آمار مجرمان اینترنتی با هدف حمله به کسب و کارهای کوچک، به سرعت در حال افزایش است، که اغلب این شرکت های کوچک به علت کمبود تخصص و منابع مورد نیاز، قادر به حفاظت از خود در مقابل آنها نیستند. بر اساس گزارش سیمنتک، در سال 2013، شرکت هایی با تعداد کارمند یک الی 250 نفر، قربانیان بیش از 30 درصد از این حملات سایبری بوده اند، که این مقدار به میزان سه برابر سال 2011 بوده است. 

شما با رعایت کوچکترین نکات حفاظتی، به سادگی می توانید شرکت خود را در مقابل انواع آسیب ها ایمن کنید. در اینجا به چند سوال اشاره می کنیم که شما در هنگام ایمن سازی شرکت، باید از خود بپرسید.

آیا به نصب نرم افزار آنتی ویروس نیازی است؟

نصب یک آنتی ویروس و به روز نگه داشتن آن، از ضروریات یک کسب و کار است. یک آنتی ویروس، بدافزارها و نرم افزارهای جاسوسی را تشخیص داده و نابود می کند و ایمیل ها و برنامه های دانلودی خطرناک را فیلتر خواهد کرد. ZoneAlarm Extreme Security، یکی از همین نرم افزارهای جامع امنیتی می باشد و یکی از موثرترین آنتی ویروس های حال حاضر، نسخه تجاری آنتی ویروس بیت دیفندر است.

چگونه باید ایمیل های مشکوک از فرستنده های شناس و ناشناس را کنترل کنم؟

هرگز یک ایمیل مشکوک را باز نکنید و یا جواب ندهید، حتی اگر به نظر برسد که از شخصی است که شما آن را می شناسید. اگر یک ایمیل را باز کردید، بر روی لینک ها و ضمیمه های مشکوک کلیک نکنید. اگر این کار را انجام دهید، احتمال اینکه قربانی حملات دزدان هویت و مجرمان اینترنتی بشوید، بسیار بالا خواهد بود. همچنین حواستان به ایمیل هایی که ظاهرا از طرف یک منبع مورد اعتماد مثل بانک فرستاده شده است، باشد، چرا که هیچگاه یک بانک در یک ایمیل، مشخصات کاربری و اعتباری شما را خواستار نمی شود. به تمامی کارکنانتان توصیه کنید که از رمز عبورهای منحصر به فرد، برای تمامی حساب های آنلاین مرتبط به شرکت و سیستم اطلاعاتی آن، استفاده کنند. دقت کنند که رمز عبور آنها متشکل از حروف بزرگ و کوچک و اعداد و نشانه ها باشد و هر 60 روز یک بار و یا بیشتر آن را عوض کنند. همچنین هیچگاه یک پسورد را برای چند حساب استفاده نکنند و آن را در جایی ننویسند و برای تراکنش های مالی سعی شود که از تعیین هویت و اعتبار چند مرحله ای استفاده شود.

به چه کسانی باید اجازه دسترسی به داده های حیاتی شرکتم را بدهم؟

اجازه دسترسی به مکان ها و اطلاعات محرمانه، تنها باید به کارکنان کلیدی شرکت مثل سئو و یا کارمندان مورد اعتماد بخش فناوری اطلاعات، داده شود. یک برنامه ریزی سازمان یافته و روشن داشته باشید که در آن مشخص باشد که چه کسانی اجازه دسترسی به چه نوع اطلاعات حساسی را دارند.

منبع: www.entrepreneur.com/article/226456