انتخاب های شما به عنوان یک کارآفرین می توانند اثرات و پیامدهای قابل توجهی داشته باشند. همان شانسی که یک بار درِ خانه ی هر کس را می زند ممکن است به یکباره سر راه شما قرار بگیرد و شما نتوانید آن را تشخیص بدهید و تصمیم درست را بگیرید. از طرف دیگر فرصت هایی وجود دارند که حتی ممکن است به نظر ارزش دوباره فکر کردن را هم نداشته باشند اما در نهایت از فهرست فرصت های از دست رفته ی شما سر در بیاورند.

شما نباید هر فرصتی که سر راهتان قرار می گیرد را امتحان کنید، بلکه باید به دنبال فرصت مناسب باشید. هرچه باشد کاری که انجام می دهید فرزند دُردانه ی کارآفرینی شماست و شما چیزی جز موفقیت آن را نمی خواهید.


این یعنی تصمیماتی که امروز می گیرید، بر فردای شما اثر مستقیم دارند. اگر ندانید چطور استرس خود را مدیریت کنید و یا در صورت ایده آل نبودن پیامد ها، تصمیم گیری می تواند وزنه ی سنگینی باشد که بر دوشتان سنگینی خواهد کرد. با این تفاسیر، چگونه می توان فهمید تصمیمی خوب است یا بد؟ خصوصیات یک تصمیم خوب کدام اند؟

در ادامه ۹ ویژگی یک تصمیم خوب را می توانید بخوانید.

۱- تصمیمات خوب روی دیگران تأثیر مثبت می گذارند

این عنوان ممکن است بدیهی به نظر برسد، اما اگر اینگونه بود، هیچکدام از تصمیمات بدی که همه ی ما گرفته ایم وجود نمی داشت. هر کسی که به شکلی منفی تحت تأثیر تصمیمی قرار بگیرد بلافاصله آن را یک تصمیم بد طبقه بندی می کند. البته با این توضیح لازم است تعریف فراگیری از «مثبت» نیز داشته باشیم.

۲- قابل کپی برداری هستند

همه دوست دارند تصمیمات خوب دیگران را در زندگی خود نیز به کار بگیرند و از تصمیمات بد آنها اجتناب کنند.

۳- فرصت ساز هستند

یک تصمیم مؤثر، دیگران را برای برداشتن گامی عملی توانمند می کند.

۴- دیگران را نیز مشارکت می دهند

رسیدن به نتیجه ای که در خدمت شرکت و منافع آن باشد یک فرایند است. در این فرایند باید ملاحظاتی را مد نظر قرار داد و از تفویذ مسئولیت ها و اختیارات به افراد مناسب، اطمینان حاصل کرد.

۵- قابل اجرا هستند

شفافیت پیرامون چیستی یک تصمیم، لازمه ی تمام تصمیم گیری ها محسوب می شود. اگر در مورد قدم های بعدی ابهامی وجود داشته باشد، تصمیم مورد نظر به اندازه ی کافی واضح نیست. شفافیت، عدم قطعیت را به حد اقل می رساند. با اینکه این جمله هم ممکن است بدیهی به نظر برسد، به یاد داشته باشید آنچه برای شما واضح و بدیهی به نظر می رسد ممکن است برای دیگری تازگی و ابهام داشته باشد.

منبع:

http://www.entrepreneur.com/article/250175

برداشت آزاد خودم از این موضوع.