یکی از مناسب ترین چیزهایی که شما در زندگی می توانید کنترل کنید، ارتباط است. انتخاب کسی که شما به او اجازه ورود به دنیای خود را می دهید، کسی که زمانتان را برای او خرج و سرمایه گذاری می کنید، و کسی که به دنبال ایده ها و اطلاعات و آموزش گرفتن از او می باشید. افراد پیرامون شما به ندرت پیش می آید که تاثیری خنثی برروی شما داشته باشند. آنها یا رسیدن به موفقیت را برای شما آسان می کنند، یا مانع شما می شوند و یا به صورت یکجا رسیدن به موفقیت را برای شما کاری غیرممکن می کنند.

اولین تاکتیک مفید ارتباطی حذف افراد سمی و خرابکار از اطرافتان است. البته که کار آسانی نیست که با این حقیقت روبه رو شوید که دوست شما، یکی از اعضای خانواده شما، یکی از کارکنان و یا فروشندگان بلندمدت شما، مانع موفقیت شما و یا نابود کننده آن می باشد. اما مهم است که با این حقایق روبه رو شوید و هرچه قدر بیشتر با افراد غیرمفید و نامناسب و ناامید و حسود و بدخواه وقت خود را بگذرانید، به همان اندازه هم ارزش کمتری را در طول این زمان ها برای خود کسب خواهید کرد.

این آدم ها به دقیقه و ثانیه زندگی شما ضرر می رسانند. افراد کمی پیدا می شوند که بطور حتم می توانند بدون دفع خود افراد سمی، هرگونه تاثیری را از فکر و عمل و ایده آنها از خود دور نگه دارند و آن را دفع کنند. بد نیست اشاره ای هم به این ضرب المثل داشته باشیم: یک سیب خراب تمامی سیب های یک جعبه را خراب می کند.

نظرات، اعتقادات و ایده ها و عادات می توانند در بین انسان ها منتقل شوند. حتی اگر شما به طور موقت و هرزگاهی کسی را ببینید که از لحاظ روحی و خردی یک فرد سمی، ناشایست و سست بنیان، به حساب می آید، همین زمان برای تاثیرات بد کافی است تا مثل یک ویروس به بدن شما انتقال پیدا کنند و بر کارایی و عملکرد شما تاثیر مخرب خود را بگذارند و عجیب نخواهد بود که با گذر زمان، کارایی و مثبت اندیشی و افکار سازنده شما تقلیل یابد.

افرادی که برای ارتباط داشتن با شما مضر به حساب می آیند، الزاما درون خود شیطان ندارند و شاید انسان های خوبی باشند، ما این به این معنا نیست که آنها برای شما هم خوب هستند. یک کیک خوشمزه و خوش پخت برای یک انسان دیابتی خوب نیست و سم است و افرادی که مثل کسی می مانند که یک قطعه از این کیک را به یک شخص دیابتی تعارف می کنند و می گویند این یک ذره اشکالی ندارد، ضرر آنها به همان اندازه است که آن شخص به تنهایی آن کیک را برای خود بپزد و به نوعی خودکشی برای او به حساب می آید.

یک شخص از طرق مختلفی می تواند برای شما سمی به حساب بیاید. در یک تیم کاری یک شخص می تواند همیشه انرژی منفی را به اعضای تیم القا کند و از سوی دیگر یک شخص برای همان تیم موهبتی به حساب می آید. مثلا فردی با این جمله، من قبلا این کار را امتحان کرده ام نمی شود، می تواند یک شخص سمی برای شما به حساب بیاید، چرا که اگر ادیسون قرار بود با همان شکست اول دست از کار بکشد، الان همه در خانه هایشان به جای چراغ روشن شمع روشن داشتند.

در مقابل، ارتباط سازنده با افراد خلاق و الهام بخش و مشوق می تواند یک اتفاق فوق العاده در زندگی و کار و عملکرد شما باشد و دوران ارزشمندی را برای شما رقم بزند. هر دقیقه از زمان شما می تواند به وسیله شرایط فکری شما ارزش گذاری شود و به طور حتم این طرز فکری وابسته به ارتباطات شما نیز هست.

کارآفرینان مستعد به دست آوردن و یا از دست دادن قدرت در نتیجه همین ارتباط هستند، چرا که همیشه مسئولیت های مختلفی دارند و فشارهای مختلفی را تحمل می کنند. شرکت در این بازی با یک شرایط روحی به خطرافتاده و تضعیف شده به وسیله یک ایده و دیدگاه سمی و ضعیف، می تواند کاری فوق العاده سخت باشد و در مقابل بازی کردن در نتیجه یک ارتباط پربار و جذب ایده های عالی، می تواند این سختی را به آسانی تبدیل کند.

پس شما می خواهید به طرز عامدانه ای ارتباط خود را با افرادی که هیچگونه همکاری سودمندی با شما ندارند، کم کنید و زمان خود را برای افراد ارزشمندی صرف کنید. اما گفتنی است که این به این معنا نیست که شما حتما باید هرکسی را که به ذهنتان رسید دفع کنید و تنها افراد فیلسوف منشی را به خود جذب کنید. این بسیار برای شما مضر خواهد بود. شما باید تلاش خود را بکنید تا از بودن با افراد دارای اعتقادات ضعیف و افکار منفی، اجتناب کنید و به زمان خود ارزش دهید.  

منبع: http://www.entrepreneur.com/article/230270