این متن اززبان کسی است که دوران اولیه کارآفرینی خود را گذرانده است و حالا شاید با برخی از توصیه های کارآفرینی خود بتواند به شما به عنوان یک کارآفرین تازه کار کمک کند تا موانع برسرراه این دوران را کمی راحت تر و سریع تر پشت سر بگذارید و ازرخداد برخی اشتباهات اجتناب کنید.

این شخص دفعات بسیاری را شکست خورده است، دورانی بوده است که حتی هیچ پولی در حساب مالی خود نداشته و حداقل دریافتی و درآمد را از کارش داشته است. او ۵ توصیه ای را درذهن خود دارد که آرزو می کرده است که ای کاش این توصیه ها را قبل از شروع این دوران کسی به او می گفته تا شاید مانع برخی شکست های احتمالی اش دراین دوران می شده است.

زیاد سوال بپرسید

شاید موقعیت های بسیاری پیش بیاید که شما فکر کنید که می دانید که چه کار می کنید. اما اگربجای فرضیات و احتمالات ازکسی سوال بپرسید و مشورت بگیرید بهتررفتار کنید. شاید به این فکرکنید سوالتان احمقانه است و یا باپرسیدن این سوال دیگر دردنیای کسب وکاری جدی نخواهید گرفته شد. اما درواقع شما باید زیاد گفتگو کنید و سوالات بسیاری بپرسید چون همین سوالات یک روز به کمک شما خواهند آمد و مانع اشتباهات شما خواهند شد و سرعت شما را افزایش خواهند داد.

گاهی اوقات پرسیدن سوال به معنای این است که شما علاقه به یادگیری بیشتر دارید و همچنین آنچه که دیگران می گویند برای شما جالب است، کسانی مانند سرمایه‌گذاران، مشتریان بالقوه و همکاران کسب و کاری. این افراد این سوالات شما را به عنوان ملاکی برای علاقه شما به کسب و کار و علاقه شما به شرکت دراین فعالیت های درنظر می گیرند، ونه یک نقطه ضعف برای شما. اگرکسی فکر کند که سوال شما احمقانه است،نظر اواست و نباید برای شما مهم باشد. شما به سادگی در حال جمع آوری اطلاعاتی هستید که حتما به شما در تصمیم گیری های مهم کمک خواهند کرد، آن هم درحالیکه شاید هیچ چیزی ندانید.

دانشگاه را هیچگاه کنار نگذارید

شاید کارآفرینان بسیاری بوده اند که بدون رفتن به مدرسه و دانشگاه و یا داشتن سواد به موفقیت دست پیدا کرده باشند. حتی اگر این افراد وجودخارجی هم داشته باشند، اینکه دانشگاه را کنار بگذارید تا کارکنید، اصلا فکر خوبی نیست.

شما در دانشگاه دیدگاه های جدیدی را بدست خواهید آورد، نوعی دانش کلی، هوش و مهارت و دیدگاه های کسب وکاری و برخی چارچوب های کاری و نظری که بعدها به کمک شما خواهند آمد و برای راه اندازی کسب و کارتان سودمند خواهند بود. این موارد در همان ابتدای کار که هیچگونه دیدی از راه اندازی کسب و کار ندارید می توانند به تصمیم گیری هرچه بهتر شما کمک کنند. البته که دنیای کارآفرینی یک دنیای گسترده و غیرقابل پیش بینی است اما دانش زیربنایی که دانشگاه برای شما تامین می کند، همیشه به درد شما خواهد خورد. همچنین شاید دردانشگاه افرادی را ببینید که بعدها تبدیل به شریک تجاری و یا مربی کسب و کاری شما شوند.

اصلا به این فکر کنید که با کمی زحمت بیشترمی توانید مثل میلیونر معروفی چون مارک زاکربرگ درهمان دوران دانشگاهتان کسب و کاری را هم راه بیندازید.


از یک مربی کسب و کاری ویا سرمایه گذار کمک بگیرید

شاید قادر باشید که بدون کمک گرفتن از یک پشتیبان مالی هم کسب وکارخود را راه اندازی کنید، اما همیشه دونفر بهتر از یک نفر است. داشتن یک پشتیبان و یا مربی مالی این مزیت را برای شما دارد که آنها دانش این را دارند که نواحی را پشتیبانی کنند که شما دانش کافی و مهارت و تخصص مناسب آنجا را ندارید. تنها کافی است کمی زمان را صرف پیداکردن شخص مناسب این کار کنید تا بتواند به نوعی مکمل شما باشد، آن هم درزمان هایی نیاز به تصمیم گیری و به اشتراک گذاری یک ایده ویا فکر دارید.

البته که کارآسانی نیست، ولی شما باید از امکانات شبکه سازی خود و ارتبطاتتان برای پیداکردن یک مربی و پشتیبان، استفاده کنید. اگر هدف شما راه اندازی یک کسب و کار موفق و گسترده است، حتما به کمک اشخاص دیگری نیاز پیدا خواهید کرد.

داشتن مربی های مختلف درزمینه های مختلف کسب وکاری به شما در تعریف استراتژی تان کمک خواهد کرد. کسی که به شما در طرح ریزی اقتصادی تان و برنامه های مالی کمک می کند و آنچه را که می خواهید انجام دهید برای شما متصور خواهد شد. حتی یک مربی به عنوان یک همراه شما را ازلحاظ روحی هم حمایت خواهد کرد درزمان هایی که فکر می کنید هیچ چیز خوب پیش نمی رود.

موفقیت ها و شکست های هرچند کوچک را جشن بگیرید

شاید درآغاز کار بهترین موهبت برای شما همان راه اندازی و رشد یک کسب و کار موفق باشد و در طول این راه موفقیت های کوچک را نادیده بگیرید. اما بهتراست که برای هر موفقیت توقف کنید، شادی کنید و جشن بگیرید، گویی واقعا به بزرگترین موفقیت تان دست یافته اید. اینها لحظات معنی دار و حیاتی برای موفقیت اصلی شما هستند.

درواقع این موفقیت ها و بردهای کوچک هستند که به شما کمک می کنند تا موانع و شکست را کناربزنید و به جلو بروید. و حالا جشن گرفتن شکست ها، بله شاید به نظر برسد که این آخرین چیزی است که شما علاقه به انجام آن دارید، اما یک دلیل خوب برای داشتن چنین طرزتفکری است. چراکه درزمان شکست شما چیزهایی یاد می گیرید و تجاربی کسب می کنید که شاید درهیچ فرصت دیگری به آنها دست نیابید. به یک چیز مهم دقت کنید که بلافاصله بعد از یک شکست با یک برد و موفقیت بزرگ روبه رو خواهید شد که بهترین حس را به شما می دهد و حتما باید آن را جشن بگیرید.

سعی کنید دراین مسیر حتما ازکاری که می کنید لذت ببرید

شاید در روزهای آغازین کاری خود مجبور باشید شبانه روز و اعتیادوارانه کار کنید، بسیار متمرکزو بااراده. انقدر مشغول این دنیای وسیع می شوید که لذت بردن ازآن را فراموش می کنید. البته، زمانی هم که کسب وکار خود را می سازید وبه موفقیت های بزرگ دست می یابید، حتما مواقعی پیش می آید که باید مثل همان ابتدا سخت تلاش و کار کنید. اما روزی می رسد و به عقب برمی گردید و به این زحماتی که کشیده اید و به کسب و کار خود به چشم یک کودک نگاه می کنید که شما اورا بزرگ کرده اید اما دردوران رشد او هیچ لذتی نبرده اید. از این لذت نبرده اید که شما این کسب وکار را خلق کرده اید و به آن پروبال داده اید. پس سعی کنید که ازهمان ابتدا خود را ازاین نعمت محروم نسازید و حتما انعکاس خود را در آنچه که خلق کرده اید بیابید و خدارا شکر کنید.

پس حواس خود را جمع کنید که درطول این دوران چیزهای بسیاری است که باید حتما آنها را ببینید. شاید داستان های مختلف و توصیه های کارآفرینی متفاوتی را از این سو و آن سو شنیده باشید، اما درهمه آنها نقاط اشتراک بسیاری وجود دارد که پایه و اساس این حرفه را تشکیل می دهند. به آنها خوب دقت کنید و این توصیه ها را درزمان راه اندازی کسب و کارتان به خاطرداشته باشید.

منبع: https://www.entrepreneur.com/article/275027