امروز میخواهم شما را با فردی آشنا کنم که حتما برنامه ساخته شده او را بارها و بارها استفاده کردید.اسم برنامه اش موزیلا فایرفاکس است .شاید شما هم مثل من کنجکاو شدید بدانید که واقعا این مرورگر را چه کسی برنامه نویسی کرده است.اصلا چطوری ایده نوشتن این برنامه به ذهنش اومد؟! چطوری این برنامه خیلی زود محبوب شد؟!علت موفقیتش چه چیزی بود؟

اگر الان کنجکاوهستید که پاسخ همه سوالاتتان را بدانید، باید بگویم عجله نکنید اینجا قرار است به همه سوالات بالا پاسخ داده شود.

همان طور که می دانید اکثرا مدیران موفق وسازنده های اپلیکیشن های خوب و اکثر برنامه نویسان افزونه یا پلاگین، جوانانی از سراسر جهان هستند.


با توجه به پیشرفتهای روز افزون علم و تکنولوژی خیلی  از جوانان پا در دنیای بی انتهای اینترنت گذاشتند، اما چطور به اطلاعاتی که می خواهید برسید ؟چه برنامه ای می تواند کمک کند به اطلاعاتی که می خواهید دست پیدا کنید؟برای پا گذاشتن به دنیای بزرگ اینترنت همیشه به مرورگری احتیاج دارید .مرورگرهای مختلفی مثل اکسپلورر ،گوگل کروم ،اپرا ،سافاری و... وجود دارند در این میان یکی دیگر از مرورگرهای با سرعت ارسال و دریافت اطلاعات ،مرورگر فایرفاکس است .

موزیلا فایرفاکس یک مرورگر رایگان متن باز است که از سال ۲۰۰۳ توسط بنیاد موزیلا عرضه شده است. مرورگر فایرفاکس برای نمایش صفحات از هسته ای استفاده می کند که بیشتر استانداردهای موجود وب را پوشش داده و علاوه بر آن بسیاری از استانداردهای پیشنهادی W3C را هم اجرا می کند.
فایرفاکس تقریبا برای تمامی سیستم عامل های معروف دنیا نسخه های ویژه ای عرضه کرده و بر روی آنها قابل اجرا است. پایداری و کارکرد مناسب این مرورگر در استفاده های سنگین و امکان افزایش قابلیت های بیشمار با استفاده از افزونه های رایگان و متنوع جزو قابلیت های مهم این مرورگر به حساب می آید

مرورگرنرم افزاری است که قرار است آدرسی که شما وارد میکنید را دریافت کند و برای سرور بفرستد و پاسخ هایی از سرور برای شما ارسال شود به این ترتیب شما با داشتن مرورگر می توانید وارد دنیای اطلاعات بشوید.کمتر کسی است که با اینترنت سروکار داشته باشد و اسم موزیلا را نشنیده باشد.

خوب اینجا می خواهیم شما را با سازنده موزیلا آشنا کنم ،به امید اینکه با خواندن این مصاحبه انگیزه عملی کردن ایده هایی که در سر می پرورانید را داشته باشید.و به امید روزی که مصاحبه های شما دوستان را در وبلاگ مان منتشر کنیم و به خود ببالیم که ما محرکی شدیم که شما راه خودتان را پیدا کنید و چرخه اقتصادی کشور به دستان شما می چرخد

و اما مصاحبه با سازنده فایرفاکس...


 خودتان را معرفی کنید؟

بله ، من بلیک راس Blake Ross هستم،برنامه نویس موزیلا فایرفاکس. در سال 1985 در میامی متولد شدم و از 4 سالگی با کامپیوتر بازی می کردم.30 سال سن دارم و در مهندسی رایانه گرایش نرم افزار درس خوانده ام.

اکنون مدیریت شرکت پالو آلتو را بر عهده دارم و از این طریق امرار معاش می‌کنم. اما مردم بیشتر مرا به خاطر خلق فایرفاکس می‌شناسند و به همین دلیل، محبوبیت بسیاری به‌دست آورده‌ام. فایرفاکس مرورگری برای صفحات وب می‌باشد که قدرت زیادی دارد و تا جایی که اطلاع دارم طیف گسترده‌ای از مردم از آن استفاده می‌کنند و استقبال خوبی از این مرورگر شده است .

در پانزده سالگی به عنوان کارمند رسمی شرکت نت‌اسکیپ (NetScape) مشغول به‌کار شدم . اگر بخواهم از دوران مدرسه ام حرف بزنم می توانم بگویم، اکثر دوستانم از درس خواندن شکایت می کردند ولی من دوست نداشتم مثل آن ها به زندگیم نگاه کنم برای همین در شرکتی مشغول به کار شدم و جالب بود که از جوان‌ترین کارمند آن شرکت حدود ۹ سال کوچک‌تر بودم.

ایده ساخت فایرفاکس از کی و چگونه شروع شد؟

پروژه ساخت فایرفاکس با گروهی از کارمندان شرکت نت اسکیپ شروع کردیم.این شرکت برای اولین بار در سال ۲۰۰۳ میلادی تصمیم گرفت که با ساخت مرورگرهای مختلف به تجارت بپردازد و برای ایجاد گروه اولیه ساخت موزیلا هم بیشتر از دو میلیون دلار هزینه کرد.

اما به دلایلی کار متوقف شد. در آن زمان من ایده‌ها و افکار جالبی را در سر داشتم و بعد از آن هم این افکار را پرورش دادم و تنهایی به ادامه کار پرداختم. نتیجه آن هم چیزی است که شما امروز می‌بینید.

بعد از اینکه فایرفاکس ساختید مردم با شما چه طوری برخورد می کردند؟

من همیشه به نرم افزارها و کابردشان در زندگی فکر می کردم و برای همین می خواستم چیزی بسازم که تک باشم یعنی کاری که بتوانم نظر همه را به سوی خودم جلب کنم و فک می کنم همینم شد.

برای این کارم سعی کردم وقت زیادی بگذارم و همه جنبه ها را بررسی کنم دوست داشتم نرم افزارم تا جایی که ممکن هست بدون ایراد باشد.

درسته فایرفاکس ،ظاهرش خیلی زیبا نبود ولی از جنبه های دیگر کامل بود.

در مورد برخورد مردم با خودم ، باید بگویم چون خیلی جوان بودم باعث می شد به کیفیت کارم اطمینان نکنند، اما خوب کم کم فایرفاکس توانست بین کابران اینترنتی جای باز کند.

گروهی که نسخه های بعدی فایرفاکس ایجاد کردند گفتند در نسخه های بعدی پیشرفتشان خیلی خوب بوده است آیا شما این حرفو تایید می کنید؟

بله؛ در مرحله‌های بعدی کار، فشار کاری ما مطمئنا بیشتر شد، دلیل اصلی این فشار هم آن بود که ،برای ارائه نسخه‌های بعدی، سطح کار ما باید بالاتر می‌بود.

دلیش هم مشخص است به دلیل اینکه مردم از نسخه اول استقبال خوبی کردند کار ما هم سختتر شد چون باید نسخه های بعدی که ارایه می شد با کیفیت تر و با قابلیت های بیشتری نسبت به قبلی می بود .

نامه‌ها و ایمیل‌های بسیاری به‌دست من رسید که انگیزه‌ام را برای گسترش کار، دو چندان کرد.

باید به شما تبریک گفت که در اوج جوانی در قله موفقیت قرار گرفتید .آیا فکر نمی کنید وقتی به دوران میان سالی برسید مثل جوانی دیگر انگیزه کار و بازدهی بالایی برای انجام کار نداشته باشید؟

تا حدودی با نظر شما موافقم. اما سعی می‌کنم که همیشه تعادل را حفظ کنم و تا حد امکان انرژی‌هایم را بین کارهای مختلف تقسیم می‌کنم.

امیدوارم بازدهی که الان در کارهایم دارم تا مدت زیادی با من باشد.


منابع:

http://gorgancomputer.blogsky.com/1390/08/19/post-343

https://rasekhoon.net/article/show/204279

برداشت آزاد خودم از این موضوع.