فرض کنیم یکی از اعضای تیمی که رهبری اش را بر عهده دارید، فرد مورد علاقه تان نباشد. این اتفاق تقریباً برای تمام مدیران در برهه ای از زندگی شغلی شان پیش می آید. بعضی ها در لاک دفاعی فرو می روند، برخی دیگر جا می زنند. بعضی فریاد می کشند و خیلی ها شروع می کنند به پشت سر فرد مورد نظر حرف زدن. با اینکه برخی از این واکنش ها ممکن است در کوتاه مدت به شدت سازنده به نظر برسند، هیچ یک راه حل بلند مدتی محسوب نمی شوند. پس اگر از یک عضو تیم تحت مدیریت خود خوشتان نیاید چکار باید بکنید؟


 

در ادامه ۹ حرکت حرفه ای برای چنین موقعیت هایی فهرست شده است که می توانید بهره ی لازم را از آنها ببرید.

۱- موقعیت به وجود آمده را به چشم فرصتی برای رهبری ببینید

چنین وضعیتی وقت مناسبی برای توپ و تشر زدن روی فیسبوک نیست. در عوض، یک قدم به عقب برگردید و به موقعیت به وجود آمده به چشم فرصتی برای تقویت مهارت های رهبری خود بنگرید. از خودتان بپرسید: «آیا وقت کافی برای این کارمند خود اختصاص داده ام؟ آیا به درستی خصوصیات کار خوب را برای وی تعریف کرده ام؟ آیا به او گفته ام کجای کارش احتیاج به بهبود دارد؟ یک رئیس به کارمند خود می گوید چه کاری باید انجام دهد، اما یک رهبر مسئولیت آن موقعیت را بر عهده می گیرد و راه حلی برای آن پیدا می کند.

۲- در مورد خواسته ها و تمایلات خود صراحت داشته باشید

نه تنها در مورد مسائل مهم، بلکه در مورد مسائل ساده ی دم دستی نیز موضع خود را رُک و شفاف برای وی شرح دهید. اگر ترجیح می دهید به جای مراجعه ی حضوری، سؤالاتش را با ایمیل از شما بپرسد، این را به او بگویید. اگر می خواهید پیش نویس ارائه ی جلسات، حداقل یک هفته زودتر در اختیارتان قرار بگیرد این را نیز به وی بگویید. هیچ کس نمی تواند مغز شما را بخواند و بازخواست کردن دیگران بدون اینکه اول انتظارات را برایشان توضیح داده باشید اشتباهی است که به راحتی می تواند رخ دهد. بسیاری از مدیران فراموش می کنند علاوه بر موضوعات مهم، در مورد این نکات کوچک نیز با تیم خود صحبت کنند (که این موضوع در نهایت برایشان بسیار آزاردهنده خواهد بود). با تمام این صحبت ها، نباید انتظار داشته باشید دیگران خود را با تک تک نیازهای شما وفق دهند.

منبع:

http://www.entrepreneur.com/article/252384

برداشت آزاد خودم از این موضوع.