چند جوان کسب و کار آنلاینی را راه‌اندازی می‌کنند و بعد از مدت کوتاهی این کسب و کار توسط یک شرکت بزرگ با رقم بسیار زیادی خریداری می‌شود و مالکانش را میلیاردر می‌کند. در دنیای وب این روزها  از این دست اتفاقات خیلی شنیده می‌شود. اما آیا هیچ وقت این سوال را از خودتان پرسیده‌اید که چگونه می‌شود کسب و کار را به یک شرکت بزرگ فروخت؟‌ گوگل چه نوع شرکتی را ممکن است خریداری کند؟

دیوید لاوی مدیر ارشد بخش توسعه سازمانی گوگل٬ قبل از به استخدام درآمدن در این شرکت٬ ۴ شرکت راه‌اندازی کرده و آنها را فروخته است. به همین دلیل او می‌تواند فرد بسیار مناسبی برای پاسخ دادن به سوال "چگونه کسب‌وکارمان را به گوگل بفروشیم؟ " باشد.


دیوید به عنوان اولین و شاید مهمترین توصیه می‌گوید: اهداف بزرگی را در سر داشته باشید. زمانی که تصویر بزرگی را در نظر داشته باشید جمع کردن سرمایه لازم٬ استخدام کارمندان متخصص و دست آخر گرفتن پیشنهاد فروش مورد نظرتان بسیار ساده‌تر خواهد بود. 

او می‌گوید بیشتر مواقع بر روی موضوعات بسیار کوچکی کار کرده است ولی این کار را توصیه نمی‌کند. " من بر روی موضوع انتخابی خودم متمرکز بودم و این روش٬ روش بسیار سختی است".

گوگل از خرید استعدادها دوری جسته و بیشتر به دنبال خرید شرکتهایی است که افق بزرگتری را در نظر گرفته‌اند.

دیوید لویی با اشاره به خرید شرکت‌های یوتیوب و آندروئید می‌‌گوید: " مالکان این شرکتها کارآفرینان بزرگی بودند که هدف بزرگی را در سر می‌پروراندند و با گوگل به آن اهداف رسیدند."

در یک شرکت که توسط کارآفرینان اداره می‌شود٬ مدیران اجرایی انتظار دارند خدمات و امکانات ارائه شده هر روز تغییر کنند. لذا در حرکت به سمت محصولات جدید مانند سرویس ایمیل و واژه پرداز٬ گوگل متوجه تشابهاتی شده است. 

در مورد بزرگترین خرید یک سایت اجتماعی که همان خرید یک میلیارد دلاری انستاگرام توسط فیس‌بوک بود٬ لاوی توضیح می‌دهد که در گذشته با موسس انستاگرام٬ کوین سیستروم کار کرده است. او در همین ارتباط می‌گوید مشکل اینجاست که همه این خرید را با خرید یوتیوب توسط گوگل مقایسه می‌کنند و این در حالی است که ما هدف متفاوتی را از راه‌اندازی ویدئوی گوگل در نظر داشتیم.

او در ادامه توضیح می‌دهد که زمانی که شما چنین شرکتی را می‌خرید٬ با موسسان خلاقی طرف هستید که یا آنها را باور دارید و یا خیر. و زمانی که این موسسین سهام‌های خود را دریافت می‌کنند - و دیگر لازم نیست در شرکت کار کنند- کار به خطر می‌افتد٬ زیرا آنها همه آنچه را که لازم داشتند دریافت کرده‌اند. 

دیوید در ادامه می‌گوید از هر ۳ خرید گوگل ۲ عدد از آنها به موفقیت می‌انجامد. اما مواردی هم از شکست در آنها دیده می‌شود. 

برای مثال می‌توان از دنیس کرولی موسس داج‌بال صحبت کرد. گوگل شرکت داج‌بال را خرید و آن‌را تعطیل کرد. دنیس هم شرکت FourSquare را راه‌اندازی کرد که موفقیت چشم‌گیری هم در پی داشت. 

از خرید‌های موفق گوگل می‌توان به خرید آندروئید در سال ۲۰۰۵ ٬ فیدبرنر در سال ۲۰۰۷ ٬ موتورولا موبایلیتی ۲۰۱۱  و یوتیوب در سال ۲۰۰۶ اشاره کرد. 

داشتن ایده بزرگ یا ایده‌ای که بتواند دنیا را به جای بهتری  برای زندگی کردن تبدیل کند می‌تواند نقطه خوبی برای شروع باشد اما باید برای تحقق آن ایده کاری کرد. 

کاری برای تحقق ایده‌های بزرگ خود کرده‌اید؟

[منبع]

آی کلاب