ، چند ویژگی داشتند :

·         ایده ای خلاقانه داشتند

·         تیم باهوش و شجاعی داشتند

·         توانستند کاربران را جذب خود کنند

·         خودشان را ارزشمند می دانستند

اینقدر ارزشمند که شرکتی مثل گوگل تصمیم بگیرد ، این استارتاپ را به مجموعه ی خود اضافه کند .

شجاع باشید . اعتماد به نفس داشته باشید . خودتان را باور کنید و بدانید که شما می توانید .

اما در مورد خلاقیت ....

ایده ی خلاقانه ، یعنی ایده ای که وقتی برای اطرافیان بیان کنی ، اکثرا بهت میخندن یا میگن نمیشه . اگر غیر از این باشه ، ایده زیاد خلاقانه نیست . (استیو جابز)

ایده خلاقانه ، یعنی فکری که همه نتونن تصورش کنن . یعنی باید چارچوب ها رو بشکنی .

و در نهایت چیزی که خیلی اهمیت دارد ....... پشتکار ......

اگر از کاری واقعا لذت ببری و بهش علاقه مند باشی ، حتما پشتکار خواهی داشت . به این راحتی کوتاه نمی آی . تمام تلاش خودت رو می کنی تا کار به ثمر بنشیند . حتی ممکنه که شب نخوابی ، صبح زود بیدار شی و پروژه رو با عشق به نتیجه برسونی .

 

دوم . پول در آوردن را فراموش کنید .

واقعیت این است که کسانی که برای پول درآوردن ، اپلیکیشن می نویسند یا کتاب می نویسند ، محکوم به شکست هستند .

برعکس ، کسانی که از کاری که انجام می دهند ، لذت می برند و حتی حاضرند رایگان آن کار را انجام دهند ، اثری جاودانه از خود خلق می کنند .

پس سعی کنید کاری را انجام دهید که ازش لذت می برید . در غیر اینصورت دیر یا زود دل سرد می شوید و کار متوقف می شود و پیش خودتان میگید : اینجا ایران است . من نمیتونم .

و اصلا به فکر پول در آوردن نباشید . سعی کنید آن کار را به بهترین شکل ممکن انجام دهید و دیگران را به کار خود علاقه مند کنید . حتی با ارائه اپلیکیشن رایگان .

من با این فکر ها آشنا هستم : خب من میرم یه اپلیکیشن می نویسم به قیمت 1 دلار عرضه می کنم . اینترنت 2 میلیارد نفر جمعیت دارد . اگر فقط و فقط یک میلیون نفر این اپلیکیشن را بخرند ، من یک میلیون دلار درآمد کسب می کنم .

این حرف ها خیال بافی است . هیچ کس حاضر نیست برای یک اپلیکیشن غیر خارق العاده ، حتی 1 دلار بپردازد . از طرفی ، یکی از بزرگترین مشکلات اپلیکیشن های ایرانی این است که تبلیغات خوبی در مورد آنها صورت نمی گیرد . شما نیاز دارید که کاربران اینترنت ، اپلیکیشن شما را ببینند . بنابراین باید موج های تبلیغاتی ایجاد کنید .

 

سوم . حرکت به سمت هوشمند شدن

دنیا در حال حرکت به سمت وب معنایی است . همه نرم افزارها و اپلیکیشن ها در حال هوشمند شدن هستند . در این میدان ، اپلیکیشن هایی شانس بیشتری برای موفقیت دارند که بتوانند ارتباط خوبی با انسان ها و سایر نرم افزارها برقرار کنند و برخی از کارها را به صورت اتوماتیک انجام دهند .

بنابراین در مورد موضوعات زیر تحقیق کنید :

وب معنایی (Semantic web)

پردازش زبان طبیعی (Natural Language Processing) یا NLP

یادگیری ماشین (Machine Learning)

شبکه های عصبی (Neural Network)

و ...

چهارم . نیازها

سعی کنید نیازها را بشناسید . هر جا نیازی دیدید ، کمبودی ، ضعفی دیدید . بدانید به گنجینه ای از ایده های بکر نزدیک شدید . هرچه نیازها اساسی تر و عمیق تر باشد ، شانس موفقیت شما بیشتر خواهد بود . حساس باشید . از اتفاقات روزمره زندگی به سادگی عبور نکنید .

 

امیدوارم شما یکی از میلیونر های موفق دنیای تکنولوژی باشید .

·