هر ساله پنجاه میلیون شرکت جدید در سرتاسر جهان شروع به فعالیت می کنند. این در حالی است که ظرف پنج سال، نیمی از آنها دیگر حضور ندارند. جای تعجب نیست که برخورداری از منابع مالی سرشار، مهم ترین عامل بقای شرکت ها است. اما سرمایه ی زیاد در طول زمان نیازمند تسلط مالی چند جانبه برای بهینه سازی جریان پولی، رصد و اطلاع رسانی عملکرد مالی و مدیریت ریسک است. تسلط مالی مورد نیاز برای تداوم استارتاپ ها، به عملکرد سنجیده ی آنها در انتخاب مدیر ارشد مالی بستگی خواهد داشت.

ماری اِپشتاین، حسابدار ارشد VMTurbo در ارائه ی راهنمایی های مالی به استارتاپ ها ی در حال رشد، سابقه ای طولانی دارد. او می گوید: من استارتاپ های زیادی را دیده ام که به خاطر عدم بهره مندی از راهنمایی های درست مالی، شکست خورده اند.

مدیر ارشد مالی شما باید بهترین دوست تک تک اعضای تیم اجرایی باشد؛ دوستی که کمک کند کسب و کارتان همیشه در بهترین حالت خود قرار داشته باشد. اپشتاین در این باره می گوید: مدیر ارشد مالی یکی از اصلی ترین اعضای تیم اجرایی هر شرکتی است. او باید شانه به شانه ی تمام بخش های دیگر کسب و کار از جمله فروش، بازاریابی، و امور اجرایی کار کند.

استارتاپ ها می توانند با ثبت حساب و کتاب حقوق های پرداختی، حساب های دریافتنی و پرداختنی، و ارائه ی آنها در قالب اظهارنامه های مالی و رسید به حسابرس مالیاتی، کار خود را راه بیاندازند. اما آگاهی از اینکه چه زمانی باید خدمات پشتیبانی حسابداری را کنار بگذارند و یک مدیر ارشد مالی استخدام کنند، برای سلامت مالی کسب و کارها حیاتی است.

اپشتاین اعتقاد دارد وقتی هر ۴ معیار زیر محقق شده باشد، استخدام مدیر ارشد مالی، یک ضرورت غیر قابل انکار خواهد بود:

1.       سرمایه یا وام بانکی قابل توجهی جذب کرده باشید

2.       به فکر خرید یا ادغام باشید

3.       سعی در گسترش جهانی داشته باشید

4.       درآمدهای شما رشد سریعی داشته باشند

منبع:

http://www.inc.com/patricia-fletcher/know-when-and-how-to-find-the-right-cfo-for-your-startup.html?cid=sf01001&sr_share=twitter

برداشت آزاد خودم از این موضوع.