۶- سازمان یافته و حساب شده اند

جدا کردن معیار های خوب و بد از یکدیگر نیازمند زمان، منابع، نیازمندی های مشخص، و قوه ی تشخیص برای تخمین احتمال موفقیت است.

۷- همراه خود مسئولیت می آورند

شفافیت با خود مسئولیت می آورد. سلب مسئولیت و مخفی شدن پشت تصمیمی که نقش ها، مسئولیت ها یا انتظارات مرتبط با آن به دقت و با جزئیات شرح داده شده اند کار آسانی نخواهد بود. اگر جدول زمانبندی، دارایی های مورد نیاز و شرایط تعیین کننده ی موفقیت را کاملاً مشخص کنید، تا حد زیادی در بزرگراه یک طرفه ی اجرا قرار خواهید گرفت که دوربرگردانی هم نخواهد داشت.

۸- واقع گرایانه اتخاذ شده اند

انسان ها موجوداتی احساسی هستند و این یعنی حذف کردن احساسات از فرایند تصمیم گیری عملی نخواهد بود. با این حال جانبداری های احساسی و شخصی را می توان از این فرایند حذف کرد. برای مثال در تیم های یگان ویژه ی نیروی دریایی ایالات متحده تصمیم ها بر اساس سه معیار اتخاذ می شوند: مأموریت، تیم و فرد. برای مثال می توانید بپرسید تصمیم مورد نظر به نفع چه کسی خواهد بود؟ راهنمایی: فرد، آخر از همه قرار می گیرد.

شما نیز بار دیگری که با یک تصمیم گیری دشوار مواجه شدید، از خودتان بپرسید گزینه ی مورد نظر شما به نفع چه کسی خواهد بود؟

۹- بر خودآگاهی افراد می افزایند

اگر وظیفه ی مشخص کردن استراتژی شرکتتان برای ۱۰ سال آینده به شما واگذار شده، اما شما تا کنون هیچگاه چنین کاری انجام نداده اید، بهتر است این کار را به متخصص دیگری در این زمینه واگذار کنید. برای اینکه تصمیمی روی دیگران تأثیر مثبت داشته باشد، فرصت ساز باشد و باقی ویژگی هایی که در بالا به آنها اشاره شد را نیز داشته باشد، باید بدانید کِی در حوزه ی نفوذ و اثرگذاری خود عمل می کنید و کِی مجبور خواهی بود مرزهای آن را پیش برانید. از آن دسته افرادی نباشید که تنها به خاطر مهم جلوه کردن، تصمیم گیری ها را از دیگران می ربایند. این مسئولیت باید به کسی واگذار شود که نزدیک ترین فاصله را با مشکل دارد.

تصمیم گیری هم یک هنر است و هم یک علم. ۹ ویژگی بالا را در ساختاربندی انتخاب های خود بگنجانید تا قوت قلب بیشتری پیدا کنید. دیگران را نیز به همین کار تشویق کنید.

منبع:

http://www.entrepreneur.com/article/250175

برداشت آزاد خودم از این موضوع.