در همه ی کارخانه ها تولیدی ، یه سری از محصولات که تاییدیه کیفیت نگرفته اند یا خرابی اندک دارند و یا جزو محصولات قدیمی یا از مد افتاده هستند ، از دور خارج می شوند . این کالا ها یا بازیافت می شوند و یا مشتری های خاص خودشان را دارند .

ضایعات کارخانه ها ، کاربردهای فراوانی دارد . کارخانه های نساجی ، مواد غذایی ، وسایل الکترونیکی ، ظروف چینی ، ضایعات کاغذی و مقوا ، ضایعات پلاستیک ، ضایعات آهن ، ضایعات نفتی ، ضایعات دارویی و شیمیایی و ....

می توان این ضایعات را خرید و با کمی تغییرات با قیمت کمتر ، وارد بازار کرد .تغییرات ایجاد شده بستگی به خلاقیت شما دارد . یک ایده ی خلاقانه می تواند ضایعات را تبدیل به یک محصول دیگر ، با یک کاربردی دیگر کند .

کار ضایعات کار پرسودیست ولی آدم خاص خودش را هم می خواد .
طرف می ره خاک اره را از نجاری ها مجانی می بره و جایی دپو می کنه ، اول زمستان تنی بالای 100 هزار تومان به مرغداری ها می فروشه .
متاسفانه بعضا کود مرغداری ها را به گاوداری ها می فروشند و به عنوان خوراک گاو استفاده می شه .
ضایعات سنگ بری ها به صورت مجانی برده می شه و پس از خرد کردن با سنگ شکن به تولیدی های موزائیک فروخته می شه .
محصولات دارای تاریخ مصرف کم را با قیمت های نازل خریداری و به تعاونی های مصرف عرضه می کنند.
متاسفانه محصولات تاریخ گذشته را برای مصرف ثانویه و دام خریداری و یا فله می کنند و می فروشن و یا تاریخ را پاک می کنند و تاریخ جدید می زنند .
کاشی و سرامیک های مشکل دار را می خرن و در شهرستان های کوچک و یا امثال مسکن مهر و بساز و بفروش ها کار می کنند.
آهن آلات داغی (ضایعاتی) را زیر قیمت خرید ذوب آهن می خرند ، تا اونجاییش را که بتوانند به همون صورت به مشتری دقیقا به دو برابر قیمت خرید می فروشند ، مانده هاش را هم با 10 20 درصد سود می دن ذوب آهن و شرکت های مشابه.  و ...
شرکت های معتبر و بزرگ معمولا 90 درصدشون از طریق مزایده می فروشند . و شرکت های کوچکتر دلال های ضایعات می رن و خرید می کنند.
حتی ایران خودرو و سایپا هم ماشین های مورد دار و مشکل دار و یا اونهایی که بدنشون توی خط ضربه خورده را از طریق مزایده هر چند ماه یکبار زیر قیمت می فروشه .

البته بعضی از مثال هایی که در بالا آمد ، راه های خلاف و غیر اخلاقی برای استفاده از ضایعات است . در صورتی که با کمی خلاقیت می توان کارهای زیبایی انجام داد و درآمد حلال از این راه کسب کرد .


منبع : http://forum.unc-co.ir/showthread.php?tid=5782