شرکت خدمات بی‌سیم گوگل، Project Fi، ماجراجویی جدید این کمپانی صاحب‌نام است که موفقیت یا شکست آن هنوز معلوم نیست. در حال حاضر این پروژه تنها بر روی Nexus 6 کار می‌کند و برای کاربران عادی (یا خانواده‌هایی که از داده‌ی مشترک استفاده می‌کنند) قیمت رقابتی ندارد. اما چیزی که این سرویس را از رقبایش متمایز می‌کند روش پرداخت است. کاربران برای مکالمه‌ی بدون سقف، 20 دلار در ماه و برای هر 10 گیگابایت دیتای استفاده شده  10 دلار می‌‌پردازند.

اگر از همه‌ی دیتا استفاده نکنید در پایان ماه پول شما باز می‌گردد (که احتمالاً روی قبض ماه بعد حساب می‌شود). شرکت‌های مختلف ارائه دهنده خدمات ارتباطی انواع اعتبار دیتا را امتحان کرده‌اند؛ مثلاً T-Mobile به شما اجازه می‌دهد دیتا را تا یک‌سال نگه دارید، اما بازگرداندن پول برای دیتای استفاده نشده معمول نیست.

روش پرداخت برای این سرویس گوگل اما در مقایسه با روش‌های Verizon، AT&T، و T-Mobile متفاوت است. اما متفاوت بودن از رقبا، تضمینی برای موفقیت شما نیست. ممکن است ایده‌ای که در ظاهر جالب‌ترین ایده‌ی سال‌های اخیر به نظر می‌رسد، به ذهن شما برسد اما این به خودی خود و به تنهایی اهمیت ندارد. یک مدل کسب و کار باید علاوه بر تمایز با رقبا، مشخصات دیگری نیز داشته باشد.

در ادامه سه ویژگی مهم برای هر مدل کسب و کار معرفی می‌شود تا ببینید آیا ایده‌ی جدید شما از نظر تئوری ثبات لازم برای موفقیت را دارد یا خیر:

1. آیا نیازی را برآورده می‌کنید؟

هر کسب و کار جدید لزوماً یک نیاز اساسی را برآورده نمی‌کند. اما بسیاری از کسب و کارهای خوب چنین حالتی دارند. تلفن هوشمند دنیای جدید مثال خوبی است. همچنین صفحه‌های انرژی خورشیدی که روی پشت‌بام خانه‌‌ها و ساختمان‌های تجاری نصب می‌شوند نیز مثال دیگری از این ایده‌ها هستند. محصولات کشاورزی مقاوم در برابر کم‌آبی، ظروف تفلون و بسیاری چیزهای دیگر که به ذهنتان می‌رسد مصداق چنین کسب و کارهایی‌اند. از طرفی همه‌ی محصولاتی که برای برطرف کردن یک نیاز برآورده نشده از مشتریان طراحی می‌شوند هم لزوماً موفق نخواهندشد. عدم موفقیت می‌تواند به دلایل مختلف باشد؛ مثلاً چیزی که به نظر شما ضروری می‌آید ممکن است برای مصرف‌کنندگان جذابیتی نداشته باشد، یا اینکه شما از ضرورت یا نیاز بازار برداشت اشتباهی داشته‌اید، یا به نحوی در برقراری ارتباط با مشتریان شکست خورده‌اید و یا بخش‌هایی از محصول یا خدمات شما آن‌قدر بد بوده‌ که وجوه مثبت و مزیت اصلی محصولتان را در چشم مشتری بی‌اثر کرده است. اما نکته مهم این است که حل یک نیاز تازه همیشه "یک نشانه‌ی خوبی" است که شما در مسیر درست هستید.

منبع:

http://www.inc.com/erik-sherman/3-tests-to-see-if-your-new-business-model-might-rock.html