این مقاله بیل گرلی به معرفی ۱۰ ویژگی برای تشخیص سودآورترین مدل‌های کسب‌وکار و در نتیجه ارزشمند‌ترین آن‌ها از نگاه یک سرمایه‌گذار خطرپذیر می‌پردازد. این مقاله برای صاحبان استارتاپ ها هم بسیار مفید است. چون معیارهای خوبی را برای میزان موفقیت خودشان نیز ارائه می‌دهد. هر کدام از این عناوین سرنخ هایی هستند که به قوی‌تر شدن مدل کسب‌وکار کمک می‌کنند.

۱. مزیت رقابتی پایدار

این بخش از مقاله از آموزه‌های مایکل پورتر در کتاب مزیت رقابتی بهره می‌گیرد. در این مقاله بیل گرلی به عنوان یک سرمایه‌گذار در این حوزه به دنبال پاسخ به  این سؤالات است. آیا شما بازار رقابتی خود را به خوبی می‌شناسید؟ چه مزیتی شما را در این رقابت پیروز می‌کند؟

آیا می‌توانید این مزیت را در طول زمان حفظ کنید؟ میزان تقلیدپذیری مزیت شما چقدر است یا به بیان بهتر چقدر طول می‌کشد تا رقبا، مزیتی هم‌سطح و مشابه شما را تولید نمایند؟ آیا موانع ورود به این کسب‌وکار خیلی زیاد هستند؟

۲قابلیت ایجاد اثرات شبکه

اثر شبکه یعنی هر چه افراد از یک محصول یا سرویس بیشتر استفاده کنند، ارزش آن برای مردم بیشتر خواهد بود. مثلاً هر چه مردم از تلفن بیشتر استفاده کنند، ضرورت تلفن برای شما بیشتر خواهد بود. انواع مختلفی از اثرات شبکه وجود دارد مانند اثرات دوجانبه، اثر مستقیم و غیر مستقیم و اثر شبکه‌های محلی. حال سؤال این است که آیا محصول مورد نظر، قابلیت ایجاد اثر شبکه را دارد؟ این محصول چه نوعی از اثر شبکه را می‌تواند بیافریند؟

۳. شفافیت و پیش‌بینی‌پذیری مدل درآمدی

سرمایه‌گذاران علاقه به مدل‌های قیمت گذاری دارند که نشان‌دهنده سطح بالایی از پیش‌بینی پذیری و ثبات درآمد در آینده هستند. سرمایه‌گذاران از شما خواهند پرسید که ایا کسب‌وکار شما در برخورد با ریسک‌ها آسیب‌پذیر است یا نه. آیا شما محصولاتی برای روز مبادا آماده کرده‌اید؟

۴. قفل مشتری یا هزینه بالای تغییر

سرمایه‌گذاران از نرخ پایین چرخش مشتراین و هزینه‌های بالای تغییر برای مشتریان استقبال می‌کنند. هزینه‌های بالای تغییر می‌تواند ناشی از گیرانداختن مشتری با سخت‌افزار یا داده و باشد. مشتری شما تا چه حد گیر محصول شما می‌افتد و هزینه تغییر محصول برایش بالا می‌رود.

۵. میزان حاشیه سود

 حاشیه سود، نشان‌دهنده میزان اهرم شدن کسب‌وکار شما است. شرکت‌هایی با حاشیه سود پایین با ضرایب درآمدی (نسبت قیمت سهام به درآمد)به شدت تنزیل‌شده کار می‌کنند چرا که حاشیه سود پایین منجر به سود ناخالص کل پایین‌تر می‌شود. بنابراین شما باید از طرفی که حاشیه سود شما نسبت به دیگر رقبا چقدر است؟ و اگرحاشیه سود بالا است در درازمدت چگونه آن را حفظ می کنید و اگر پایین است استراتژی شما برای افزایش آن چیست؟

منبع:

http://www.abovethecrowd.com

برداشت آزاد خودم از این موضوع.