وقتی به دیزنی لند فکر می کنید، اولین چیزی که در ذهنتان نقش می بندد چیست؟ کودکان؟ شادی؟ میکی ماوس؟

من هفته گذشته  وقت استراحتم را در “شادترین جای کره خاکی” سپری کردم و وقتی دور و برم را نگاهی می انداختم، یک عبارت کلیدی مدام داخل ذهنم نقش می بست: یک بیزینس عالی.

در واقع دیزنی لند فقط یک مکان برای خوش گذرانی، بستنی خوردن تا حد مرگ یا روبرو شدن با کاراکترهای کارتونی محبوب کودکان و بزرگترها نیست.
مسلما ظاهر  قضیه همین موضوع را نشان می دهد ولی اگر عمیق تر نگاه کنیم، دیزنی لند  بیزینسی استثنایی است که هر کارآفرینی می تواند اطلاعات ارزشمندی را از آن استخراج کند.

اینجا، چهار مورد از مشاهدات کارآفرینانه ای را که حین سفرم به شادترین جای روی زمین داشتم، مطرح می کنم. همچنین یک بینش جهت به کار بردن این ایده ها و پیاده سازی شان در تجارتتان پیشنهاد می کنم تا شاهد رشد چشمگیر آن باشید.

سیستم های تکامل یافته:

اکثر افراد هنگام  لذت بردن از لحظات حضورشان در دیزنی لند و  فکر کردن به میکی کاوس ، به “سیستم ها” فکر نمی کنند. ولی در بطن کار، این سیستم ها هستند که دیزنی لند را فوق العاده کرده اند. سیستم هایی تکرار پذیر، مستند و تست شده.

برای مثال وقتی در صف سوار شدن یک وسیله بودیم، مردی که برای خالی کردن سطل آشغال آن منطقه آمده بود، به سمت ما آمد و شروع به جک گفتن کرد و ما را تا حد ممکن سرگرم کرد. درست است که تجربه جالبی بود ولی حتی یک درصد هم فکر نکنید که این مسئله اتفاقی بود. دیزنی سیستمی دارد که در آن، این مرد برای این کار استخدام شده بود.

همین مسئله برای وسایل، افراد سر وسایل، تعمیر و نگهداری وسایل، خوش و بش های گه گداری که با شخصیت های کارتونی انجام می شود، غذایی که در آنجا سرو می شود و هر بخش ممکن در آنجا، صادق است. همه سیستم های دیزنی، تکامل یافته هستند و برای افزایش رضایت خاطر مشتری طراحی شده اند، اما در حین حال، سودآوری خود را نیز بیشتر می کنند.

شما چه سیستم هایی را در تجارت خود پیاده می کنید؟ آیا به صورت مداوم در حال پیدا کردن راهی برای بهبود بخشیدن تجارتتان هستید؟ در واقع می توان گفت سیستم ها مثل چسب بیزینس شما را مستحکم نگه می دارند، آن هم درست هنگامی که بر روی رشد کردن تمرکز کرده اید. نگاهی به تجارت خودتان بیندازید و از خودتان بپرسید: چگونه می توانم آن ها را بهتر کنم؟

قیمت گذاری هوشمندانه:

اگر تا به حال سفری به دیزنی لند داشته اید، حتما متوجه شده اید که درک ساختار قیمت گذاری در آنجا مقداری پیچیده به نظر می رسد.

در حالت کلی، شما می توانید برای هر دو پارک دیزنی، بلیط بخرید یا فقط برای یک پارک، ولی مدت زمان بیشتر، بلیط  تهیه کنید. سپس می توانید مزایای ” هارپر پارک” را هم اضافه کنید که به شما اجازه دیدن چند پارک دیگر را -در مدت یک روز- می دهد. علاوه بر این دیزنی پکیج های ویژه ای را که شامل اقامت هتل، دیدارهای مخصوص با کاراکترهای دیزنی و پرنسس ها و می شوند را پیشنهاد می دهد. یک فرد می تواند در بازه ۱۰۰ تا هزاران دلار در تعطیلات خود در دیزنی لند خرج کند.

بنابراین چرا سیستم قیمت گذاری آنجا پیچیده است؟ چرا به یک قیمت واحد بسنده نمی کنند؟ به این خاطر که دیزنی می داند که افراد مختلف، خواسته های مختلفی هم دارند، بنابراین ساختار قیمتی ای را بنا کردند که بتواند بیشترین سود ممکن را از بیشترین افراد ممکن کسب کند. بعضی از مردم در تلاشند که ارزانترین گزینه ها را انتخاب کنند ولی برخی بیشتر خرج می کنند؛ خیلی بیشتر.

منبع:

http://www.entrepreneur.com/article/248922

برداشت آزاد خودم از این موضوع.