فهرست میلیاردرهای جهان در سال 2011 .
شاید ثروتمندترین‌ها لزوما قدرتمندترین‌ها نباشند، اما فعالیت‌ها و حواشی مربوط به آنها همیشه برای همه افراد جالب توجه بوده و هست. درست به همین دلیل هم هست که مجله معتبر فوربس هر سال به بررسی و معرفی میلیاردرها و ثروتمندترین افراد دنیا می‌پردازد. فهرست میلیاردرهای جهان در سال 2011 اما بر اساس بررسی شاخص ثروت خالص افراد تا ماه مارس سال 2011 محاسبه و منتشر شده است.

در این میان، اما معمولا فهرست ثروتمندترین‌ها برای اغلب ما با نام «بیل گیتس» موسس غول نرم‌افزاری دنیا یعنی شرکت Microsoft پیوند خورده است؛ موضوعی که شهرت بیل گیتس را نه‌تنها به خاطر حضور موثرش در دنیای تکنولوژی که به خاطر ثروتش به دنبال داشته است. حالا اما گیتس گویا به جایگاه دوم این فهرست تنزل کرده است. جایگاه اول اما هنوز در اختیار یکی دیگر از فعالان عرصه فناوری اطلاعات و ارتباطات است. Carlos Slim Helu رییس شرکت مخابراتی Telmex از مکزیک در فهرست ثروتمندترین افراد در سال 2011 در جایگاه اول و به عنوان اولین میلیاردر جهان قرار گرفته است تا نمادی باشد از رشد و رونق صنعت ICT در سال‌های اخیر.
با این اوصاف اگر بگوییم تعداد زیادی از میلیاردرهای جهان را فعالان و بزرگان عرصه تکنولوژی تشکیل می‌دهند، چندان هم بیراه نگفته‌ایم. فهرست جدید منتشر شده از سوی مجله فوربس هم این موضوع را تایید می‌کند. به این ترتیب ثروتمندترین مردان عرصه تکنولوژی دنیا به ترتیب عبارتند از:
1- کارلوس اسلیم هلو: این مرد 71 ساله رییس یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های مخابراتی مکزیک با نام Telmex است. ثروت او اما در واقع خود ساخته است. او در کشورش هم به عنوان ثروتمندترین فرد شناخته می‌شود و در فهرست قدرتمندترین افراد جهان جایگاه 21 را به خودش اختصاص داده است. ثروت خالص او در حال حاضر برابر 74 میلیارد دلار است.

ثروتمندترین مردان تکنولوژی دنیا

2- بیل گیتس: موسس 55 ساله Microsoft بزرگ‌ترین شرکت نرم‌افزاری دنیا، این روزها به فعالیت‌های بشر دوستانه و خیرخواهانه می‌پردازد. ثروت خالص او تا ماه مارس امسال با کمی افزایش به 56 میلیارد دلار رسیده است. گیتس با ثروت خود ساخته‌اش در حال حاضر دهمین فرد قدرتمند جهان و ثروتمندترین فرد در ایالات متحده آمریکاست.

ثروتمندترین مردان تکنولوژی دنیا

5- لری الیسون: مدیر 66 ساله شرکت بزرگ نرم‌افزاری Oracle در حال حاضر با ثروت خالص 5/39 میلیارد دلاری در جایگاه پنجم فهرست ثروتمندترین مردان دنیا قرار دارد. او این ثروت را به صورت خود ساخته به دست آورده و در حال حاضر سومین فرد ثروتمند در ایالات متحده آمریکا به حساب می‌آید.

ثروتمندترین مردان تکنولوژی دنیا

24- لری پیج و سرگی برین: زوج موسس بزرگ‌ترین موتور جست‌وجوی اینترنتی دنیا یعنی Google در سن 37 سالگی و ثروت خالص 8/19 میلیارد دلار به عنوان بیست و چهارمین افراد ثروتمند دنیا شناخته می‌شوند. آن‌ها در فهرست قدرتمندترین افراد دنیا هم جایگاه 22 را به خودشان اختصاص داده‌اند و به ترتیب یازدهمین و دوازدهمین افراد ثروتمند در ایالات متحده آمریکا به حساب می‌آیند.

ثروتمندترین مردان تکنولوژی دنیا

30- جف بزوس: موسس و مدیرعامل 47 ساله شرکت Amazon در حال حاضر با ثروت خالص 1/18 میلیارد دلار در جایگاه سی‌ام فهرست ثروتمندترین افراد دنیا قرار دارد. او به همراه مایکل بلومبرگ مدیر شرکت بزرگ بلومبرگ در این جایگاه قرار گرفته است. جف بزوس با این ثروت خود ساخته به عنوان چهاردهمین فرد ثروتمند آمریکا در جایگاه 66 فهرست قدرتمندترین افراد جهان قرار دارد.

ثروتمندترین مردان تکنولوژی دنیا

36- عظیم پرمجی: مدیر یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های نرم‌افزاری هندوستان در منطقه بنگلور به نام Wipro، در حال حاضر و در سن 65 سالگی با ثروت خالص 8/16 میلیارد دلار به عنوان سی و ششمین فرد ثروتمند دنیا شناخته می‌شود. او تحصیلکرده دانشگاه استنفورد است و سومین فرد ثروتمند هندوستان محسوب می‌شود.

ثروتمندترین مردان تکنولوژی دنیا

44- مایکل دل: موسس و مدیر عامل شرکت کامپیوتری بزرگ Dell در سن 46 سالگی و ثروت خالص 6/14 میلیارد دلار جایگاه چهل و چهارم فهرست ثروتمندترین افراد دنیا را در اختیار دارد. او با این ثروت خود ساخته به عنوان شانزدهمین فرد ثروتمند آمریکا شناخته می‌شود.

ثروتمندترین مردان تکنولوژی دنیا

46- استیو بالمر: مدیر عامل 54 ساله شرکت بزرگ Microsoft در حال حاضر با ثروت خالص 5/14 میلیارد دلار به عنوان چهل و ششمین فرد ثروتمند جهان و هفدهمین فرد ثروتمند در آمریکا شناخته می‌شود. بالمر که دانش آموخته دانشگاه هاروارد است، این ثروت را به صورت خود ساخته به‌دست آورده است.

ثروتمندترین مردان تکنولوژی دنیا

52- مارک زوکربرگ: موسسه شبکه اجتماعی پر طرفدار Facebook به عنوان یکی از جوان‌ترین ثروتمندان دنیا با ثروت خالص 5/13 میلیارد دلار در فهرست میلیاردرهای بزرگ دنیا قرار دارد. او در26 سالگی در جایگاه نوزدهمین فرد ثروتمند آمریکا و چهلمین فرد قدرتمند دنیا قرار دارد.

ثروتمندترین مردان تکنولوژی دنیا

57- پل آلن: یکی از خبرسازترین افراد عرصه تکنولوژی در سال 2010 که به خاطر شکایت‌های پی در پی از شرکت‌های بزرگ تکنولوژی جنجال آفرین شد. آلن یکی از سرمایه گذاران شرکت Microsoft بوده است و در حال حاضر بیست و یکمین فرد ثروتمند آمریکا است.

ثروتمندترین مردان تکنولوژی دنیا

93- آناندا کریشنان: او موسس یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های مخابراتی در مالزی است و با ثروت خالص 5/9 میلیارد دلار به عنوان نود و سومین فرد ثروتمند جهان و دومین فرد ثروتمند در کشورش شناخته می‌شود.

ثروتمندترین مردان تکنولوژی دنیا

95- رابین لی: مدیر عامل شرکت چینی Baidu که بزرگ‌ترین سایت حراج اینترنتی این کشور هم هست، با ثروت خالص 4/9 میلیارد دلار و در 42 سالگی در این جایگاه قرار گرفته است. او در حال حاضر ثروتمندترین فرد کشورش بوده و به عنوان چهل و ششمین فرد قدرتمند دنیا شناخته می‌شود.

ثروتمندترین مردان تکنولوژی دنیا

105- لی کان هی: مدیرعامل شرکت بزرگ Samsung با سرمایه 6/8 میلیارد دلاری در سن 69 سالگی، در جایگاه صد و پنجم این فهرست قرار گرفته است و ثروتمندترین فرد در کره جنوبی هم به شمار می‌آید.

ثروتمندترین مردان تکنولوژی دنیا

110- استیو جابز: محبوب‌ترین چهره این روزهای دنیای تکنولوژی و مدیرعامل شرکت کامپیوتری بزرگ Apple و شرکت Pixar در حال حاضر صد و دهمین فرد ثروتمند جهان است. او در سن 56 سالگی و با ثروت خالص 3/8 میلیارد دلار به عنوان سی و چهارمین فرد ثروتمند آمریکا و هفدهمین فرد قدرتمند جهان شناخته می‌شود.

ثروتمندترین مردان تکنولوژی دنیا

136- اریک اشمیت: مدیر عامل 55 ساله شرکت بزرگ Google با ثروت خالص 7 میلیارد دلاری در این جایگاه در فهرست میلیاردرهای جهان قرار دارد. او در حال حاضر چهل و دومین فرد ثروتمند آمریکا به حساب می‌آید. او همراه با جورجیو آرمانی طراح بزرگ ایتالیایی در جایگاه صد و سی و ششم این فهرست قرار گرفته است.

 ثروتمندترین مردان تکنولوژی دنیا

141- هاسو پلاتنر: موسس شرکت بزرگ نرم‌افزاری SAP آلمان در 67 سالگی و با ثروت خالص 9/6 میلیارد دلار در این فهرست قرار دارد. او در حال حاضر به عنوان دهمین فرد ثروتمند کشورش هم شناخته می‌شود.

ثروتمندترین مردان تکنولوژی دنیا

145- پیر امیدیار: موسس 43 ساله بزرگ‌ترین حراجی اینترنتی دنیا یعنی Ebay با ثروت خالص 7/6 میلیارد دلار در فهرست میلیاردرهای جهان قرار دارد. مدیر ایرانی Ebay در حال حاضر به عنوان چهل و چهارمین فرد ثروتمند ایالات متحده آمریکا هم شناخته می‌شود.

ثروتمندترین مردان تکنولوژی دنیا

182- هیروشی میکیتانی: مدیر عامل شرکت Rakuten، بزرگ‌ترین فروشگاه آنلاین در ژاپن با ثروت خالص 6/5 میلیارد دلار در این فهرست قرار گرفته است. او در سن 46 سالگی به عنوان پنجمین فرد ثروتمند کشورش شناخته می‌شود.

ثروتمندترین مردان تکنولوژی دنیا

 

منبع:دنیای اقتصاد