مسؤولیت در برابر جامعه

استارباکس علاوه بر کسب رضایت مشتریان در داخل فروشگاه ها، همواره برای ارتقای این برند در فضای خارج از فروشگاه ها نیز کوشش می کند. بارزترین نمونه ی آن قول و قرارهایی است برای حفظ محیط زیست و تبلیغات پیرامون آن. مدیریت شرکت تأکید می کند که کسب درآمد، تنها هدف این شرکت نیست، بلکه خود را در برابر جامعه و محیط زیست نیز مسؤول می داند. آنها در اولین گام سعی کردند حجم زباله ی تولید شده در داخل فروشگاه ها را کاهش دهند. بعدها تدابیر دیگری نیز اعمال شد: بازیافت کردن مقداری از زباله ها در داخل فروشگاه ها، فروش بیش از پیش قهوه در لیوان های غیر از یکبارمصرف و ترغیب مشتریان به استفاده از آنها (به طوری که در داخل ایالات متحده، 10 سنت تخفیف برای هر لیوان در نظر گرفته شد) و همچنین بازیافت دانه های مصرف شده ی قهوه و تبدیل آن به کود کشاورزی! اما شاید بزرگترین گرفتاری این شرکت را مصرف بسیار زیاد لیوان های یکبارمصرف دانست. این لیوان ها پس از استفاده به سختی در طبیعت از بین می روند. طبق برآورد شرکت، سالانه 5 میلیارد از اینگونه لیوان ها در طبیعت رها می شوند.

این لیوان ها، هدف آخرین پروژه ی شرکت هستند. در پروژه ای که از پاییز 2009 آغاز شده است، لیوان های مصرف شده از سطح شهر جمع آوری شده و به یک کارخانه ی کارتن سازی تحویل می گردند تا تبدیل به دستمال و "زیرلیوانی" استارباکس شده و مجدداً در فروشگاه ها مورد استفاده قرار گیرند. این برنامه به طور آزمایشی در شیکاگو اجرا شده است.

جمع بندی

استارباکس نمونه ای موفق از کافی شاپ های زنجیره ای محسوب می شود. تأکید این شرکت بر فرآهم کردن فضایی لذت بخش برای مشتریان و ایجاد منابع درآمدی در کنار فروش قهوه و بازاریابی و تبلیغات مناسب، باعث شده است تا استارباکس علیرغم رقابت سخت با رقبای خود، در طول چهل سال فعالیت، رشد پایداری را تجربه کند.

منبع:

www.starbucks.com/about-us/company-information

http://biz.yahoo.com/p/713mktd.html

http://www.nytimes.com/2010/06/15/technology/15starbux.html?_r=2&ref=starbuc

http://seattletimes.nwsource.com/html/businesstechnology/2012231186_starb


برداشت آزاد خودم از این موضوع.