استیو بلنک، استاد و مشاور در دانشگاه استنفورد، سخنرانی در ESADE

دوست دارم با یک درخواست کار خود را شروع کنم. همگی گوشی همراه خود را مثل من در هوا نگه دارید. حال به اطراف خود نگاه کنید. در این دریای گوشی ها آیا هیچ بلک‌بری ای می بینید؟ نوکیا چی؟ هفت سال پیش را نگاه کنید، وقتی که نوکیا ۵۰ درصد بازار گوشی های موبایل را در اختیار داشت و اپل صفر درصد را. در واقع هفت سال پیش بود که اپل نخستین آیفون خود را راهی بازار کرد و گوگل نیز سیستم عامل اندروید خود را معرفی کرد. به زمان حال بازگردیم جایی که اپل پرسودترین شرکت تولید گوشی های هوشمند دنیا است و در اسپانیا اندروید حدود ۹۰ درصد بازار را در اختیار دارد. و نوکیا؟ سهم آن از گوشی های هوشمند دنیا به ۵ درصد کاهش یافته است. شما شاهد ویرانی خلاقانه و نوآوری مختل کننده ای هستید. و این پارادوکس پیشرفت در یک اقتصاد کاپیتالیست است. بنابراین به شما فارغ‌التحصیلان تبریک می گویم هرچه بیشتر به جلو می تازید، با نوآوری ای رو برو می شوید که آرام و قرار ندارد.

همه با چالش هایی مواجه می شویم، تفاوت در نحوه ی واکنش به آن هاست

جیل آبرامسون، سردبیر سابق نیویورک تایمز، سخنرانی در دانشگاه Wake Forest

فارغ‌التحصیل شدن از Wake Forest یعنی اینکه تمامی شما به نوعی موفقیتی کسب کرده اید و برخی از شما و الان روی سخنم با کسانی است که طرد شده اند، شغلی که درخواست کرده اند را اخذ نکرده اند، و یا از دانشگاه نامه ی اخراج دریافت کرده اند مزه ی بازنده بودن، یا نرسیدن به چیزی که واقعن می خواهید را چشیده اید. زمانی که این اتفاق می افتد، نشان دهید که واقعن از چه ساخته شده اید.

ژانت یلن، عضو هیئت مدیره ی Federal Reserve، سخنرانی در دانشگاه نیو یورک

یک باور اشتباه وجود دارد که موفقیت توسط چیزی به نام «توانایی» تعیین می شود. ولی تحقیقات ما نشان داده است که بهترین سنجش های ما از این کیفیت ها پیش‌بین‌های غیرقابل اتکایی از عملکرد در آکادمیک ها یا کارمندان است. آنجلا لی داک‌وورث، روانشناس، می گوید چیزی که واقعن اهمیت دارد کیفیتی است که او «روحیه» می نامد یک تعهد قوی به سخت کوشی در بلندمدت برای رسیدن به اهداف و اصرار به ادامه ی راه و از میان برداشتن موانع و مشکلات.

یکی از ابعاد روحیه که به نظر من اهمیت خاصی دارد این است که به هنگام نیاز و زمانی که شرایط می طلبد، دست به کار شد. این گونه شرایط ممکن است خیلی زیاد نباشند، ولی در زندگی هر فردی، لحظه هایی وجود خواهد داشت که داشتن شجاعت برای عمل کردن و دست به کار شدن اهمیت حیاتی دارد.

فردی که در Fed جایگزینش شدم، Ben Bernanke این شجاعت را به خصوص زمانی که به تهدید بحران مالی پاسخ داد، از خود نشان داد. به منظور ایجاد ثبات در سیستم مالی و حفظ رشد اقتصادی، او اقداماتی شجاعانه انجام داد که از لحاظ مقیاس و بلندپروازی بی سابقه بود. او با بحران های زیاد، تهدیدات شخصی، و این قاطعیت که اگر اشتباه کند تاریخ او را قضاوت خواهد کرد، مواجه بود. ولی او به خاطر کاری که به آن ایمان داشت و معتقد بود ضروری است به پاخاست. هوش و دانش بن برنانکه به او در سمت رئیس هیئت مدیره خیلی کمک کرد. ولی روحیه ی او و اراده ی او برای دست به کار شدن هنگامی که ضروری بود به همان اندازه اهمیت داشت. امیدوارم هیچ وقت در زندگی با چالش هایی این چنین بزرگ مواجه نشوید ولی در زندگی لحظه هایی خواهید داشت که در آن دست به کار شدن در راستای چیزی که به آن اعتقاد دارید بسیار ایجاد تمایز می کند.

رهبری واقعی فقط دستور دادن نیست

منبع:

https://hbr.org/2014/06/business-wisdom-from-the-commencement-speakers-of-2014

برداشت آزاد خودم از این موضوع.