امروزه هنر خیاطی و شاخه های آن یکی از هنرهای بسیار گسترده و فراگیر است که کمتر بانوی ایرانی وجود دارد که از این هنر بی بهره باشد.

هنر خیاطی صرفا دوخت و دوز نیست بلکه در درجه اول استعداد ـ ابتکار ـ خلاقیت ـ و ارائه طرحهای جدید و مطابق خواست و سلیقه افراد مختلف جامعه ، مطرح است .

توصیف محل کار

یک محل کار برای یک کار تولیدی باید دارای شرایط خاصی باشد که بتوان در آن به راحتی ابزار کار را جایگزین کرد و مساحت آن آنقدر باشد که بتوان کارهای تولید شده را در آن نگهداری نمود .

 از دیگر خصوصیات محل کار اشاره می کنیم به برق آن که باید دارای توان ولتی بالا باشد که در هنگام کار دچار اختلالات نشود . ملک مورد نظر باید پایان کارتجاری داشته در غیر اینصورت نمی توان از آن به عنوان میحط کار برای انجام کار استفاده کرد در ضمن محیط کار باید دارای سروسهای ویژه از جمله کمکهای اولیه « کپسول آتش نشانی و سرویسهای بهداشتی باشد که در صورت لزوم یا اتفاق ناگوار بتوان کمکهای اولیه انجام داد و همچنین باید در محیط بازار باشد ، جهت دسترسی به فروشگاهها و مراکز فروش کالا تولید شده . ضمنا میحط کار امکان خطر زیاد مخصوصا از طرف قسمت اتوکاری دارد که باید با احتیاط عمل کرد . سیستم های برق کشی داخل کارگاه باید با استانداردها مطابقت داشته باشد و از هرگونه اتفاق اتصالات جلوگیری شود . کلیدهای ایمنی برای اتو واجب بوده و جهت اخطر اطمینان بیشتر از طریق شرکتهای بیمه محیط کار خود را بیمه آتش سوزی یا حریق نمائید .

نیاز بازار و مشتری

با توجه به چهار فصل سال و نوع نیاز بازار به پوشاک از جمله مانتو و لباسهای گرم مثل بارانی و غیره نیاز بازار متغیر می باشد همچنین در فصل بهار مدلهای مختلف مانتو در بازار عرضه می گردد . بنابراین دیگر نیازهای بازار در فصل باهار و پیراهنهای مردانه ، تریکوجات بوده که در نوع بازاریابی و نوع فروش با هم فرق می کند . در فصل زمستانه کارها ضخیم تر و بافتی و پارچه های پشمی می باشد که در هر کدام نوع بازار فورش آن متغیر است و برای بازاریابی هر کدام از تولیدات خود فصل خود بصورت خاص می توان اقدام نمود . و کلیه کارها را قبل از زمان فصل خود باید مهیا کرد و در اسرع وقت در اختیار بازار قرار داد .

محیط بازار برای تولید و مکان بازار

برای یک کار تولیدی که دارای چهار فصل تولید می باشد جا و مکان خاص مدنظر نیست مهم باید محیطی انتخاب شود که تولیداتی که ما داریم در آن مکان قابل تولید باشد . دسترسی به بازار برای یک تولیدی مهم بازاریابی آن است که باید از بارازیابهای مجرب و متخصص استفاده نمود زمانی که افراد مجرب در اخیتار داشته باشیم دیگر برای فروش کالا و خرید مواد اولیه مشکل نخواهیم داشت برای بازرایابی بهتر کار باید از بهترین مواد اولیه استفاده نمود . وقتی مواد اولیه درجه یک باشد خود بازاری برای خرید کار به شما مراجعه می کند و چنانچه مواد خوب استفاده نشود منفی ترین عکس العمل را در بر خواهد داشت و امکان ورشکستگی شرکت تولیدی شما درصد بالاتری صورت می گیرد

اخذ جواز کسب

بعد از انتخاب میحط کار و خرید ابزار آلات تولید باید پیگیر جواز قانونی باشیم و برای اینکار باید ملک مورد نظر دارای پروانه پایان کار تجاری باشد و با هماهنگی صاحب ملک و تهیه کردن کپی هایی از پایان کار تجاری و قولنامه ملک مورد نظر به اتحادیه تولید کنندگان پوشاک مراجعه نمائیم که در آنجا با گرفتن نامه های متعدد به ادارات شهرداری ، دارایی ، آتش نشانی ، اماکن بیمه مراجعه می کنیم که کلیه نامه های فوق باید مورد تائید ادارات مربوطه قرار بگیرد و هزینه هایی در بر دارد که باید از سرمایه واحد تولیدی خود هزینه کنیم و هزینه های فوق مربوط به اداره دارایی ، شهرداری و بیمه می باشد که مبلغ آن با حداقل زمان سه سال سابقه صورت می گیرد و هزینه های مربوطه به اندازه در متراژ ملک و یا کار تولید مورد نظر می باشد و برای یک کار تولیدی برای اخذ جواز حدودا معادل پنج میلیون ریال تا حدود سال 80 هزینه در بر دارد و چنانچه از گرفتن جواز کسب خودداری نمائید با برخورد سازمانهای مربوطه روبرو و منجر به پلمپ واحد تولیدی خود می شوید ضمنا جهت اخذ جواز کسب حتما رشته تولیدی خود را مد نظر قرار دهید و جواز را به نام تولید همان پوشاک یا البسه یا مانتو شلوار و یا کت و شلوار و یا هرچیزی که قصد تولید آن را دارید بگیرید . در غیر اینصورت با مشکل تحصیلات بانگی مواجه می شوید .

برای حداقل 2 عدد چره و هزینه های وابسته

برای راه اندازی یک تولیدی کوچک بعد از اخذ جواز و هزینه های مربوطه جهت خرید ابزارآلات جهت کار تولیدی نیاز به دو دستگاه چرخ راسته دوز و یک عدد چرخ سردوز و یک چرخ جادکمه و یک تخته میز برش و در تخته میز اتو با روکشهای نخی نیاز داریم که حدود مبلغ آن حدود بیست میلیون ریال می باشد.

مصرف پارچه و خرج کار

چنانچه به عنوان مثال کار تولید شده شما مانتو و شلوار باشد با پارچه های عرض 150 و مدل کار معمولی ساده حدود سه متر مصرف پارچه یا ( 80/2 ) لازم می باشد که اجرت و خرج کار آن به هزینه اضافه می شود و خرج کار بستگی به مدل کار و نوع خرید دکمه قابل متغییر می باشد به عنوان مثال : پارچه داکرون هر متر 12000 ریال * مصرف 80/2 + 6000 اجرت دوخت + 4000 خرج کار = 43600 ریال یک مانتو شلوار ساده با خرج کار معمول از دوخت با این مبلغ تولید می شود .

محل تاسیس شرکت یا واحد تولیدی در بازار روز ، رهن ، و مبلغ آن و اجاره خرید .

جهت تامین محیط شرکت چون یک شرکت تولیدی به مکان بزرگتری نیاز دارد که شامل انبار ، کارگاه و قسمت اداری می باشد . به همین دلیل در محیط مسکونی اگر خواسته باشیم محیطی برای کار ایجاد کنین با هزینه گزافی روبرو خواهیم شد به همین دلیل بهتر آن است که خارج از محیط مسکونی شرکت تاسیس شود و برای اقدام این کار شرکتهایی موجود می باشد که سالنها و زمینهای مورد نظر را به شما واگذار می کند و هزینه های آن نسبت به میحط های مسکونی مناسب تر می باشد و چنانچه خواسته باشید ملک خاصی را برای تاسیس شرکت مجرید با معرفینامه و معادن شما را معرفی به بانک نموده و با کمک تسهیلات بانکی و سرمایه شرکت می توانید ملک مورد نظر را برای شرکت خریداری نمائید .

سرمایه گذاری برای تاسیس یک کارگاه کوچک

سرمایه گذاری برای تاسیس یک کارگاه کوچک باید از طرف شخصی که جواز کسب را اخذ نموده گذاشته شود . که مبلغ آن تعیین شده است برابر با خرید ابزارآلات شما که عبارت است از خرید دو دستگاه راسته و سردوز و جا دکمه که قبلا مبلغ آن قید شده می باشد و بعد از آن سرمایه گذاری برای تولید جهت مواد اولیه که آن بستگی به سرمایه گذاران و تسهیلات بانگی که در اختیار شما قرار می گیرد می باشد که مبلغ آن به تیراژ تولید شما و مدل کار متغیر است که میانگین کل هزینه جهت خرید مواد اولیه تا حدود پنجاه میلیون ریال می باشد .

نحوه تامین سرمایه

برای تعیین سرمایه باید مبلغی را که خود در اختیار دارید که مثلا مبلغ یک میلیون تومان می باشد با داشتن معرفی نامه سازمان مورد نظری که جواز اخذ نموده به بانگ مراجعه کرده و میزان سرمایه ای که درخواست می کنید مثلا سه میلیون تومان باشد و یک میلیون از سرمایه خودتان و دو میلیون تومان سرمایه بانگی به شما تعلق می گیردبه عنوان تسهیلات بانکی به صورت شرکت در اخیتار شما قرار می گیرد .

نتیجه گیری

یک شرکت تولیدی باید شرایط خاصی را وضع نماید و کیفیت و فروش که به عبارتی تولید و بازاریافی می باشد را به حداکثر خود برساند از هرگونه ضرر و زیان جلوگیری کرده باشد و سرمایه شرکت افزایش پیدا کند و این چیزی نیست جز یک مدیریت خوب ، قاطع ، و حساب شده .

 

منبع:

http://irdoc.net

http://www.tak-ir.ir