آیا شما یک ایده  برای کسب و کارتان دارید؟

چرا دیگران محصول شما را به دیگران ترجیح می دهند؟

اگر شما کارآفرین مشتاق هستید  ممکن است مشکل زمانی به وجود می آید که ایده  شما به عنوان یک فکر از یک سری از یادداشت ها در یک مجله هم  عبور می کند. سپس، چند ماه بعد، شما ایده خود را در یک فروشگاه و خرده فروشی های محلی می بینید.

در اینجا چند مرحله مربوط که به اعتبار ایده کسب و کار شما می شود را برایتان ذکر می کنیم:

1. درباره‌ی ایده‌ی کسب و کار خود جستجو کنید.

قبل از اینکه در ایده‌ای غرق شوید، در وقت خود صرفه‌جویی کنید و جستجویی کامل در اینترنت انجام دهیدتا مطمئن شوید مشابه آن ایده یا محصول قبلاً ارائه نشده باشد. در این راه علاوه بر گوگل از سایت یوتیوب نیز کمک بگیرید.

اگر مشابه ایده‌ی خود را در اینترنت پیداکردید با عجله ایده‌ی خود را رها نکنید. شاید راه‌هایی برای بهبود ایده یا محصول موجود وجود داشته باشد. آیا می‌توانید به محصول یا خدمات آن کسب و کاری که در حال  انجام ایده‌ی مشابه شماست ارزش جدیدی اضافه کنید؟ آیا امکان راضی‌تر کردن بازار وجود دارد؟ اگر جواب شما "بله" بود به مرحله‌ی بعد بروید.

2. به‌دنبال بازخورد باشید.

درباره‌ی ایده‌ی خود با دیگران صحبت کنید؛ به‌خصوص کسانی که مورد اعتماد شما هستند. در این مرحله آنچه شما می‌خواهید بازخوردهای صادقانه‌ و بی‌رحمانه است. اعضای خانواده‌ی درجه یک معمولاً گزینه‌های مناسبی برای گرفتن بازخورد نیستند چرا که معمولاً آن‌ها همیشه حمایت می‌کنند و کمتر به عیب‌های کار شما می‌پردازند. این نکته را مدنظر داشته باشید که معمولاً کارآفرینان ایده‌های خود قفل می‌شوند؛ بدین معنی که وقتی از ایده‌ی خود خوششان بیاید یک حس برخاسته از اطمینان کاذب به آن‌ها می‌گوید که ایده‌‌ی کارآفرینی‌شان یک ایده‌ی بَرنده است، صرف‌نظر از اینکه دیگران چه می‌گویند! اگر شما تنها کسی هستید که واقعاً فکر می‌کند آن ایده برای پیگیری خوب است وقت آن رسیده که ارزیابی مجددی انجام دهید.

3.  کمینه محصول پذیرفتنی (MVP) بسازید.

اگر بعد از بررسی‌ها و دریافت بازخوردهایی که از مشتریان بالقوه جمع‌آوری کردید، ایده‌ی خود را صاحب حمایت‌های لازم دیدید، یک کمینه محصول پذیرفتنی (Minimum Viable Product) بسازید. یک کمینه محصول پذیرفتنی به نسخه‌ای از محصول گفته می‌شود که با کمترین امکانات و ویژگی‌های محصول نهایی قابلیت اجرا یا استفاده‌شدن را داراست. در این نسخه از محصول شما با ارائه‌ی مهم‌ترین بخش‌های محصول نهایی سعی می‌کنید تا بازخوردهای مشتریان درباره‌ی آن محصول را با کم‌ترین هزینه جمع‌آوری کنید.

اگر ایده‌ای فناوری دارید، مثلاً اپلیکیشنی برای گوشی‌های هوشمند، با استفاده از جمع‌سپاری یا رویدادهایی از قبیل استارتاپ‌ویکند همکاران یا شرکای مورد نیاز خود را پیدا کنید. وقتی که MVP خود را ساختید آن را امتحان کنید و از آن استفاده کنید و از دیگران هم بخواهید آن را آزمایش کنند. اگر مشخص شد که محصولی است که شما و دوستانتان هرگز استفاده نخواهید کرد روی آن خط بکشید و پیگیری را همین‌جا متوقف کنید.

منبع:

http://www.entrepreneur.com/article/237455