این سامانه که تحت عنوان سامانه ی هدفمندسازی استعدادهای کشور فعالیت می کند ، از نرم افزارهای تحت وب یکپارچه تشکیل شده است و همه ی نیازهای نرم افزاری و سخت افزاری برای ایجاد و راه اندازی یک کسب و کار نوپا را برطرف می کند .

کاربران وارد سامانه شده ثبت نام می نمایند. رزومه ی کامل خود را شامل : رشته ی تحصیلی ، مهارت ها ، توانایی ها ، علاقه مندی های کاری و تحقیقاتی و ...  وارد می کنند .

ایده ی محوری برای راه اندازی کسب و کار خود را مطرح می کنند و یک طرح کسب و کار ساده ، به صورت آنلاین تهیه می کنند . سپس اعضای گروه را مشخص می نمایند و در صورت نیاز ، نیروی انسانی با مشخصات مورد نظرشان را درخواست می کنند . سیستم به طور هوشمند افرادی که دارای شرایط مورد نظر باشند را به فرد معرفی می کند و تیم تشکیل می شود .

اگر نیاز به آموزش داشته باشند ، به طور رایگان ، آموزش می بینند . اگر نیاز به مشاوره داشته باشد ، به فرد مشاوره داده می شود . اگر نیاز به منابع اطلاعاتی داشته باشند ، در اختیارشان قرار می گیرد ...

از دید کلی ، روش کار به این صورت است که ابتدا برای کاربر پنج گزینه وجود دارد :

1.      اگر کاربر ایده ای داشته باشد ، در این قسمت ایده ی خود را مطرح می کند . ایده توسط متخصصین بررسی می شود . پس از امکان سنجی ، در صورت عملی بودن ، به کاربر کمک می کنیم تا ایده ی خود را بپروراند و به یک پروژه ی قابل اجرا تبدیل نماید .

2.      اگر کاربر شاغل باشد ، ابتدا نوع فعالیت خود را مشخص می کند . سپس مهارت هایی که برای آن شغل نیاز دارد ، به صورت اتوماتیک در اختیارش قرار می گیرد . اخبار مربوط به شغل خود را دریافت می کند . تمام امکانات برای گسترش کسب و کارش در اختیارش قرار می گیرد و می تواند مرحله به مرحله عملکردش را بررسی کند .

3.      اگر کاربر پروژه ای داشته باشد ، در این قسمت با استفاده از فرم های آماده شده ، مرحله به مرحله پروژه را تعریف می کند . سپس یک طرح کسب و کار (Business Plan) را به صورت آنلاین می نویسد .

4.      اگر کاربر دانش تخصصی داشته باشد ولی نه ایده ای داشته باشد و نه پروژه ای . می تواند از پروژه های آماده و پیشنهادی سایت استفاده کند یا جذب گروه های فناور دیگر شود .

5.      اگر کاربر محصولی برای ارائه داشته باشد و بخواهد از طریق اینترنت آن را به فروش برساند . می تواند در قسمت ایجاد شرکت مجازی ، یک شرکت ثبت کند . به هر شرکتی که در سایت ثبت می شود در صورت تمایل ، یک فروشگاه اینترنتی اختصاص پیدا می کند که کاربران می توانند محصولات تولیدی خود را در آن به فروش برسانند .

به عنوان مثال سی دی های نرم افزار یا فیلم که کاربران خودشان تهیه یا مونتاژ کردند و اثر جدیدی را خلق کردند ، نقاشی ، کار دستی ، گلیم ، فرش که کاربر با ذوق و سلیقه ی خود بوجود آورده است . کتاب ، سی دی های آموزشی ، ممکن است یک کاربر فرمولی جدید برای تولید عطر پیدا کرده و می خواهد آن را به تولید انبوه برساند ، یک کاربر شیرینی و شکلات خوبی درست کرده و می خواهد عرضه کند ، یک کاربر ترشی های بی نظیری درست می کند و می خواهد در بازاری به وسعت کل کشور بفروش برساند .

علاوه بر گزینه های فوق ، ما یک روش دیگر طراحی کردیم .

لیستی از همه ی کالاهای وارداتی و نیازهای کشور تهیه کردیم . هر کدام از آنها را در قالب پروژه هایی آماده تعریف کردیم . همه ی مهارت ها و تخصص های مورد نیاز برای انجام پروژه را نیز مشخص کردیم .

اگر کاربری تمایل داشته باشد ، این پروژه ها را انجام دهد ، درخواست می دهد . پس از بررسی رزومه ، تعدادی برای انجام پروژه انتخاب می شوند و در قالب تیم های 3 تا 5 نفره ، به روی بخش های مختلف پروژه کار می کنند و نهایتا تیم های تشکیل شده ، شرکت تجاری ثبت می کنند و صاحب پروژه می شوند .

با پیشرفت پروژه ، خدماتی مانند تولید صنعتی در کارخانه ، نمونه سازی و ... ارائه می شود و بعد از انجام موفقیت آمیز مراحل ابتدایی ، ما برای این گروه بازاریابی می کنیم و محصولاتشان را به فروش می رسانیم .

همه ی حقوق و مزایای پروژه ، به جز درصدی که پارک از همه ی شرکت های فناور می گیرد ، متعلق به تیم انجام دهنده ی آن پروژه است .

به این ترتیب پروژه های مهم کشور به دست بخش خصوصی انجام شده و سودش نصیب مردم می شود .

 

اجزای مختلف پارک علم و فناوری آنلاین به شرح زیر است :

·        خانه کارآفرینی

·        دفتر کار مجازی

·         سامانه کار از راه دور

·        مرکز آموزش

·        فروشگاه های زنجیره اینترنتی

·        شبکه اجتماعی کارآفرینان

 

خانه کارآفرینی

به طور کلی راه اندازی کسب و کار کوچک، مراحل خاص خود را دارد که ما در هر مرحله به کاربران کمک می کنیم .

 

هدف از این مرکز ، آشنایی با فرآیند ایده تا محصول است .

خانه ی کارآفرینی ما از بخش های زیر تشکیل شده است :

·        کانون شکوفایی خلاقیت و نوآوری

نیازسنجی ، ایده یابی ، امکان سنجی ایده  ، پرورش ایده ، آشنایی با فرآیند تبدیل فکر و ایده به ثروت

بسترهای توسعه فرآیند ایده تا محصول در شکل جهانی به صورت زیر است .

 

 

·        مرکز تجاری سازی و خدمات مالکیت فکری

در این مراکز ایده ها و پروژه ها برای تجاری شدن آماده می شوند .

·        خدمات مربوط به کسب و کار

یک کسب و کار به مهارت ، شناخت بازار ، شناخت مشتریان و کانال فروش ، شوق وذوق کاری و پشتکار زیاد ، شناخت ریسک های کاری ، جذب سرمایه و ...  نیازمند است.

·        بازار سنجی و بازار یابی

 

·        حمایت های مالی

در این بین ، شرکت هایی که پیشرفت قابل توجهی داشته باشند و امتیازات لازم را کسب کنند ، و در واقع به حد مشخصی برسند ، وارد مرحله جدیدی شده و از حمایت های ویژه ی رایگان ما بهره مند می شوند .

این حمایت ها شامل مشاوره های تخصصی ، حمایت فنی و فناوری ، حمایت های حقوقی و ثبت شرکت ، حمایت برای تامین سرمایه از طریق گرفتن وام اشتغال زایی و تسهیلات کارآفرینی ، وام بنگاه های زود بازده ، صندوق حمایت از پژوهشگران جوان ، صندوق حمایت از صنایع الکترونیک ، شرکت های سرمایه گذاری ، حمایت بازاریابی (تبلیغات آنلاین ، حضور در نمایشگاه های داخلی و بین المللی ) ، طرح ریزی واحد های کوچک صنعتی و کارگاهی ، آنالیز دقیق عملکرد شرکت ، ارائه راه حل های بهینه مدیریتی و ... می باشد .

این چشم اندازهایی که درباره اش صحبت کردم از این طریق محقق نمی شوند که عده ای دانشمند در آزمایشگاهی نشسته و مثلا قصد ساخت هوش مصنوعی در سطح انسان را داشته باشند. بلکه این پیشرفتها نتیجه اجتناب ناپذیر هزاران گام کوچک هستند . هر گام کوچکی بسیار محافظه کارانه و کاملا قابل قبول و با معنی است و به صورت نسل جدید محصول یک شرکت ظهور می کند. اگر به هزاران گام کوچک که سرعت ظهورشان شتاب گرفته است نگاه کنید متوجه رویداد تغییرات بینادین در تکنولوژی ظرف مدت کوتاهی در آینده کشور می شوید. در واقع شرکت ها به دلیل الزامات اقتصادی و حفظ بقای خود چاره ای جز نوآوری و پیشرفت فنآوری ندارند. بنابراین هر روز شبکه ها ، رایانه ها و محصولات خود را قدرتمندتر می کنند و به فکر پیشرفت هستند .

در واقع ما به یک شتاب دهنده ی کسب و کار احتیاج داریم که به عنوان شتاب دهنده ی کارآفرینی فعالیت می کرد . و پارک علم و فناوری آنلاین این کار را به خوبی انجام می دهد .

کارآفرینی به معنی فرآیند کشف و بهره برداری از فرصت ها به منظور ارزش آفرینی در حوزه های مختلف اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی بوده و پایه و اساس توسعه پایدار و همه جانبه تلقی می شود.

 

دفتر کار مجازی

در دفتر کار مجازی ، تمام نرم افزار های مورد نیاز برای یک کسب و کار ، در اختیار کاربران قرار می گیرد . و صاحبان کسب و کار می توانند بدون هیچ نگرانی ، از هر کجایی که هستند ، کسب و کارشان را هدایت کنند .

شعار همه ی خدماتی که بر مبنی محاسبات ابری ارائه می شود این است :

Simple , Secure , Any Time , Any Where . ساده ، امن ، همه وقت ، همه جا .

شما می توانید در هر زمان و در هر مکانی به دفتر کار خود دسترسی داشته باشید و کار کنید . دفتر کار شما می تواند در منزل ، در هتل ، در کافی نت و هر جای دیگری که شما بخواهید ، باشد . محیط ساده با کاربری راحت ، کاربر پسند و امن که می توانید با خیال راحت در آن ، بر کسب و کارتان تمرکز کنید .

اگر می خواهید کسب و کار جدید خود را راه اندازی کنید ، اگر می خواهید در هر شغل و حرفه ای که هستید خود را ارتقا داده و پیشرفت کنید ، اگر می خواهید دانش و مهارت خود را گسترش داده و همگام با جدیدترین و بروزترین روش ها و تکنولوژی ها حرکت کنید ، و همیشه نسبت به تغییر و تحولات شغل خود در سراسر دنیا و اخبار مربوط به آن مطلع باقی بمانید ، دفتر کار مجازی ما بهترین گزینه برای شماست و به عنوان مشاوری امین برای به موفقیت رساندن کسب و کار شما ، در خدمت تان است .

از مهمترین خدماتی که در آن ارائه می شود ، ارائه گزارش های مدیریتی از عملکرد شرکت به صورت گرافیکی و آماری و آنالیز آن ، که در آن نقاط قوت و ضعف شرکت ، توصیه ها و راه حل های پیشنهادی ضمیمه میشود . شرکت ها می توانند تجربیات خود را در هر زمینه ای با هم به اشتراک بگذارند . زیرا هدف موفقیت همه در کنار هم است .

 

از نرم افزارهای دفتر کار مجازی، می توان موارد زیر را نام برد :

1.      نرم افزار مدیریت پروژه ی آنلاین

2.      مدیریت ارتباط با مشتری (CRM)

3.      برنامه ریزی منابع سازمان (ERP)

4.      سیستم یکپارچه ی مالی و مدیریت جریان نقدی (دریافت ها و پرداخت ها ، میزان سود آوری)

5.      اتوماسیون اداری ، دبیرخانه ، بایگانی

6.      نرم افزار مدیریت و ارتباط با اعضای گروه . مدیریت منابع انسانی ، گردش کاری ، ارزیابی عملکرد

7.      نرم افزار مدیریت استراتژیک و راهبردی شرکت

 تأثیرگذاری پارامترها و تصمیمات و استراتژی های مختلف در سود و زیان شرکت و پیشرفت آن.

8.      منشی آنلاین

9.      بازاریابی آنلاین

10.  داشبورد

 

به عنوان مثال در قسمت مدیریت پروژه ، ما با بخش های مختلفی مانند : مدیریت یکپارچگی پروژه ، مدیریت محدوده پروژه ، مدیریت زمان پروژه ، مدیریت هزینه پروژه ، مدیریت کیفیت پروژه ، مدیریت کالا و مواد پروژه ، مدیریت منابع انسانی پروژه ، مدیریت ریسک پروژه و مدیریت ارتباطات پروژه  ؛ روبرو هستیم .

 

سامانه کار از راه دور

منظور ما از کار از راه دور ، Teleworking و Outsourcing می باشد . هم اکنون وب سایت هایی هستند که از طریق به مناقصه گذاشتن پروژه های کوچک ، ایجاد اشتغال پروژه ای می کنند (Freelancer). به این صورت که افرادی پروژه های مورد نظر خود را در سایت می گذارند و مجریانی که توانایی انجام پروژه را دارند ، پیشنهاد قیمت می دهند . پس از انجام مذاکره ، پروژه واگذار می شود . قسمتی از مبلغ پروژه توسط هر دو طرف بابت بیانه و حسن انجام کار ، در سایت گروگذاری می شود و در نهایت پس از اتمام کار ، مبلغ مورد توافق به مجری پروژه داده می شود .

معروف ترین سایت خارجی که به این صورت فعالیت می کند ، Freelancer.com است که تجربه ی موفقی در این زمینه دارد . همچنین از وب سایت های ایرانی که به این شیوه فعالیت می کنند ، می توان پارس کدرز (parscoders.com) و برنامه جو (barnamejoo.com) را نام برد .

شرکت سلام با استفاده از تمام تجربه هایی که در این زمینه به دست آمده و با برطرف کردن نقاط ضعف و گسترش نقاط قوت ، چنین سیستمی را به کاربران ارائه خواهد داد.

 

مرکز آموزش

یکی از راه های اصولی برای اشتغال زایی ، آموزش مؤثر است . برای کسانی که توانایی و دانش کافی دارند ، کار همیشه هست . بنابراین ما در تلاش هستیم که به صورت مؤثر به کاربران آموزش دهیم .

این مرکز شبیه به یک دانشگاه مجازی هوشمند و رایگان است . به این صورت که هر نوع آموزشی که کاربر بخواهد در آن یافت می شود . کاربر کافی است علایق ، مهارت ها ، شغل یا موضوع فعالیت خود را وارد کند تا تمام آموزش های مورد نیاز او ، در اختیارش قرار بگیرد .

آموزش ها به صورت کامل ، با روش های کارای آموزشی و به صورت کارگاهی و عملی طراحی شده است و از همه مهمتر به صورت رایگان در اختیار عموم کاربران اینترنت قرار می گیرد. نکته ی جالبی که در در این مرکز آموزش وجود دارد ، جامع و همه گیر بودن آموزش ها می باشد . هر کس با هر رشته ی تحصیلی ، با هر علاقه و مهارتی که باشد ، وقتی به مرکز آموزش مراجعه می کند ، همواره به روزترین و جدیدترین روش ها ، تکنولوژی ها و آموزش ها را خواهد یافت . یکی از وب سایت هایی که نحوه ی آموزش در آن به ایده ی من نزدیک است ، سایت انیاک (www.learninweb.com) است .

 

فروشگاه های زنجیره اینترنتی

یک سیستم جامع تجارت الکترونیک است که خدمات خرید و فروش را برای کاربران انجام می دهد . به کاربران فضای رایگان اینترنتی و وب سایت فروشگاهی رایگان ارائه می دهد . با بانک های مختلف و شرکت های پستی ، قرارداد دارد .

کاربران فقط باید به سایت بیایند ، به ساده ترین شکل ممکن محصولات خود را عرضه کنند و آن را به فروش برسانند . البته برای فعال سازی سایت ، کاربران باید یک نمونه از محصول خود را برای ما بفرستند ، پس از تأیید محصول ، فروشگاه آنها فعال می شود .

تجربه ی بزرگترین فروشگاه های آنلاین در کشور و در دنیا ، در طراحی ، پیاده سازی و پشتیبانی از این سیستم به کار گرفته خواهد شد . یکی از شرکت ها و وب سایت هایی که در این زمینه به فکر ما نزدیک است ، سیستم تجارت الکترونیک صبا است (www.sabaec.ir ) . کاربران نام وب سایت خود را انتخاب کرده و در چند ثانیه فروشگاه خود را راه اندازی می کنند .

 

شبکه ی اجتماعی کارآفرینان

شبکه های اجتماعی در دنیای امروز از اهمیت فوق العاده ای برخوردار هستند . افزایش ارتباطات اجتماعی بین مردم و افراد عادی و صاحبان صنایع و کارآفرینان و دانشجویان ، بسیار مهم و ضروری است .

شبکه اجتماعی کارآفرینان این امکان را بوجود می آورد که کارآفرینان ، افرادی که تمایل به کارآفرینی دارند ، سرمایه گذاران ، صاحبان صنایع ، دانشجویان ، فارغ التحصیلان و ... در یک بستر آماده ،  در ارتباط و تعامل نزدیک با هم باشند .

دو تا از وب سایت هایی که تازه فعالیت خود را شروع کرده و در این زمینه به ایده ما نزدیک هستند ، عبارتند از :

·        شبکه اجتماعی کارآفرینان ایران (ثروت آفرینان) (www.servatafarinan.com/)

·        شبکه اجتماعی ببینیم (www.bebinim.com)